شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه حوادث: مرد داروساز با راه‌اندازی کارگاهی، اقدام به تولید داروی تقلبی رویش مو می‌کرد.

این مرد بعد از تهیه داروهای تقلبی که هر شیشه آن 2 هزار تومان هزینه داشت، آنها را با مارک معتبر خارجی و شیشه‌ای 51 هزار تومان به فروش می‌رساند.

راز فعالیت‌های این داروساز طمعکار زمانی فاش شد که مرد ناشناسی با مرکز اطلاعات جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ تماس گرفت و ماموران را در جریان توزیع یک داروی رویش موی تقلبی در مغازه‌ها و داروخانه‌های پایتخت قرار داد.

به‌دنبال این تماس، رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از کارآگاهان مرکز اطلاعات جنایی و مبارزه با قاچاق کالا قرار گرفت و بررسی‌های تخصصی برای کشف راز این داروی قلابی آغاز شد.

تحقیقات اولیه نشان می‌داد که این داروی رویش مو، به طرز کاملا ماهرانه‌ای از روی نمونه اصلی آن ساخته شده و با قیمت هنگفتی در بازار خرید و فروش می‌شود.

این در حالی بود که توزیع نمونه اصلی این دارو در انحصار یک شرکت خارجی بوده و مردان تبهکار با جعل حرفه‌ای شیشه، برچسب و کارتن‌های این داروی خارجی، نمونه‌های تقلبی آن را در تهران و تعدادی از استان‌های دیگر توزیع می‌کنند.

با این اطلاعات، جست‌وجو برای سازندگان داروی قلابی که به‌نظر می‌رسید عوارض
جبران ناپذیری برای مصرف‌کنندگان داشت، وارد مرحله‌ای تازه شد و کارآگاهان تحقیقات گسترده اطلاعاتی را برای یافتن ردی از متهمان آغاز کردند.

آنها با شناسایی افرادی که در خرید و فروش این دارو فعالیت داشتند، تمامی آنها را زیر نظر گرفتند و بعد از 3 ماه تحقیقات شبانه‌روزی به سرنخ‌هایی از یک مرد داروساز به نام حمید دست یافتند که احتمال می‌رفت تهیه‌کننده اصلی داروهای تقلبی باشد.

با شناسایی محل زندگی این مرد، گروهی از ماموران به‌صورت نامحسوس آنجا را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند تمامی داروهای تقلبی رویش مو در این محل تولید و از آنجا به داروخانه‌ها و دیگر نقاط کشور منتقل و توزیع می‌شود.

با این اطلاعات، بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 24 تهران، دستور بازداشت حمید و اعضای باندش را صادر کرد و ماموران که تمامی متهمان و مکان‌های تولید، انبار و توزیع این داروها را شناسایی کرده بودند ظهر 10 بهمن امسال عملیات ضربتی را برای دستگیری اعضای باند آغاز کردند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان- رئیس پلیس آگاهی تهران- با بیان این خبر گفت: با اعزام چند اکیپ ویژه به 2 نقطه در غرب تهران و یکی از شهرستان‌های اطراف پایتخت، تمامی متهمان دستگیر شدند و در بازرسی از مخفیگاه‌ و انبارهای آنها دستگاه‌های ویژه ساخت داروی تقلبی، هزاران قطعه برچسب شرکت خارجی معتبر و شیشه و کارتن با مارک این شرکت، صدها عدد داروی آماده که در کارتن‌های مخصوص بسته بندی شده بودند و وسایل مخصوص بسته‌بندی داروها را کشف و ضبط کردند.

وی افزود: سردسته این باند مرد داروسازی به نام حمید است که در جریان بازجویی‌ها مدعی شده از سال 84 با راه‌اندازی کارگاهی در یکی از اتاق‌های خانه‌اش اقدام به تهیه و تولید این داروی خارجی که برای بیماران پوست و مو تجویز می‌شود، ‌کرده است.

سرهنگ محمدیان بیان داشت: این مرد مدعی شده که با مراجعه به تعدادی از متخصصان پوست و مو و برخی از داروخانه‌ها، اقدام به توزیع دارو در سطح وسیعی در پایتخت و تعدادی از شهرستان‌های کشور کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در حالی که قیمت تمام شده برای ساخت هر شیشه داروی تقلبی 2 هزار تومان بود، مرد تبهکار و اعضای باندش هر شیشه را در بازار به قیمت 51 هزار تومان به فروش می‌رساندند و از این طریق پول هنگفتی به جیب زده بودند.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید این دارو در یکی از اتاق‌های منزل مسکونی متهم در غرب تهران صورت می‌گرفت و این داروها بعد از تولید به دفتر یک شرکت صنعتی برای توزیع ارسال می‌شد، به‌طوری که در هر سال حدود 12هزار شیشه داروی تقلبی از سوی این باند تولید و توزیع می‌شد.

وی با بیان اینکه تمامی اعضای این باند دستگیر شده  و تحقیقات از آنها ادامه دارد، تأکید کرد: از آنجایی که در سال‌های اخیر استفاده از داروهای غیرمجاز و قاچاق بعضاً عوارض خطرناکی را برای شهروندان محترم به همراه داشته به داروخانه‌ها و پزشکان توصیه می‌شود قبل از تجویز دارو دقت کنند که این دارو دارای تاییدیه وزارت بهداشت و درمان باشد.

کد خبر 74352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز