مهدی ربوشه: سرمربی سایپا که طی مدت حضورش در این تیم نتایج خوبی را به دست آورده است در گفت‌وگو با همشهری، 90 را یک برنامه تاثیرگذار و مفید برای فوتبال کشورمان خواند و در موضعی میانه، سازمان ورزش و صداوسیما را به تعامل با یکدیگر دعوت کرد.

  • محمد مایلی‌کهن در چند مقطع مورد انتقاد قرار گرفت اما گویا رسانه‌ها امسال با مایلی‌کهن جدیدی روبه‌رو هستند.

ببینید، انتقاد همیشه وجود دارد. باید هم باشد. در جامعه ما تعداد آدم‌هایی که انتقاد‌پذیر هستند خیلی کم است. گاهی از شما انتقاد درستی می‌شود و شما اگر از آن نظر مخالف استفاده نکنید، ضرر کرده‌اید اما گاهی هم قصد طرف مقابل از انتقاد فقط غرض‌ورزی و تخریب است. خب، این غیرقابل قبول است. اما من معتقدم اگر انتقاد طرف مقابل درست باشد، حتی باید دستش را بوسید.

  • شما فکر می‌کنید رسانه‌ها چنین رویه‌ای دارند؟

همه آنها نه، اما برخی از مطبوعات ورزشی اینگونه‌اند. آقای فلانی را دوست ندارند بنابراین علیه او تحلیل‌های غیرواقعی تحویل افکار عمومی می‌دهند.

  •  قبول دارید که در مقاطعی دچار اشتباه شدید؟

بله، من هم مثل هر کس دیگری اشتباه داشته‌ام، اما واقعا چه زمانی یک تیم جمع و جور را تحویلم داده‌اند؟ قبول کنیم 70 درصد ابزار مربی، بازیکنان هستند. اما هیچ وقت چنین شرایطی برای من به‌وجود نیامده است.

  • امسال شما تغییر کرده‌اید، اینطور نیست؟

هر کسی باید تغییر کند. خب من هم تجارب جدیدی به دست آورده‌ام. من پیشنهادهای مختلفی داشته‌ام اما سایپا را انتخاب کردم. چون از این تیم شناخت داشته و دارم. شناخت من هم به این مسئله بر می‌گردد که بعد از پرسپولیس، بیشترین زمان فوتبالی‌ام را در سایپا گذرانده‌ام.

  • در سایپا شروع خوبی داشتید اما به سپاهان باختید؟

خب، 4 هفته اول نتایج خوبی داشتیم. اما سپاهان هم تیم قدرتمندی نشان داد. آنها یک تیم ریشه‌دار هستند. ضمن اینکه داور بازی در نیمه دوم به ضرر ما پنالتی اعلام کرد. پنالتی‌ای که بی‌مورد بود و مثل آب سردی بود که ما را شوکه کرد.

  •  شما در سایپا انگیزه بالایی دارید. این دلیل خاصی دارد؟

همواره برای همه تیم‌هایی که در آن بوده‌ و کار کرده‌ام از جان و دل مایه گذاشته‌ام. خیلی از بازیکنان موفق لیگ و تیم ملی ما محصول سایپا در دوره مربیگری من بوده است. ابراهیم صادقی، جواد آشتیانی، حسین کاظمی، محسن خلیلی، میثاق معمارزاده، مهدی امیرآبادی، مسعود شجاعی و خیلی‌های دیگر. در واقع بعضی‌ها در برهه‌ای که سایپا قهرمان لیگ شد از بذری که من کاشته بودم برداشت کردند. بذر ما به نام دیگران شد.

  • راستی چرا مبلغ قراردادتان را فاش نمی‌کنید؟

من مشکلی ندارم. اگر مسئولان باشگاه صلاح بدانند خودشان مطرح می‌کنند اما از نظر من هیچ منعی وجود ندارد. من درباره مسائل مالی اصلا با مسئولان باشگاه صحبتی نکردم. اما در مورد مدت قرارداد شرط داشتم و گفتم حداقل باید برای یک سال و نیم به من فرصت بدهید. چون قصد دارم سایپای فصل بعد را خودم ببندم. لطف خدا همیشه شامل حال من شده است. به این فوتبال مدیونم. اما همین اندازه بگویم که پولی که در مقایسه با بعضی‌ها دریافت کرده‌ام نسبت یک به صد دارد. چون آقایانی هستند که صاحب مدرک مربیگری هم نبودند اما مبالغ میلیاردی دریافت کردند.

  • در کدام تیم‌ها؟

در تیم‌های مختلف. در سایپا و تیم ملی. جالب اینجاست که طلبکارانه هم صحبت می‌کنند و می‌گویند مگر ما چقدر پول گرفته‌ایم. متاسفم که بعضی‌ها پیشینه‌شان را فراموش کرده‌اند. اگر وضعیت فوتبال ما اینطور نمی‌شد، واقعا معلوم نبود الان کجا روز و شب سپری می‌کردند.

  • آقای مایلی‌کهن، طی روزهای اخیر درخصوص برنامه نود اتفاقاتی رخ داده که اهالی فوتبال نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. نظر شما چیست؟

همه ما باید آستانه انتقادپذیری‌مان را بالا ببریم. ما عادت کرده‌ایم که وقتی از دیگری انتقاد می‌شود خوشحال می‌شویم اما وقتی از خودمان انتقاد می‌شود، همه چیز را به هم می‌ریزیم. من برنامه نود را دیدم. از ناراحتی عادل ناراحت شدم.

  •  قبول دارید که نود یک برنامه تاثیرگذار است؟

نود برنامه شفافی است. البته اعتقاد دارم برای همه افراد باید شفاف باشد. نود به مایلی‌کهن 30 ثانیه فرصت نداد اما گاهی یک برنامه را به آقای x اختصاص داده است. دیده‌ام که عادل گاهی فقط یک سری افراد را به چالش می‌کشد و اتفاقا در قبال بعضی‌ها که با تحکم خاصی حرف می‌زنند، سماجب به خرج نداده است.

  •  اما نود به فوتبال ما بیشتر کمک کرده تا اینکه آسیب برساند. قبول دارید؟

بله، وقتی دوربین نود فلان معضل را نشان می‌دهد من به عنوان مسئول نباید عکس‌العمل منفی نشان دهم. چون بدون هیچ هزینه‌ای اشکالات کار خودم را دیده‌ام و می‌توانم خیلی زود آن مشکل را حل کنم. البته من فکر می‌کنم موضع‌گیری خود مسئولان صداوسیما نیز به این ماجراها و اختلافات دامن زد.

  •  اما آنها در قبال حمله تند سازمان ورزش تنها در موضع دفاع برآمدند؟

هر کسی یک اهرم در دست دارد. با این همه نظر من این است که به جای دعوا باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم و در فضایی دوستانه مشکلات را حل کنیم.

  • فکر می‌کنید مدیران فعلی فوتبال توانسته‌اند شرایط را به خوبی اداره کنند و مشکلات را کاهش دهند؟

متاسفانه یک سری جاه‌طلبی‌ها  هنوز هم وجود دارد. اما همه ما باید به منافع ملی فکر کنیم و غرایض شخصی را کنار بگذاریم. شکی نیست که در فدراسیون فوتبال یک سری مشکلاتی وجود دارد که من بارها به آن پرداخته‌ام. خب، زحماتی هم در فدراسیون فوتبال کشیده می‌شود اما سازمان نباید انرژی خود را صرف پرداختن به مسائل جزیی فدراسیون کند. البته این اشکال در جامعه ما فراگیر  شده است.

  •  نظرتان راجع به نود چیست؟

من شخصیت عادل را دوست دارم. درست است که گاهی از او گله‌مند بوده‌ام اما واقعا دوستش دارم. نزدیک به 10 سال است که نود را اداره می‌کند. آدم ارزشمندی است. چون زحمت می‌کشد، تحقیق می‌کند و تحصیلکرده است. هرچند که فردای همان شبی که استاد اسدی را به برنامه‌اش آورده بود در تماس با او گفتم که نباید با مطرح کردن بعضی سئوالات استاد اسدی را تحقیر می‌کردی. به عادل گفتم نباید نبش قبر می‌کردی و از استاد اسدی می‌پرسیدی که آیا واقعا فائقی دایی شما بود.

به عادل گفتم آیا می‌پسندی که من هم تو را فامیل فلان مسئول صداوسیما بخوانم؟ در نهایت معتقدم نود برنامه موثری است و باید حفظ شود. هم نود و هم سازمان ورزش باید به منافع ملی فکر کنند؛ همین.

کد خبر 73539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز