اینجا دارالشهدای تهران است. منطقه‌ای که در طول ۸ سال دفاع مقدس شهدای بسیاری در آن تشییع شده‌است. گاهی در یک روز ۱۰ شهید فقط در محله‌های منطقه مانند محله‌های مقدم، جلیلی و زمزم تشییع شده‌اند.

محله

همشهری‌آنلاین - یلدا آریا: از همان روزهای نخستین جنگ جوانان این منطقه جزو نخستین داوطلبان اعزام به جبهه بوده‌اند. اینها را شواهد و مدارک به‌جای مانده از آن روزها ثابت می‌کند. در منطقه ما بیش از ۸ هزار جانباز و آزاده زندگی می‌کنند و تعداد کوچه‌های منطقه بسیار کمتر از تعداد شهداست. اینجا شهیدستان انقلاب اسلامی ایران است؛ کوچک‌ترین منطقه تهران که بیش از بسیاری از استان‌های کشور شهید تقدیم انقلاب کرده‌است. در چهاردهمین کنگره شهدای منطقه  خانم کارگردان معروف هم حضور داشت.

 قصه‌های خواندنی‌ را اینجا دنبال کنید

نرگس آبیار  که نامش طی چند سال گذشته با آثاری مانند «اجسام از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است» و «شیار ۱۴۳» در جشنواره فیلم فجر برای‌مان آشناست. این کارگردان زن کشور که جزو مهمانان کنگره سرداران و ۴ هزار شهید منطقه بود، درباره ویژگی‌های این منطقه در دوران دفاع مقدس می‌گوید:   «تقدیم بیش از ۴ هزار شهید به انقلاب اسلامی ایران، آن هم از یکی از جنوب‌ترین نقاط تهران آماری نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.» وی می‌افزاید:   «فیلم شیار ۱۴۳ نگاهی زنانه برای بازتاب رنج‌هایی بود که مادران شهدا در سال‌های دفاع‌مقدس و دوری از فرزندان و عزیزانشان متحمل شدند. من در این سال‌ها دیدارهای مختلفی با مادر شهید صبوری داشتم. هنوز هم این ارتباط را حفظ کردم. نگرانی‌های این مادر در این سال‌ها برایم عزیز و تأثیرگذار بود. سعی کردم در این فیلم هم بدون به بازی گرفتن حس مخاطب و بیننده روایتی مستند داشته باشم. حالا که می‌بینیم فیلم‌هایی این چنینی هنوز هم مورد توجه مردم قرارمی‌گیرند، خودش بهترین پاسخ برای آن‌هایی است که به اشتباه فکر می‌کنند، جذابیت مرور وقایع ۸ سال دفاع مقدس برای مردم کمتر شده‌است. اینکه از کدام شیوه برای زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و تکریم خانواده آن‌ها انتخاب می‌کنیم بسته به استعداد و توان هر فرد یا گروهی دارد که در این زمینه اقدام می‌کند. به نظر من، در تمام این اقدامات فقط باید به یک مسئله توجه دقیق داشته باشیم؛ برای آن‌هایی که خالصانه پر کشیدند باید خالصانه کار کرد.»

*منتشرشده در همشهری محله، منطقه ۱۷، ۱۳۹۳/۱/۲۶

کد خبر 735670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha