چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: شورای شهر تهران نیز نظر شهرداری تهران را دارد و معتقد است این دو خط مونوریل برای شهر تهران لازم نیست

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف چهارشنبه (16 بهمن) در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از 200 طرح در منطقه‌ 10 شهرداری تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با جلسه‌ آینده مشترک با دولت در مورد حمل و نقل و ترافیک خاطر نشان کرد: هنوز به طور رسمی موضوع متوقف شدن این جلسات را نشنیده‌ام و در حد اطلاعات از اخبار و رسانه‌ها بوده است و نمی‌دانم جلسه‌ شنبه برقرار هست یا نه، چرا که هنوز اعلام نشده است.

خارج از طرح جامع تهران طرحی نمی‌پذیریم

وی افزود: مجموعه شهرداری و شورای شهر تهران آنچه که خارج از طرح تصویب شده جامع شهر تهران باشد را نمی‌پذیرند، مگر این که استدلال‌های منطقی در میان باشد و یا مشاور، موضوعاتی را طرح کند که به جهت فنی بپذیریم.

وی ادامه داد: در بررسی‌هایی که مجموعه‌ شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد طرح جامع حمل و نقل داشته‌اند، مناطقی از شهر را داریم که در آن‌ها ریل‌گذاری مترو روی زمین انجام شده است. اما این که الزاما گفته شود ریل قطار هوایی یا مونوریل هم باید در این طرح در نظر گرفته شود، درست نیست و در طرح جامع نیز پیش‌بینی نشده است و اگر بخواهند آن را اضافه کنند، کاری غیرکارشناسی خواهد بود.

وی ادامه داد: هر تصمیمی که در حوزه‌ حمل و نقل شهر تهران گرفته می‌شود، باید به تصویب شورای شهر هم برسد از سوی دیگر در مورد طرح جامع شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک کار کارشناسی بسیار زیادی توسط شورا و شهرداری تهران صورت گرفته و این طرح مراحل قانونی خود را طی کرده و اگر بخواهند در این مرحله دو خط منوریل به آن اضافه کنند، کار جالبی نخواهد بود.

قالیباف ادامه داد: از نظر قانونی افزودن دو خط منوریل به طرح جامع حمل و نقل ترافیک باید به تصویب شورای شهر تهران برسد. که البته خدایی نکرده این موضوع می‌تواند باعث اختلاف نظر بین شورای شهر و شورای عالی ترافیک شود و امیدواریم با تدبیری که در این دو مجموعه وجود دارد، چنین اتفاقی نیفتد.

وی افزود: البته شورای شهر تهران نیز نظر شهرداری تهران را دارد و معتقد است این دو خط منوریل برای شهر تهران لازم نیست اما اگر دوستان فکر می‌کنند، نیاز است، باید کارشناسی که مورد توافق هر دو طرف باشد، در مورد این موضوع نظر بدهد و آن وقت ما هم قبول می‌کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا این رفتار در مورد مونوریل که از سوی دولت و شهرداری صورت می‌گیرد، نوعی زورآزمایی نیست؟ گفت: من چنین حسی ندارم.

مشکل واگن‌ها وقتی حل می‌شود که از گمرک ترخیص شوند

وی در پاسخ به این سوال که گفته‌ می‌شود 25 واگن خط تهران کرج در گمرک باقی مانده و رئیس شورای شهر نیز اعلام کرده که مشکل ترخیص این واگن‌ها را با دولت حل کرده است، گفت: امیدواریم که این مشکل هر چه زودتر حل شود و مهم این است که با این واگن‌ها، 25 درصد به جابه جایی مسافر خط متروی تهران ـ کرج افزوده می‌شود.

قالیباف ادامه داد: حل این مشکل به این معنا است که باید هرچه زودتر این واگن‌ها از گمرک خارج و برای مردم شهر تهران استفاد شود. اما تا این لحظه این اتفاق نیفتاده و به هیچ وجه سزاوار نیست که واگن مترو با این همه مشکلات و تلاش شهرداری خریداری شود و به خاطر چنین مباحثی بیش از 20 روز در گمرک بماند.

وی ادامه داد: واگن‌های بعدی متروی تهران نیز در حال رسیدن به بندر است و باید به زودی تخلیه شود. چرا که به مردم قول داده بودیم، اواخر آذر ماه امسال واگن‌های جدید متروی تهران وارد خط شود و امیدواریم با هماهنگی صورت گرفته از سوی رئیس شورای شهر تهران این اتفاق هر چه زودتر بیفتد.

شهردار تهران تصریح کرد: قول داده بودیم که 15 کیلومتر مترو را حداکثر تا پایان نیمه‌ اول فروردین ماه سال 87 عملیاتی کنیم و این اتفاق قطعا خواهد افتاد.

وی ادامه داد: سه کیلومتر مترو تا به حال افتتاح شده است و 12 کیلومتر باقی مانده نیز تا فروردین سال آینده تمام می‌شود و طی یک هفته آینده چهار کیلومتر خطوط مترو در شرق تهران افتتاح می‌شود و تا قبل از پایان تعطیلات سال آینده نیز ایستگاه میدان انقلاب مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. همچنین پس از آن به فاصله‌ کوتاهی، خط میدان صادقیه تا قلهک نیز افتتاح خواهد شد.

قالیباف در پاسخ به سوالی در باره‌ حمایت دولت برای ساخت 30 کیلومتر مترو در طول سال گفت: اگر دولت حمایت کند، قطعا ظرفیت برای ساخت 30 کیلومتر مترو در سال توسط شهرداری تهران وجود دارد، البته برای همین 15 کیلومتر مترو باید حمایت دولت صورت گیرد.

وی تصریح کرد: قبلا گفته می‌شد در تهران نمی‌توان بیشتر از دو کیلومتر مترو را به دلیل مشکلات فنی ساخت. اما با صراحت اعلام کردیم که چنین چیزی وجود ندارد و اگر مشکلات مالی حل شود به طور قطع می‌توانیم سالی 30 کیلومتر مترو بسازیم.

تونل توحید زودتر از موعد مقرر افتتاح می‌شود

شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود به ظرفیت تونل‌سازی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: تونل توحید زودتر از زمان موعد در سال آینده افتتاح می‌شود و به روشنی گویای ظرفیت فنی و مدیریتی شهرداری تهران خواهد بود، چرا که ساخت تونل توحید که دو برابر تونل رسالت است، دو سال طول کشید. اما ساخت تونل رسالت 11 سال به طول انجامید.

قالیباف ادامه داد: مردم نسبت به عملیات زیرزمین شهرداری تهران بی‌اطلاع هستند و هنوز نمی‌دانند که تونل مترو از منتهی‌الیه شرق تهران تا میدان آزادی تمام شده و در حال ریل‌گذاری در بخشی از آن هستیم.

وی گفت: از افتخارات متروی تهران این است که تکنولوژی ساخت تونل و برخی قسمت‌های ایستگاه‌ها و نیز ساخت واگن در داخل را دارد.

مدیران شهرداری تحصیلکرده، متخصص،‌ رزمنده و دلداده انقلابند

شهردار تهران در جمع شهروندان منطقه‌ 10 شهر تهران با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و اثرگذاری امام خمینی (ره) در جریان انقلاب خاطر نشان کرد: امام (ره) و رهنمودهایشان ما را از ظلمت به سوی نور آورد و از نظام شاهنشاهی نجات داد و اگر امروز اسلام و انقلاب در همه‌ جای دنیا سرافراز است و نظام اسلامی برای ما برکت زیادی دارد از ثمره خون شهداست.

وی شهرداری را پس از جنگ تحمیلی سنگر خود خواند و گفت: من و همه مسئولان شهرداری برای تحقق آرمان‌های انقلاب و شهدا تلاش می‌کنیم و مدیران شهرداری علی رغم همه‌ حرف‌هایی که در حواشی سیاسی گفته می‌شود، افرادی تحصیلکرده، متخصص،‌ رزمنده و دلداده ‌انقلاب هستند و گوششان بدهکار حرف‌های حاشیه‌ای نیست و به وظیفه‌ خودشان که اثبات کارآمدی دین در جامعه و رسیدگی به اقشار محروم و ضعیف است را انجام دهند.

وی با بیان این مطلب که انقلاب را اقشار ضعیف و محروم جامعه انجام دادند و امام (ره) نیز همواره اظهار می‌کرند که یک تار موی کوخ‌نشینان را به کاخ‌نشینان نمی‌دهند، افزود: در دوران جنگ تحمیلی با دوستان شوخی داشتیم و می‌گفتیم که اکثر اسامی رزمندگان، ‌حسین ،‌علی،‌ تقی و نقی و علی اکبر و علی اصغر است و در جنگ ما کامبیز و ایرج نداشتیم.

وی ادامه داد: شهرداری تمام تلاش خود را می‌کند تا فاصله‌ بین شمال و جنوب شهر تهران را کم و با یک نگاه، عدالت را در شهر برقرار کند. چرا که واقعیت تلخ تهران این است که شمال و جنوب به صورت دو قطب مجزا هستند. در حالی که شهروندان جنوب تهران به همان اندازه شمال شهری‌ها عوارض و پول شهر را می‌دهند، اما از سرانه‌های لازم برای زندگی در شهر به همان اندازه برخوردار نیستند.

قالیباف افزود: رسیدگی به نیازهای مردم جنوب تهران به این معنا نیست که از توسعه‌ شمال تهران غافل ب‌شویم بلکه روند توسعه در جنوب تهران شتاب بیشتری خواهد داشت تا به این ترتیب فاصله‌ بین آن‌ها کم شود.

وی با بیان این که هنوز معضلات زیادی در مناطق محروم که عمدتا در بافت‌های فرسوده هستند، وجود دارد، ‌گفت: تا پایان سال آینده به تعداد هر محله در یک مرکز خرید، ورزشی، فرهنگی،‌ هنری و دینی ایجاد می‌شود.

پادگان جی مجموعه فرهنگی، ورزشی، خدماتی و تفریحی می‌شود

قالیباف با اشاره به تنظیم بودجه سال 88 و ارائه آن به شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: منطقه 10 به دلیل محرومیت زیادی که در سال‌های اخیر داشت باید مورد عنایت جدی قرار گیرد و به همین دلیل در بودجه سال آینده 250 درصد رشد در بودجه خواهد داشت و بدین ترتیب در سال آینده، طوفانی از ساخت و ساز و توسعه را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

وی همچنین افزود: به زودی مشکل فضای سبز، فضای خدماتی و پارکینگ این منطقه به صورت کامل حل می‌شود، ضمن این که چهره این منطقه نسبت به دو سال قبل کاملا تغییر پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با تکمیل شدن اتوبان یادگار امام (ره) در سال آینده در میدان حق شناس و بزرگراه آیت‌الله سعیدی و اتوبان ساوه گشایش بزرگی اتفاق می‌افتد که برای شهروندان مناطق 9 و 10 بسیار مهم خواهد بود. همچنین تونل توحید سال آینده افتتاح می‌شود و امکان بهره‌مندی نتایج آن برای مناطق 9 و 10 نیز خواهد بود.

قالیباف ادامه داد: همچنین مجموعه پادگان جی که توافق کامل در مورد آن صورت گرفته است، سال آینده تبدیل به به بزرگ‌ترین مجموعه‌ فرهنگی، ورزشی، خدماتی و تفریحی خواهد شد و یکی از آرزوهای همیشگی مردم در جنوب غرب تهران برای دسترسی به مرکز خرید و تفریح محقق می‌شود.

شهردار تهران افزود: در عین حال بخشی از زمین این پادگان به عنوان زمین ذخیره برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده استفاده خواهد شد.

کد خبر 74646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز