سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد که کووید -۱۹ همچنان یک اضطرار بهداشت عمومی است، اما پاندمی اکنون در یک «نقطه گذار» است.

tedros

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌بی‌سی نیوز کمیته اضطراری مقررات بین‌المللی بهداشتی این سازمان روز جمعه برای آنالیز داده‌ها درباره وضعیت پاندمی تشکیل جلسه داده بودند. 

در بیانیه سازمان جهانی بهداشت آمده است که دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهان بهداشت نظرات این کمیته را که پاندمی کووید-۱۹ اکنون به نقطه گذار رسیده است، تایید می‌کند و توصیه این کمیته برای عبور محتاطانه از این مرحله و جلوگیری از پیامدهای منفی بالقوه را می‌پذیرد.

تدروس در این جلسه همچنین گفت که هنوز خطر بالای سرایت جهانی کووید-۱۹ وجود دارد که به این معنی است که شیوع کروناویروس جدید هنوز در رده «اضطرار بهداشت عمومی دارای جنبه بین‌المللی» قرار دارد.

اما او افزود که جهان اکنون در بهترین موقعیت – از لحاظ امکانات تشخیصی، واکسن و درمان- برای مقابله با کووید قرار دارد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت:‌ «در حالیکه ماه به چهارمین سال پاندمی وارد می‌شویم، یقینا اکنون در موقعیت بهتری نسبت به یک سال پیش قرار داریم، یعنی هنگامی که موج اُمیکرون در اوج آن قرار داشت و بیش از ۷۰۰۰۰ مورد مرگ در هر هفته به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شد.»

تدروس اشاره کرد که در اجلاس قبلی این کمیته در ماه اکتبر (مهر) شمار هفتگی موارد گزارش‌شده مرگ تقریبا با پایین‌ترین حد از هنگام شروع پاندمی یعنی کمتر از ۱۰۰۰۰ مورد در هفته رسیده بود، اما از شروع ماه دسامبر (اوائل آذر) دوباره شمار هفتگی مرگ‌های در سطح جهان شروع به افزایش کرده است. به گفته در چنین وضعیتی «پاسخ جهانی به پاندمی هنوز در شمار بیش از حدی کشورها به کندی پیش می‌رود و ابزارهای قوی و نجات‌بخش برای مقابله با کرونا هنوز به دست جمعیت‌هایی که بیشترین نیاز را به آن دارند، به خصوص سالمندان و کارکنان بهداشتی نمی‌رسد.»

کارشناسان می‌گویند گرچه روند پاندمی‌ها اینگونه نیست که در یک روز معین به پایان برسند، اما شمار موارد عفونت، بستری شدن و مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در جهان تصویر خوش‌بینانه‌تری را ترسیم می‌کند و کشورهای بیشتری در حال خروج از مرحله حاد پاندمی هستند. البته خطر کووید-۱۹ همچنان واقعی است و شمار مرگ‌های ناشی از آن دو برابر مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزا است.

تدروس در جلسه سازمان جهانی بهداشت بر واکسیناسیون کامل و تزریق دوزهای یادآور به گروه‌های در معرض خطر بالاتر بیماری و مرگ از جمله افراد دچار نقصان ایمنی و سالمندان تاکید کرد.

کد خبر 738583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha