لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است

و با توجه به تصویب یک فوریت‌آن احتمال تصویب آن به‌نظر قطعی می‌رسد ولی برخی نمایندگان دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در این زمینه با سید علی ادیانی،  مخبر کمیسیون انرژی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • بررسی لایحه دولت برای حذف یارانه‌ها در مجلس در چه شرایطی است؟

برخی کمیسیون‌ها که تا به‌حال در این مورد نظر داده‌اند و لایحه را در اختیار کمیسیون ویژه بررسی لایحه تحول اقتصادی قرار داده‌اند به‌کلی این لایحه را رد کرده‌اند. به‌نظر من برخی نمایندگانی هم که هنوز نظر نداده‌اند به این لایحه نقد جدی دارند و این لایحه یا مسکوت می‌ماند یا اگر تصویب شود به شکل جدیدی تغییر و اصلاح خواهد شد.

  • این نقد‌ها و اصلاحاتی که از نظر شما مطرح است، بیشتر حول چه مواردی است؟

مواردی که نمایندگان نقد دارند به ماده‌های مختلفی باز می‌گردد. البته اینکه همه در مجلس بر اصلاح شرایط جاری درمورد حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌ها وحدت نظر دارند شکی نیست. این امر از برنامه سوم مطرح بوده و توسط مجلس وقت تصویب شده و در برنامه چهارم هم گنجانده شده است.

در واقع در مصرف و یارانه حامل‌های انرژی باید تجدید نظر کرد. مجلس در این مورد بحثی ندارد و باید شرایط اصلاح شود. اما در موارد مختلفی که به‌طور کلی می‌توان ایرادات را به‌طور عمده در موارد حقوقی دسته‌بندی کرد، ادبیات لایحه حقوقی نیست. علاوه بر این، اختیاراتی که دیده شده برای دولت بسیار وسیع است و این مغایر وظیفه نظارتی مجلس است. این مسئله مغایر قانون اساسی نیز است. در ضمن، این لایحه با قوانین جاری کشور هم مغایرت دارد و باید این موارد اختلاف حذف یا اصلاح شود.

  • ابتدا  احتمال تصویب آن بالا بود، آیا امروز تردید وجود دارد؟

رای نمایندگان در هنگام طرح یک فوریت هم شکننده بود. تعداد رای نمایندگان به تصویب یک فوریت هم خیلی زیاد نبود. از طرف دیگر حتی برخی به‌طورکلی عقیده دارند که لایحه مسکوت بماند و در مدت طولانی‌تری بررسی و اصلاح شود.

  • کمیسیون انرژی در این مورد چه نظری دارد؟

کمیسیون انرژی تابه‌حال جلساتی داشته و با حضور کارشناسان و مقامات و وزیران مربوطه این لایحه را بررسی و نقد کرده است. اعضای کمیسیون نظراتی داشته‌اند ولی هنوز جمع‌بندی نهایی نشده است.

در واقع دیدگاه‌های کمیسیون‌هایی مانند انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی در تصمیم‌گیری نهایی در کمیسیون ویژه تاثیر دارد.

کد خبر 73967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز