نشانه‌های حمله قلبی در زنان ممکن است پنهانی یا نامعمول باشند و استرس عاطفی یک عامل عمده در ایجاد عارضه قلبی در زنان است.

women

توجه به اشکال غیر معمول بروز مشکلات قلبی در زنان می‌تواند جان آنها را نجات دهد. درد قفسه‌سینه و بازو که در بسیاری از مردان در هنگام حمله قلبی حس می‌کنند، ممکن است در حمله قلبی زنان چندان شدید نباشد یا اصلا توجه آنها به خود جلب نکنند. زنان اغلب درد حمله قلبی را به صورت احساس فشار یا سنگینی بر قفسه سینه توصیف می‌کنند.

همچنین ممکن است زنان دچار حمله قلبی اصلا دردی در قفسه سینه احساس نکنند و این عارضه در آنها با علائم دیگری مانند درد گردن یا درد فک، تنگی نفس، تعریق، تهوع یا استفراغ، خستگی نامعمول، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم‌ها و سوزش سردل یا سوء‌هاضمه بروز کند. این علائم هم ممکن است مبهم باشند و باعث جلب توجه فرد نشوند.

این علائم متفاوت مشکل قلبی در زنان نسبت به مردان ممکن است مربوط به این باشد که در زنان انسداد شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب نه فقط در شریان‌های اصلی بلکه در شریان‌های کوچکتر هم رخ می‌دهد که اصطلاحا به آن «بیماری عروق کوچک» هم می گویند.

همچنین علائم زنان در مقایسه با مردان به احتمال بیشتری ممکن است در حالت استراحت یا حتی خواب رخ دهد. همچنین استرس عاطفی می‌تواند در برانگیختن علائم حمله قلبی در زنان نقش مهمی داشته باشد.

به علت همین علائم نامعمول حمله قلبی در زنان ممکن است آنها متوجه وخامت حالشان نشوند و بسیار دیر به پزشک مراجعه کنند یا در مراجعه پزشکی بیماری‌شان تشخیص داده نشود.

همچنین در زنان نسبت به مردان با احتمال بیشتری ممکن است حمله قلبی بدون وجود انسداد شدید در شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب (شریان‌های کرونری) رخ دهد. در این موارد انقباض دیواره‌های این شریان‌ها و تنگ شدن آنها جریان خون به عضله قلب را مختل می‌کند (بیماری غیرانسدادی شریان‌های کرونری).

 بنابراین به خصوص زنانی که عوامل خطرساز برای حمله قلبی را دارند، حتی اگر علائم شدید یا معمول آن را نداشته باشند، نباید در تماس با اورژانس پزشکی برای گرفتن کمک درنگ کنند. در این موارد بروز علائمی که در بالا ذکر شد، فورا به اورژانس زنگ بزنید و کمک بخواهید.

عوامل خطرساز بیماری قلبی در زنان

عوامل خطرساز معمول مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و چاقی به طور مشابهی هم مردان و هم زنان در معرض دچار شدن به مشکلات قلبی قرار می‌دهند. اما عوامل خطرساز دیگری هستند که زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهند، از جمله:

دیابت: زنان دچار دیابت با احتمال بیشتری نسبت به مردان دچار دیابت ممکن است بیماری قلبی پیدا کنند. دیابت همچنین بر چگونگی احساس درد در زنان تاثیر می‌گذارد و خطر بروز «حمله قلبی خاموش» یعنی بدون علامت را افزایش می‌دهد.

استرس عاطفی و افسردگی: استرس و افسردگی بر قلب زنان بیش از مردان تاثیر می‌گذارد. افسردگی همچنین ممکن است مانع از دنبال کردن سبک زندگی سالم یا پیروی از درمان‌های توصیه‌شده شود.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن در زنان عامل خطرساز بزرگتری نسبت مردان در ایجاد حمله قلبی است.

بی‌حرکتی: نداشتن فعالیت جسمی یک عامل زمینه‌ساز اصلی در بیماری قلبی در زنان است.

یائسگی: میزان پایین هورمون جنسی استروژن در زنان پس از یائسگی خطر ایجاد انسداد عروق کوچکتر تغذیه‌کننده عضله قلب (بیماری عروق کوچک) را افزایش می‌دهد.

عوارض بارداری: فشار خون بالا یا دیابت در حین بارداری خطر درازمدت دچار شدن به فشار خون بالا و دیابت در بقیه زندگی بالا می‌برد. این عوارض هم احتمال دچار شدن به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

سابقه خانوادگی بیماری زودرس قلبی: داشتن سابقه خانوادگی بیماری زودرس قلبی خطر عارضه قلبی را در زنان بیش از مردان افزایش می‌دهد.

: آرتریت روماتوئید، لوپوس و سایر بیماری‌های التهابی و خودایمنی که در زنان شایع‌تر هستند، هم خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

زنان در همه سنین خطر بیماری قلبی را جدی بگیرند. زنان زیر ۶۵ سلا- به خصوص آنهایی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند- نیز باید به عوامل خطرساز برای بیماری قلبی توجه کامل داشته باشند.

در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم با ترک سیگار (و پرهیز از دود سیگار محیطی)، رژیم غذایی سالم (مصرف غلات کامل، میوه و سبزی، لبنیات کم‌چربی یا بی‌چربی، گوشت‌های بدون چربی و پرهیز از چربی‌های اشباع یا چرب‌های ترانس، قند یا شکر افزوده و مقدار زیاد نمک)، ورزش و حفظ وزن سالم، کنترل استرس‌ها، پرهیز از الکل، رعایت کردن طرح درمانی تجویز شده بوسیله پزشک و درمان سایر بیماری‌های زمینه‌ساز عارضه قلبی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی در شما کمک کند.

کد خبر 742064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha