گروه بورس: در حالی که بورس تهران برای عرضه سهام اولین شرکت دولتی در قالب اجرای سیاست‌های اصل 44 آماده می‌شود؛ خبرهای دریافتی حاکی‌است دستگاه‌های دولتی نیز با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال می‌کنند.

آن طور که مسئولان سازمان بورس اعلام کرده‌اند تا پایان هفته آینده سهام شرکت ملی مس ایران در تالارهای معاملات بورس عرضه می‌شود، در حال حاضر کارشناسان بورس تهران و مسئولان سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی و همچنین سازمان خصوصی‌سازی در حال رایزنی و مذاکره برای انتخاب روش عرضه اولیه سهام این شرکت بزرگ دولتی هستند.

قرار است تا پایان هفته مشخص شود آیا در عرضه سهام شرکت ملی مس از روش تعهد پذیره‌نویسی استفاده می‌شود یا آن که سازمان خصوصی‌سازی از طریق کارگزاری‌های مختلف رأساً درصدی از سهام شرکت مس را برای کشف قیمت در بورس عرضه خواهد کرد.

نقش دولت در بورس

اما در تحولی دیگر علی عسگری عضو کمیسیون ویژه بررسی الزامات اصل 44 مجلس از تدوین لایحه جامع اجرای سیاست‌های اصل 44 در کارگروه‌های ویژه دولت خبر داد.

او در گفت‌وگو با مهر با بیان این که در حال حاضر سرمایه گذاری بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی در بورس 39 به یک است، تصریح کرد: این آمار نشان از ضعیف بودن سرمایه گذاری بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی دارد.

سهام کارکنان

از طرف دیگر رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: 5 درصد سهامی که قرار است به کارکنان تعلق بگیرد همانند بقیه سهام از طریق بورس ارایه می‌شود.

احمدعلی هراتی‌نیک گفت: هر زمانی که کارکنان موفق به تملک سهام شدند، می‌توانند برای خرید و فروش آن اقدام کنند.

هراتی نیک درباره چگونگی واگذاری 5 درصد سهام به کارکنان گفت: نحوه و چگونگی واگذاری این سهام در گروه کاری هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: همان طور که دولت در خصوص سهام عدالت نظر خود را اعلام کرده است در خصوص واگذای سهام به کارکنان دولت نیز سخت‌گیری نخواهد کرد.

خصوصی‌سازی در وزارت بازرگانی

معاون پارلمانی وزیر بازرگانی هم گفت: شرکت‌های وابسته به وزارت بازرگانی تا قبل از پایان برنامه چهارم توسعه (سال ۱۳۸۸) به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

شجاع‌الدین بازرگانی در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: شرکت نمایشگاهها، شرکت ملی فرش ایران، بخشی از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و برخی از شرکت‌های وابسته به مجموعه شرکت بازرگانی دولتی‌ایران مانند شرکت‌های حمل ونقل درچارچوب ابلاغیه قابل واگذاری است.

وی تاکید کرد:شرکت بازرگانی دولتی به عنوان یک شرکت مادر تخصصی و مجمع الجزایری است که شرکت‌های تابعه آن مشمول واگذاری است.

او گفت: این موضوع تابع شرایط ابلاغیه اصل  ۴۴ و براساس مکانیزم بورس خواهد بود. البته بخش خصوصی باید آمادگی لازم برای خرید سهام این شرکت‌ها را از طریق بورس داشته باشد.

کد خبر 7433

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز