گروه شهری: اضافه کردن مونوریل به طرح جامع حمل‌ونقل، غیر‌کارشناسی است.

به گزارش همشهری، خبرنگاران برای نخستین بار شاهد اظهار نظر صریح از سوی محمد باقر قالیباف شهردار تهران درباره مونوریل بودند.

پس از گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی نخستین خط مونوریل در میدان صادقیه به‌نظر می‌رسد بررسی‌های کارشناسی شورای شهر تهران در مورد ضرورت نداشتن پافشاری براین شیوه حمل‌ونقلی به نتیجه رسیده باشد.

شاید شهردار تهران به همین پشتوانه در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های شهرداری منطقه 10، خطاب به خبرنگارانی که از وی درباره احتمال گنجانده شدن خط مونوریل به طرح جامع پرسیدند با اطمینان گفت: حرف شورای شهر این است که چنین چیزی نیاز نیست اما  اگر دوستان می‌گویند نیاز است آن وقت یک کارشناس مرضی‌الطرفین بیاید با استدلال‌های منطقی و فنی تکلیف را روشن کند.

وی در ادامه افزود: هر تصمیمی در حوزه ترافیک تهران باید به تایید شورای شهر برسد ضمن اینکه بررسی‌های لازم روی طرح جامع صورت گرفته و مراحل تصویب قانونی آن نیز طی شده است؛ بنابراین اگر در این مقطع دوباره بخواهند خط مونوریل را به آن اضافه کنند اقدام جالبی نیست و قطعا مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز چیزی که خارج از طرح جامع باشد را نمی‌پذیرند.

از نظر قالیباف البته در نقاطی از شهر، ریل روی زمین داریم، اما اینکه الزاما این جاها به‌صورت قطار هوایی و مونوریل باشد در طرح جامع مطرح نشده و از این‌رو اضافه کردن مونوریل به طرح، غیر‌کارشناسی است.

وی با اعلام اینکه ‌امروز نیز در شهرداری مانند دوران جنگ تحمیلی برای تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش می‌کنیم اظهار داشت: مجموعه مدیران شهرداری همه از نیروهای تحصیل کرده، ‌متخصص و دلداده انقلاب و نظام هستند که بدون توجه به حرف‌های سیاسی که از گوشه و کنار به گوششان می‌رسد، بحث کارآمدی دین در اداره جامعه را پیگیری می‌کنند.

ترخیص نشدن واگن های مترو

قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به خبرنگاری که درباره وضعیت ترخیص 25 واگن مترو از گمرک بندرعباس پرسید، گفت: تا این لحظه این واگن‌ها هنوز از گمرک بیرون نیامده و در بندر عباس مانده‌اند، به‌نظر من سزاوار نیست که ما با این همه مشکل و تلاش، واگن‌ها را خریداری کنیم اما واگن‌ها نزدیک به یک ماه در گمرک معطل بماند.

وی در این باره از وساطت‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد این مشکل به‌زودی برطرف شود.

15 کیلومتر خط جدید مترو تا نیمه فروردین عملیاتی می‌شود

شهردار تهران با اشاره به اینکه حداکثر تا نیمه نخست فروردین ماه 15 کیلومتر خط جدید مترو را عملیاتی می‌کنیم بیان داشت: تا‌کنون 3 کیلومتر را در سال‌جاری تحویل داده‌ایم و
12 کیلومتر دیگر را نیز به‌زودی تحویل می‌دهیم به‌طوری که 4 کیلومتر از خط مترو ظرف چند روز آینده در شرق تهران افتتاح می‌شود و تا قبل از پایان سال خط میدان انقلاب و پس از آن خط صادقیه تا قلهک را افتتاح خواهیم کرد.

به گفته قالیباف، اگر قبلا در سال 2 کیلومتر مترو ساخته می‌شد با صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر دولت حمایت کند و اعتبارات به‌طور قطع تامین شود، تهران این ظرفیت را دارد که سالی 30 کیلومتر مترو در آن ساخته شود.

شهردار تهران دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اینکه مردم نسبت به عملیات زیرزمین شهرداری تهران بی‌اطلاع هستند، مثلا هنوز نمی‌دانند که تونل مترو از منتهی‌الیه شرق تهران تا میدان آزادی تمام شده و در حال ریل‌گذاری در آن هستیم، گفت: به بومی‌سازی‌ صنعت مترو افتخار می‌کنیم چراکه مابا استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی 4 کیلومتر خط مترورا تا پایان دهه فجر افتتاح می‌کنیم؛ که همه بخش‌های آن حتی بخش تجهیزات فنی هم ساخت داخل است.

افزایش 250 درصدی بودجه منطقه 10در سال آینده

قالیباف با اشاره به تنظیم بودجه سال 88 و ارائه آن به شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: منطقه 10 به‌دلیل محرومیت زیاد در سال‌های اخیر، سال آینده در مرکز توجه شهرداری قرار خواهد گرفت، به همین دلیل به‌طور استثنا در بودجه سال آینده 250 درصد رشد خواهد داشت تا شاهد توفانی از ساخت و ساز و توسعه در این منطقه باشیم.

وی تاکید کرد: البته رسیدگی به نیازهای مردم جنوب تهران به این معنا نیست که از توسعه‌ شمال تهران غافل ‌شویم، بلکه روند توسعه در جنوب تهران شتاب بیشتری خواهد داشت تا به این ترتیب فاصله‌ بین آنها کم شود وبه همین دلیل تا پایان سال آینده، هر محله درمنطقه 10 ازمراکز خرید، ورزشی، فرهنگی، هنری و دینی برخوردارخواهد بود.وی با بیان اینکه شهرداری رویکرد خانواده محوری را دنبال می‌کنداعلام کرد: مجموعه‌های ورزشی را به‌صورت دوقلو می‌سازیم که همزمان همه اعضای خانواده اعم از مرد و زن در 2مجموعه مجزا، اما در کنارهم بتوانند از این امکانات استفاده کنند و در حال حاضر 2 مجموعه از این دست در منطقه 10 در حال ساخت است که اردیبهشت ماه آینده افتتاح می‌شود و 3 مجموعه دیگر نیز در دست اجرا داریم.

قالیباف با اشاره به آغاز کار نوسازی بافت‌های فرسوده در این منطقه تصریح کرد: این کار از 2محله شروع شده و سرمایه‌گذار در حال انجام کار است.وی یادآورشد: سال آینده بزرگراه یادگار امام به‌طور کامل به اتمام می‌رسد که هم به سمت میدان حق شناس و هم به سمت اتوبان ساوه ادامه می‌یابد.

افتتاح زودتر از موقع تونل توحید

شهردار تهران در حاشیه بهره‌برداری ازده‌ها طرح عمرانی، ترافیکی و فرهنگی در منطقه 10 از احتمال افتتاح زودتر از موعد تونل توحید خبرداد.این امر از نظر شهردار تهران به روشنی نشان‌دهنده ظرفیت فنی و مدیریتی تونل‌سازی در شهرداری تهران است؛

چرا که ساخت تونل توحید که 2برابر تونل رسالت است، 2سال طول کشید، اما ساخت تونل رسالت 11 سال به طول انجامید.

کد خبر 74692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز