مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

جواد عزیزی: سومین دوره مسابقات جهانی آتش‌نشانان و امدادگران جهان روز شنبه در ورزشگاه شهید دستگردی در حالی پایان یافت که یک مدال طلا در رشته آبرسانی و یک مدال برنز در ماده 4 در 400 متر حاصل 6 ماه تمرین شبانه‌روزی ورزشکاران کشورمان در این مسابقات بود.

شاید اگر بدشانسی گریبانگیر ورزشکاران کشورمان نبود و در رشته 4 در 400 متر امدادی درست در آخرین لحظه تشک، بار دیگر شعله‌ور نمی‌شد تیم ما اندوخته بیشتری از این مسابقات کسب می‌کرد و در جایگاه بالاتری قرار می‌گرفت.

اما کسب یک مدال طلا و یک برنز در این مسابقات از سوی آتش‌نشانان ورزشکار ایرانی که تنها دو سال از آشنایی آنها با مسابقات می‌گذرد نیز کاری بزرگ و در خور ستایش است.

سومین دوره مسابقات جهانی آتش‌نشانان و امدادگران از روز پنج شنبه با حضور بیش از 100ورزشکار از 10 کشور جهان در ورزشگاه شهید شیرودی آغاز شد.

در نخستین روز این بازی‌ها ورزشکاران در رشته دو 100 متر با مانع به رقابت پرداختند که در پایان شرکت کننده بلاروس به مدال طلا دست یافت و ورزشکاران روسی نقره و برنز گرفتند. در این رشته، ورزشکاران در 22 گروه 4 نفره به رقابت پرداختند و می‌بایست با عبور از خرک و متصل کردن شیلنگ‌های آتش نشانی به مخزن آب در کمترین زمان ممکن خود را به خط پایان برسانند.

مهیج‌ترین رشته این مسابقات که دو 400متر با مانع امدادی است در روز دوم و در ورزشگاه آزادی برگزار شد. جایی که هزاران تماشگر خود را به سکوهای ورزشگاه رسانده بودند تا نظاره‌گر مسابقه فوتبال بین تیم‌های استقلال و پیروزی باشند.

در این رقابت نفس‌گیر ورزشکاران می‌بایست پس از عبور از روی خرک، خود را به کنده رسانده و پس از پرش از روی آن و گذشتن از دیوار به وسیله کپسول‌های آتش‌نشانی، آتش را خاموش کنند.

در این رقابت تنگاتنگ که با تشویق‌های بی امان 60 هزار تماشاگر همراه بود ملی‌پوشان ایران نمایش خیره‌کننده‌ای را به اجرا گذاشتند و تنها یک بدشانسی باعث شد تا مدال طلای این مسابقات را از دست دهند. 

درست زمانی که آنها قبل از دیگر شرکت کنندگان به مرحله پایانی رسیده و آتش را خاموش کرده بودند ناگهان تشک دوباره آتش گرفت و باعث شد تا تیم الف کشورمان از این رقابت‌ها کنار رود. اما تیم ب کشورمان توانست در این رشته مدال برنز را از آن  خود کند. در پایان این رقابت‌ها شرکت‌کنندگان روسیه مقام اول را به دست آوردند، چک‌ها دوم شدند و ایران و اکراین مشترکاً گردن آویز سوم را از آن خود کردند.

سومین و آخرین روز از مسابقات جهانی آتش‌نشانان و امدادگران از صبح شنبه با انجام مسابقات ماده بالا رفتن از برج آغاز شد. در این رقابت 88 ورزشکار در قالب 22 گروه با هم به رقابت پرداختند که در پایان 8 نفر برتر که موفق شدند رکورد زیر 80/ 13 ثانیه را به ثبت برسانند ، راهی نیمه نهایی شدند.

مرد عنکبوتی روسیه ،آلکسی کالینین با زمان 45/13 ثانیه به عنوان سریع‌ترین ورزشکار این ماده از دور مقدماتی صعود کرد. دیگر صعودکنندگان به مرحله نیمه نهایی را سرگئی کورچنکوف، یوگنی مانکوف، کنستانتین خورشکو ،سرگئی شربینکی و روسلان گوتبسوف از روسیه، سرگئی سوراکوف از بلاروس و ایگور نوگروچنکو از اوکراین تشکیل می‌دادند.ورزشکاران ایرانی نیز در این ماده به رقابت با حریفان پرداختند اما نتوانستند حتی از مرحله مقدماتی صعود کنند.

رشته آبرسانی آخرین رشته این مسابقات بود که روز شنبه در ورزشگاه شهید دستگردی برگزار شد. در این رشته ورزشکاران کشورمان عزم خود را جزم کرده بودند تا سهم خود را از مدال‌های زرد رنگ این مسابقات کسب کنند.

آنها به رغم تجربه اندکشان از حضور در رقابتهای جهانی در این مسابقات به  مصاف حریفان بزرگ خود مخصوصاً شرکت‌کنندگان جمهوری چک که  قهرمان بلامنازع این رشته محسوب می‌شوند رفتند و  موفق شدند مدال طلای این مسابقات را از آن خود کنند.

در این مسابقات، تیم ملی کشورمان توانست با رکورد 48/30 ثانیه عنوان نخست را از آن خود کند، جمهوری چک با زمان 63/30 ثانیه به عنوان نایب قهرمانی رسید و اوکراین با 19/31 سوم شد. پس از کسب عنوان قهرمانی کشورمان، ورزشگاه شهید دستگردی یکپارچه ملی‌پوشان را تشویق می‌کرد که البته در این میان حتی هیجان‌های مربوط به جایگاه مهمانان ویژه نیز جالب توجه بود.

قهرمانان آتش نشان ایرانی به همراه پرچم کشورمان به پاس این قهرمانی باارزش دور افتخار زدند و مهندس حاجی بیگی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی لحظاتی پس از عنوان قهرمانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: خوشحالم که شاهد شگفتی آفرینی دلاوران کشورمان بودم.

ملی‌پوشان ایرانی، آبرسان‌ترین تیم جهان

ملی‌پوشان ایرانی در مسابقات آبرسانی، با کسب بهترین رکورد، عنوان قهرمانی جهان را برای کشورمان به ارمغان آوردند.

در این مسابقات، تیم ملی کشورمان توانست با رکورد 48/30 ثانیه عنوان نخست را از آن خود کند، جمهوری چک نیز که قهرمان قطعی این قسمت به حساب می‌آمد، با زمان 63/30 ثانیه به عنوان نایب قهرمانی رسید و اوکراین با 19/31 ثانیه سوم شد.

ملی‌پوشان کشورمان در حالی عنوان قهرمانی جهان را کسب کردند که از نظر سابقه، جزو تیم‌های نوپای ورزش آتش‌نشانان به حساب می‌آمدند.

عباس میربزرگی، یکی از ملی‌پوشان تیم ملی ایران با اشاره به قهرمانی تیم کشورمان، گفت: برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای بود که تلاش می‌کردیم در میان سه تیم برتر جهان باشیم اما خوشحالیم که با کسب عنوان قهرمانی، خستگی شش ماه تلاش شبانه‌روزی‌مان به ثمر نشست.

اما اگر تجربه حضور در چنین رویدادهایی برای ما وجود داشت، عنوان طلای دوی 4 در 100 متر را نیز کسب می‌کردیم.

در حاشیه

دوپینگ آتشین: خیلی عجیب است که آتش نشانها و امدادگرها هم دوپینگی از آب دربیایند، اما متأسفانه این اتفاقی بود که سال قبل رخ داده بود و چند ورزشکار بلاروسی، روس و اکراینی برای حضور در رقابتهای نفس‌گیر جهانی قبلی دوپینگ کرده بودند، یکی از موضوعات بحث برانگیز در آستانه شروع بازیها هم حضور یا عدم حضور دوپینگی‌ها بود که این مسئله باعث شد تا روسها و اوکراینی‌ها دو ورزشکار دوپینگی خود را به تهران نیاورند، اما بلاروس‌ها که قهرمان دوره قبل بودند اصرار داشتند تا ورزشکاران دوپینگی‌اشان هم در این رقابتها شرکت کنند، اما خب دست آخر منصرف شدند.

قهرمانی دوباره مرد عنکبوتی: الکسی کالینین قهرمان صعود از برج رقابت‌های جهانی و دارنده رکورد این رشته از مسابقات جهانی، هرچند این بار نتوانست رکورد جهانی خود را ترقی ببخشد، اما با 45/13 ثانیه، بار دیگر نشان داد همچنان می‌تواند یکه‌تاز این رشته در جهان باشد.

عملکرد مرد عنکبوتی در مرحله مقدماتی، همه را واداشت تا مرحله دوم مسابقه این ورزشکار روس را با جدیت بیشتری دنبال کنند، اما در دور دوم شانس با ورزشکار مشهور روس یار نبود.

راه‌حل آسان مجارها: ورزشکاران مجارستان به علت آماده نشدن به موقع نردبان از شرکت در این رقابت‌ها انصراف دادند.

کد خبر 7493

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز