چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مورگان چانگیرای روز چهارشنبه 23بهمن در مقام نخست وزیر زیمبابوه در قالب دولت وحدت ملی به ریاست رابرت موگابه سوگند خورد.

به گزارش بی بی سی، چانگیرای سال گذشته در دور اول انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه پیروز شد، اما در دور دوم این انتخابات با ادعای اینکه خشونت‌هایی علیه هوادارانش صورت گرفته از ادامه حضور در رقابت انصراف داد.

با این وجود او مدتی بعد پذیرفت که در قدرت با رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه سهیم شود.

در ماه ژانویه چانگیرای پس از غیبتی دو ماهه به زیمبابوه بازگشت و مجددا جهت تقسیم قدرت با موگابه به گفت و گو پرداخت پس از به نتیجه رسیدن این توافقات زیمنه برای تشکیل دولت ائتلافی به نخست وزیری چانگیرای فراهم شد.

مراسم سوگند چانگیرای در هراره پایتخت زیمبابوه تحت نظارت موگابه برگزار شد.

مطبوعات زیمبابوه در شماره روز سه شنبه خود به نقل از خبرگزاری رسمی زیمبابوه نوشتند تندای بیتی دبیر کل حزب مخالف،‌ جناح تغییر دمکراتیک در کابینه چانگیرای وزارت دارایی را بر عهده خواهد گرفت.

بیتی پیشتر به جرم اقدام به کودتا به خیانت محکوم شده بود، اما هفته پیش و در آستانه تشکیل دولت چانگیرای یک قاضی زیمبابوه‌ای با اشاره به این موضوع که پیشرفت جندانی در پرونده بیتی حاصل نشده است.پرونده وی را ممختومه اعلام کرد.

بیتی در مقام وزیر دارائی با چالش‌های فراوانی برای احیای اقتصاد ورشکسته زیمبابوه روبرو است.

این در حالی است که التون مانگوما (Elton (Mangoma معاون همین حزب(جناح تغییر دمکراتیک) وزارت برنامه ریزی اقتصادی و سرمایه گذاری را اداره خواهد کرد.
 
بر اساس اعلام همین منبع اریک ماتیننگا (Eric Matinenga) به سمت وزارت امور قانون اساسی و پارلمانی منصوب خواهد شد.

نلسون چامیزا(Nelson Chamisa) سخنگوی حزب مخالف نیز برای احراز سمت وزیر اطلاع رسانی و فناوری ارتباطات تعیین شده است.

بر اساس توافقنامه تقسیم قدرت که سال گذشته بین سه حزب منعقد شد حزب مخالف 13 وزیر و 6 معاون وزیر در دولت آینده وحدت ملی خواهد داشت، حزب رابرت موگابه نیز 15 وزیر و 8 معاون وزیر را به خود اختصاص می‌دهد.

دولت جدید تحت نحست وزیری چانگیرای اما با چالش‌های عمده‌ای رو برو است. از جمله مشکلات پیش روی دولت جدید می‌توان به گسترش وبای مسری در زیمبابوه و آمار بیکاری 90 درصدی اشاره کرد. بیش از 3 هزار و 400 نفر تاکنون بر اثر شیوع وبا در زیمبابوه جان خود را از دست داده‌اند. دولت به دلیل تورم بسیار بالا از چاپ اسکناس خودداری کرده و مردم در صورت امکان از واحد پول خارجی در مبادلات استفاده می کنند.

بیش از نیمی از مردم زیمبابوه برای ادامه زندگی به استفاده کمک‌های اضطراری نیاز دارند.

کد خبر 75113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز