مقدمی با تاکید بر اینکه تنها ۵۶ دستگاه واگن به صورت کامل از چین به ایران می آید که این امر نیز اجتناب ناپذیر است، تصریح می کند: قرار است طی این قرارداد انتقال تکنولوژی صورت گیرد و از آنجایی که حجم زیادی از واگن ها در تهران ساخته خواهد شد.

اورهال قطار و واگن مترو

به گزارش همشهری آنلاین، مرتضی مقدمی مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در مورد آخرین وضعیت قرارداد تولید ۶۳۰ دستگاه واگن با مشارکت چینی ها می گوید: خوشبختانه این اواخر کارهای مربوط به تأمین مبلغ پیش پرداخت قرارداد به خوبی پیش رفت و پیگیری های تمام ارکان ذیربط و از جمله شرکت متروی تهران باعث شد این اقدام زیرساختی وارد مراحل عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن از محل مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۵ است که طی آن قرار شده بود ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای متروی کلانشهرها تزریق شود، افزود: از این میان سهم تهران ۶۳۰ دستگاه واگن بود که به عنوان اولین پکیج برای مناقصه آماده شد. حدودا ۱۲ شرکت بین المللی در مناقصه این ۶۳۰ دستگاه واگن شرکت کردند و نهایتا کنسرسیوم شرکت واگن سازی تهران و شرکت سی آر سی چین برنده مناقصه مذکور شدند. از این ۶۳۰ دستگاه واگن کلا ۵۶ واگن آماده از چین می آید و مابقی واگن‌ها یعنی۵۷۴ دستگاه واگن در کارخانه واگن سازی تهران ساخته می شود.

مقدمی با اشاره به این که ابعاد مختلف این قرارداد مهم مغفول مانده است، ادامه می دهد: این قراداد ابعاد متنوع، گوناگون و مهم دیگری دارد از جمله آنکه در نتیجه ساخت این ۶۳۰ دستگاه واگن در چین و در تهران، کارشناسان شرکت واگن سازی تهران به چین رفته و در جریان ساخت ۵۶ واگنی که قرار است آماده از چین به تهران بیاید، قرار می گیرند. بعد از آن، این کارشناسان به تهران آمده و از روی همان مدل ۵۷۴ دستگاه واگن را در تهران خواهیم ساخت.

مدیرعامل شرکت واگن سازی با بیان این که علیرغم تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس خارجی اما شرکت های ایرانی در بحث داخلی سازی قطعات سهم زیادی خواهند داشت، می گوید: برای نخستین بار قرار است در قالب یک همکاری مشترک، تجهیزات اصلی واگن مترو همچون قوای محرکه، سیستم ترمز، درب و غیره در راستای این قرارداد، داخلی سازی شود.

مقدمی با تاکید بر اینکه تنها ۵۶ دستگاه واگن به صورت کامل از چین به ایران می آید که این امر نیز اجتناب ناپذیر است، تصریح می کند: قرار است طی این قرارداد انتقال تکنولوژی صورت گیرد و از آنجایی که حجم زیادی از واگن ها در تهران ساخته خواهد شد، باید ابتدا واگن هایی در چین ساخته شده و تست هایش در آنجا انجام گیرد؛ بعد از آموزش پرسنل ما، آنها برای ادامه تولید واگن‌ها به ایران خواهند آمد.البته بحث انتقال تکنولوژی در این پروژه و اینکه می گوییم داخلی سازی قطعات در قالب قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن و یک همکاری مشترک صورت می پذیرد، با مبحث طراحی و احداث قطار ملی مترو که عمق داخلی سازی آن ۸۵ درصد است، تفاوت دارد.

وی در مورد سرانجام پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت قرارداد ۶۳۰ واگن اظهار می کند: در واقع شرکت واگن سازی و شرکت سی آر سی چین که بخشی از سهام شرکت واگن سازی را در اختیار دارد، کنسرسیوم بوده و این پیش پرداخت به کنسرسیوم تعلق می گیرد که خوشبختانه پرداخت ۱۵ درصد پیش پرداخت در مراحل نهایی بوده و با نهایی شدن این امر، مابقی اعتبار که ۷۵ درصد آن از طریق فاینانس خارجی انجام می شود نیز عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واگن سازی در مورد زمان ورود اولین سری قطارها از قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن ادامه می دهد: به محض ساخت هر قطار و انجام تست های فنی و مهندسی، واگن ها وارد ناوگان متروی تهران می شوند و امیدواریم با تأمین به موقع منابع مالی، کل ۶۳۰ واگن ظرف مدت پنج سال به ناوگان متروی پایتخت اضافه شود.

کد خبر 752499
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha