همشهری آنلاین - لیلا شریف: پروژه قطار ملی از سال ۹۸ با همکاری شرکتهای داخلی در راستای استفاده از تولید داخل کلید خورده است و اکنون در مراحل نهایی کسب تأییدههای بین المللی قرار دارد.
سیدکاظم طاهرزاده مدیر کارگروه پروژه طراحی و راهاندازی قطار ملی در گفتگو با همشهری آنلاین از جزئیات این پروژه توضیح داد و تأکید کرد که در ۶ ماه ابتدایی سال جاری تأییدیه قطار ملی دریافت خواهد شد.
*تولید قطار ملی در چه مرحلهای قرار دارد؟
قطار ساخته و مونتاژ کامل شده و در حال گذراندن تستهای ترمز، راحتی سفر و رانش است. وقتی یک قطار برای اولین بار ساخته میشود باید تست گرم گرفته شود و برای انجام تست گرم نیاز به عبور از یک مسیر است. در کشورهای سازنده واگن قطار، مرکز تستی وجود دارد که تمام تستها در آن محل انجام میشود.
منظورتان کدام کشورها است؟
کشورهایی مانند چک اسلواکی، آلمان، روسیه ، چین و... از چنین امکاناتی برخوردار هستند.
* در چه فضایی تست گرم انجام میشود؟
ایران اولین بار است که دست به تولید قطار ملی زده است و از سوی دیگر ارسال قطارها برای تست به این کشورها هزینه بر است به همین دلیل ما از امکانات شبکه ریلی موجود در کشور در بازه زمانی شبها که مترو تعطیل است، استفاده میکنیم، بنابراین محدودیتهایی داریم. در این میان ناظر خارجی نیز به صورت آنلاین باید بر تست نظارت داشته باشد و به همین دلیل ما با محدودیتهای ویژهای مواجه هستیم و نمیتوانیم زمان قطعی در مورد فعالیت قطار ملی بگوییم، در واقع تأخیر در اجرایی شدن قطار ملی مربوط به همین مرحله است.
*مشکل اصلی در بحث نظارت یا امکانات ریلی برای تست گرم است ؟
هر دو مسئله نقش آفرین هستند، هم ناظر و هم امکانات محوطهای که تست در آن انجام میشود.
*این امکان وجود ندارد که قطارهای ساخته شده به این کشورهایی که نام بردید، فرستاده و در آنجا تست شوند؟
اینکه بخواهیم تریلی ویژه خریداری کنیم و قطار را به وسیله این تریلیها به کشوری دیگر ارسال کنیم، از یک سمت هزینه بر است و از سوی دیگر نیز نیاز به زمان ۳ تا ۴ سال دارد. بنابراین ما از امکانات خودمان استفاده میکنیم و نهایی شدن این قطار ملی به همین دلیل زمانبر شده است. برآورد ما این است که حدود ۸۰ درصد پروژه نهایی شده است و در تلاش هستیم تا تمام عوامل را برای نهایی شدن ۲۰ درصد باقی مانده بسیج کنیم. تصور ما این است که در ۶ ماه ابتدایی سال ، کار به نقطه پایان برسد و بتوانیم تأییدیه بین المللی را کسب کنیم.
*در حال حاضر ناظران قطار ملی از کدام کشور هستند؟
یک شرکت روس برخی از تستها را انجام میدهد و نظارت نیز بر عهده یک شرکت شناخته شده لهستانی است. به موازات انجام تستها یکسری اطلاعات از مراحل ساخت و طراحی مترو در اختیار ناظران قرار داده شده است و همزمان در حال بررسی است.
*چه میزان از هزینههای ساخت این قطار ملی، ارزی و ریالی بود و همچنین چقدر صرفه جویی به همراه آورده است؟
حداقل ۲۰ درصد قیمت واگن پایین تر از واگن خارجی است، البته باید توجه داشته باشید که واگن ساخته شده یک نمونه است و اگر به تولید انبوه برسد، صرفه جوییها نمایان میشوند. تا پیش از این ۷۰درصد هزینه تهیه واگنها ارزی بود و ۳۰ درصد ریالی اما با تولید انبوه، ۳۰ درصد هزینهها ارزی و ۷۰ درصد ریالی خواهد شد. از نظر طراحی بیش از ۸۵ درصد قطعات در داخل طراحی شدند و نزدیک به ۸۸ درصد با شرکتهای داخلی قرار داد داشتیم.
*باقی قرارداد با کدام شرکت خارجی بسته شده است؟
بیشتر با شرکتهای چینی یا اروپایی قرار داد داشتیم. کمک گرفتن از چین تنها مربوط به یک سری قطعات مانند خازن مقاومت و کابل است که از طریق چین خریداری میشود. لازم به ذکر که قطعات اصلی و بدنه را در داخل ساخته ایم.
*در حال حاضر قیمت یک واگن خارجی چقدر است؟
قیمت هر واگن وابسته به امکانات و مشخصات فنی قطار دارد و به طور تقریبی میان ۱.۴ تا ۱.۸ میلیون یورو است.
*چه اصلاحاتی در قطارهای ملی ایجاد شده است؟
حداکثر امکانات قطارهای وارداتی در این قطارهای ملی وجود دارد و همچنین یک سری نوآوری در بحث طراحی و نوآوری شکل قطار انجام شده و به این ترتیب قطارهای ملی در دسته راحت ترین قطارها برای مسافرها قرار دارند.
*اولین نمونه قطار ملی قرار است در کدام خطوط فعالیت کند؟
اگر بخواهیم قطار در مسیر سربالا مانند خط یک حرکت کند باید به گونهای طراحی شده باشد که از نظر نیروی محرکه بتواند شیب زیادی که بین ایستگاه شهرری تا تجریش را پوشش دهد و در این شرایط قطار نیاز به تعداد موتور بیشتری دارد اما در خطوط بدون شیب مانند خط ۴ مترو نیاز به نیروی رانش زیادی نیست. ما در طراحی قطار مشکلترین خطوط را در نظر گرفتیم و بر همین اساس باید گفت که قطار ملی میتواند در تمام خطوط فعالیت کند و محدودیتی ندارد.
*رام قطار ملی چند واگن دارد؟
با توجه به طراحی مترو تهران نیاز است که هر رام ۷ واگن داشته باشد.
*قطارهای متروی تهران در از ابتدا تا کنون از کدام کشور وارد شده است؟
حدود ۲۰ سال است که ایران از صنعت مترو برخوردار است و در این مدت تقریبا تمام قطارها از چین وارد شده است. قطارهای قدیمی مترو به نام سری ۱۰۰ شناخته میشوند و در حال خارج شدن از رده هستند. سری ۴۰۰ و ۵۰۰ جز پیشرفتهترین قطارهای فعال در جهان هستند.
*آخرین بار چه زمانی قطار وارد کشور شده است؟
نزدیک به ۸ سال پیش است.
نظر شما