مفسر روزنامه Ostsee-Zeitung بر این باور است که "تصمیمات آکادمی اسکار در این دوره از مراسم گواهی بر این امر نیست که دید استودیوهای فیلمسازی به واقعیت دستخوش تغییر و تحولات اساسی شده، اما این تصمیمات به وضوح نشان میدهد که تغییراتی به جریان افتاده است."
به گزارش دویچه وله این روزنامه افزود: هالیوود، بیش از از اندازه خود را ستوده و مدتهایی مدید، به تماشاگران خود محصولاتی همهپسند ارائه کرده که ارزش هنری ندارند. پشت کردن به "فیلمهای همهپسند" در این دوره از مراسم اسکار شاید گامی است در راه توجه به فیلمهایی هنری؛ به عبارتی دیگر: دور شدن از محصولاتی پر زرق و برق و روی آوردن به زبانی سینمایی که به روحیه و ذهن تماشاگران نزدیکتر است
در همین حال در تفسیر نشریهی اتریشی Die Presse نیز به بازاندیشی محسوس در هالیوود و آکادمی اسکار اشاره شده و در آن از جمله آمده است: اکثر فیلمهایی که نامزد دریافت جایزه اسکار میشوند، فیلمهای "دمده" افسردهکننده و نامحبوب هستند. در میان فیلمهای نامزد در این دوره، تنها فیلم "میلیونر زاغهنشین" بود که از لحاظ زیباییشناختی و موضع، خلاف جریان آب شنا میکرد و موفقیت این فیلم نمایانگر تغییر و تحولات است: دنی بویل (کارگردان فیلم میلیونر زاغهنشین) هم داستان یک شخصیت زاغهنشین را به تصویر میکشد، اما او از لحاظ سبک، گرایشهای امروزی در فیلمسازی و همچنین عناصر رنگین بالیوود را به کار میبندد