همشهری آنلاین: جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مصادیق توقیف خودروها را در ایام نوروز اعلام کرد.

سردار سید کمال هادیانفر شنبه (10 اسفند) در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز افزایش نرخ جرائم رانندگی "تجاوز از سرعت مجاز" و "انجام حرکات نمایشی" از امروز (شنبه 10 اسفند) در سراسر کشور گفت: بر این اساس جریمه سرعت غیرمجاز تا 10 کیلومتر بیش از سرعت مجاز در شهرهای بزرگ و جاده‌ها کماکان همانند سابق 200 هزار ریال و در سایر شهرها 70 هزار ریال است. همچنین جریمه تجاوز از سرعت مجاز بیش از 10 کیلومتر بر ساعت در شهرهای بزرگ و جاده‌های کشور 300 هزار ریال و در سایر شهرها 150 هزار ریال خواهد بود.

وی با اشاره به این که جریمه انجام هرگونه حرکات نمایشی با خودرو مانند دورزدن درجا، لایی‌کشی و انجام حرکات آکروباتیک در جاده‌ها و شهرهای بزرگ 350 هزار ریال و یک هفته توقیف خودرو خواهد بود، افزود: جریمه این تخلف در سایر شهرها 200 هزار ریال و 3 روز توقیف خودرو است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بر اساس دستورالعمل شماره 3 رئیس قوه قضاییه افسران راهنمایی و رانندگی مکلفند طبق این قانون خودروهایی که در طول سال 3 بار مرتکب یکی از 10 تخلف سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت حق تقدم، انحراف به چپ، عبور از محل ممنوع، حمل مسافر با وسیله نقلیه غیرمجاز، تخلیه نخاله، توقف در پیاده رو و استفاده از لاستیک میخ دار خارج از فصل زمستان شوند را علاوه بر اخذ جریمه از 24 ساعت تا 7 روز با قفل مخصوص در محل و یا پارکینگ متوقف کنند.

وی افزود: همچنین تمامی خودروهایی که تخلفات حادثه‌ساز مرتکب شوند یا به هر دلیلی توسط پلیس متوقف شوند باید مدارک چهارگانه شامل گواهینامه، کارت خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث و معاینه فنی را همراه داشته باشند.

خودروهای فاقد معاینه فنی و بیش از 300 هزار تومان جریمه توقیف می‌شوند

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: خودروهایی که فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث و یا معاینه فنی معتبر باشند بر اساس قانون متوقف و از حرکت آنها جلوگیری می‌شود.

وی از توقیف خودروهایی که بیش از 3 میلیون ریال بدهی جریمه دارند خبر داد و گفت: بر این اساس توصیه می‌کنیم تمامی مالکان خودروها پیش از آغاز سفرهای نوروزی نسبت به استعلام صورت وضعیت و پرداخت بدهی جریمه خود اقدام کنند.

سردار هادیانفر تاکید کرد: خودروهای رانندگانی که بیش از 3 میلیون ریال بدهی جریمه داشته باشند در نوروز توقیف و رانندگان تنها پس از پرداخت بدهی مجاز به دریافت خودرو خود خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: توقیف خودروها به 2 صورت انتقال به پارکینگ و توقیف در محل با استفاده از قفل چرخ انجام می‌شود.

سرعت و سبقت غیر مجاز منجر به قفل چرخ می‌شود

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به برخورد جدی با تخلفات سرعت و سبقت غیرمجاز در جاده‌ها به ایسنا گفت:‌ از نوروز امسال قفل چرخ‌ها به جاده‌ها رفته و تمامی خودروهای متخلف که دارای سرعت و سبقت غیرمجاز باشند در جاده‌ها با قفل چرخ متوقف می‌شوند.

به گفته وی ‌در این راستا قفل چرخ به میزان مورد نیاز خریداری شده است که این قفل چرخ‌ها در دو بخش خودروهای سبک و سنگین خریداری شده و بدین ترتیب کامیون‌ها نیز در صورت انجام تخلفات حادثه ساز در جاده‌ها با قفل چرخ متوقف می‌شوند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که تمامی گشت‌های پلیس‌راه در نوروز امسال به سامانه اطلاعات رانندگان شامل اطلاعات دارندگان گواهینامه، تخلفات حادثه‌ساز افراد و اطلاعات خودروهای مسروقه مجهز می‌شوند، افزود: بدین ترتیب در کلیه جاده‌های کشور ماموران پلیس راه می‌توانند سابقه رانندگان را استعلام کنند.

50 هزار کیت تست اعتیاد در نوروز بکارگیری می‌شود

وی از بکارگیری کیت‌های جدید تست اعتیاد در جاده‌های کشور در نوروز امسال خبر داد و گفت:‌ این کیت‌های بزاقی، در چند مرحله تست شدند و می‌توانند ظرف چند دقیقه اعتیاد راننده را به تمامی انواع مواد مخدر مشخص کنند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا به ایسنا گفت:‌ 50 هزار کیت تست اعتیاد در مرحله اول خریداری شده است و در اختیار ماموران پلیس‌راه قرار گرفته و در طرح نوروزی رانندگان بار و مسافر مشکوک و رانندگان شخصی که تخلفات حادثه‌ساز داشته باشند مورد آزمایش اعتیاد در جاده‌ها قرار می‌گیرند.

وی یکی از نکات آزاردهنده در هنگام رانندگی را عدم توجه به جلو عنوان کرد و افزود: عامل اصلی این حوادث استفاده از تلفن همراه، صحبت کردن، خوردن و آشامیدن است که بیشترین خسارت رانندگی را موجب می‌شوند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در عین حال تصریح کرد: فرهنگ مردم ما پایین نیست بلکه نیازمند آموزش‌های لازم هستند چراکه 5 هزار سال پیش اولین جاده در ایران ساخته شده است و ما دارای فرهنگ غنی هستیم اما آموزش لازم را نداریم.

کد خبر 76159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز