به گزارش ایسنا، محمدهادی ایازی دوشنبه (12 اسفند) در دومین جشنواره سراسری ترافیک و رسانه که در تالار حرکت برگزار شد افزود: کلانشهر تهران بالغ بر 700 کیلومتر مربع وسعت دارد و حدود 5/3 میلیون دستگاه خودرو و یک میلیون و 700 هزار دستگاه موتورسیکلت در آن تردد میکند.
روزی 15 میلیون سفر
وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر 15 میلیون سفر درونشهری در تهران انجام میشود تصریح کرد: روزانه بالغ بر 12 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در پایتخت مصرف میشود.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به این که طی سالهای اخیر رسانهها در موضوع کاهش ترافیک نقش مهمی ایفا کردهاند، اجلاس کلانشهرها را یادآور شد و گفت: در یکی از کمیتهها موضوع ترافیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضرین اعلام کردند که موضوع ترافیک یکی از پیچیدهترین مسایل است.
وی تاکید کرد: در چند سال گذشته حمل و نقل عمومی توسعه یافته است ولی در حد انتظار مردم نبوده است.
سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: باید توسعه مترو و خطوط اتوبوسرانی تندرو به طور جد در دستورکار شهرداری تهران قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه توجه به زیرساختها میتواند بخش عمدهای از مشکلات ترافیک را برطرف کند گفت: فرهنگسازی یکی از مسایل مهم در کاهش ترافیک است.
یکسوم بودجه شهراری برای ترافیک
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: برای اولین سال بودجه در شهرداری تهران برای ترافیک به طور مستقیم 1240 میلیارد تومان و در بخش توسعه معابر بالغ بر 960 میلیارد تومان اعتبار دیده شده است و بدین ترتیب میتوان گفت که یک سوم اعتبار شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل ترافیک اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه از جشنواره سال گذشته تا امروز 800 هزار خودرو به تهران اضافه شده است گفت: امیدواریم سال آینده تعداد خودروهای شخصی کاهش و ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه یافته باشد.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه یک سفر با اتوبوس 220 تومان و یک سفر با مترو 375 تومان برای شهرداری تهران هزینه دارد، تصریح کرد: این در حالیست تهرانیها برای هر سفر با اتوبوس تنها 20 تومان و هر سفر با مترو 75 تومان پرداخت میکنند و مابقی این مبلغ به صورت یارانه پرداخت میشود.
وی در پایان تاکید کرد: شهر تهران بیش از این دیگر گنجایش خودرو نداشته و به پارکینگ تبدیل شده است.