بازار تهران با تیمچه‌ها، سراها، دالان‌ها، سوق‌ها، حجره‌ها و بازارچه‌هایش، بیشتر از آنکه محل گردهمایی فروشندگان باشد تا فروش زیادی در طول روز داشته باشند و دخل‌شان پر شود، نفع مشتری در آن لحاظ شده تا بتوانند با فراغ‌بال همه مغازه‌ها را ببینند و جنس دلخواه خود را با کیفیت خوب و قیمت مناسب بخرند.

اينفوگرافي بازار تهران

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: فرهنگ و سنتی از دیرباز در بازار به‌وجود آمده که کسبه گرانفروشی نمی‌کنند یا جنس بی‌کیفیت دست مشتری نمی‌دهند چون رقابت کسبه در این مجموعه تنگاتنگ است و مشتری هم امکان انتخاب بیشتری دارد. در این گزارش با بخش‌های مختلف و ساختار پیچیده بازار تهران آشنا می‌شویم که نامی آشنا در زمینه اقتصادی، تاریخی و فرهنگی است. بازار بزرگ تهران از جنوب به خیابان مولوی، از غرب به گلوبندک، از شمال به پامنار و از شرق به آبمنگل و کوثر محدود ‌می‌شود.

ببینید | هزارتوی بازار تهران | روایت‌های جذاب تیمچه‌ها، راسته‌ها، دالان‌ها و سراها

نکته حائز اهمیت این است که بازار تهران با ۲۲۰سال قدمت، از نقاط ناایمن و پرخطر پایتخت محسوب می‌شود. ۷۲درصد از ساختمان‌های بازار بیش از ۳۰سال و ۴۸درصد از بناها بیش از ۵۰سال عمر دارند.

در کنار ساختمان‌های قدیمی، کوچه و خیابان‌های کم عرض و بی‌توجهی بعضی از کسبه به سیم‌کشی اصولی برق حجره‌ها و سراها، باعث شده تا هرچند وقت یکبار شاهد ریزش ساختمان‌ها یا آتش‌سوزی آنها باشیم. نمونه‌اش آتش سوزی چندروز پیش در انبار چسب بازار سیدولی و تیمچه حاجب‌الدوله در بهمن سال گذشته است.

کد خبر 765063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha