به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از یورونیوز، برادران کنستانتین و سیلون رانگلوف استارتآپ بلغاری «درونامیکس» خود را با یک جاهطلبی بزرگ در ذهن راهاندازی کردند، هدف آنها انقلابی در صنعت حملونقل با ایجاد تصویری جدید در نحوه حمل و نقل کالا در سراسر جهان بود.
این زوج کاری اخیرا با پرواز آزمایشی موفقیتآمیز اولین نمونه اولیه پهپاد باری خود با نام «بلک سوان» (قوی سیاه)، در اندازه کامل، به نقطه عطف مهمی در تحقق جاهطلبی خود دست یافتهاند. در طول این پرواز آزمایشی که در فرودگاه بالچیک در بلغارستان انجام شد، این هواپیما از راه دور توسط دو خلبان با تجربه خطوط هوایی تجاری مستقر در ایستگاه کنترل زمینی «درونامیکس» هدایت میشد.
سیلون رانگلوف در این باره گفت: ما به تازگی اولین پرواز موفقیت آمیز خود را انجام دادیم، اما باید آن برنامه آزمایشی را ادامه دهیم، و در پایان سال، ما آماده خواهیم بود اولین پروازهای تجاری خود را آغاز کنیم . ابتدا در در سراسر جزایر یونان، و سپس در سراسر دنیا از مدیترانه تا ایتالیا، مالت و فراتر از آن حرکت خواهیم کرد.
در حال حاضر این پهپاد قادر است ۳۵۰ کیلوگرم را در مسافتی تا ۲۵۰۰ کیلومتر حمل کند. در توضیح وب سایت شرکت «درونامیکس» آمده که موتور این پهپاد باری برای سوخت زیستی طراحی شده است. در آینده، آنها قصد دارند هواپیما را با هیدروژن یا محلولهای سوخت مصنوعی تغذیه کنند تا از پروازهایی بدون دی اکسید کربن اطمینان حاصل کنند.
این شرکت که به سرعت در حال گسترش است، دارای این وجه تمایز است که اولین ایرلاین هواپیمای بدون سرنشین باری دارای مجوز اروپا و اولین شریک استراتژیک انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) برای هواپیماهای بدون سرنشین در مقیاس جهانی است.
در حالی که این شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ پروازهای تجاری خود را راه اندازی کند، کارشناسان هشدار میدهند که هنوز تعدادی موانع مهم برای غلبه بر آنها وجود دارد. استفان هریستوزوف، مهندس هوانوردی در موسسه رباتیک در آکادمی علوم بلغارستان، گفت: آنها هنوز یک سفر طولانی در پیش دارند، از جمله صدور گواهینامه، تعمیر و نگهداری هواپیما، ساخت ناوگان، تولید و موارد دیگر.
بیشتر بخوانید:
درونامیکس تاکنون ۴۰ میلیون دلار از سرمایه گذاران ۱۲ کشور جذب کرده است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا از طریق شورای نوآوری اروپا بودجهای برای پیشبرد طرح این پهپاد باری ارائه کرده است.
نظر شما