شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: امسال نیز مطابق روال هر ساله وزارت بازرگانی از برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره در 6‌نقطه شهر تهران خبر داده و عرضه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب 15تا 40درصدی پایین‌تر از قیمت‌های سطح شهر را عاملی در استقبال مردم از این شیوه عرضه کالا قلمداد کرده است.

این دیدگاه مسئولان وزارت بازرگانی در حالی مطرح می‌شود که برگزاری این نمایشگاه‌ها به‌دلیل فضای نامناسب کسب و کار، رکود حاکم بر بازار و کیفیت و قیمت نامناسب کالاهای عرضه شده با اقبال چندانی مواجه نشده است.

نبود استقبال و رکود حاکم بر نمایشگاه‌های فروش بهاره موجب شده است تا بسیاری از فروشندگان و بازدید‌کنندگان از این نمایشگاه‌ها مشارکت یا حضور خود در نمایشگاه‌های مذکور را به‌دلیل شرایط رکود حاکم، نابسامانی قیمت و عرضه کالاها و از سر ناچاری قلمداد کنند. در واقع بر خلاف مباحث مطرح شده در زمینه قیمت و کیفیت مناسب کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها، به‌نظر نمی‌رسد نمایشگاه‌های فروش بهاره به‌دلیل مشکلات خاص حاکم بر این شیوه عرضه کالا همچون همتای سلف خود یعنی نمایشگاه‌های فروش پاییزه قادر به تامین نیاز شب عید مردم و یا عاملی برای رونق کسب و کار شب عید اتحادیه و اصناف تولیدی و توزیعی باشند.

چرا که فضای نامساعد کسب و کار موجب شده تا با وجود وعده‌های مسئولان هنوز آثار کاهش قیمت‌های جهانی نهاده‌های تولید در هزینه تمام شده بسیاری از کالاهای تولید داخل یا وارداتی آشکار نشده و تشدید برخوردهای نظارتی نیز قادر به ترویج روند کاهش قیمت‌های جهانی در بازار داخلی نبوده است. با این روند هنوز نمایشگاه‌های فروش بهاره امسال به جز در روز نخست و پس از مراسم افتتاحیه با استقبال چندان مردم مواجه نشده و فروشندگان فرارسیدن روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا را به انتظار نشسته‌اند.

قیمت و کیفیت نامناسب

ضعف اطلاع رسانی، مشکلات ترافیکی و نبود وسایط نقلیه عمومی مناسب برای جابه‌جایی بازدید‌کنندگان از نمایشگاه‌های فروش بهاره، مشکلات بهداشتی و... از جمله علل نارضایتی بازدید‌کنندگان از نمایشگاه بهاره ارم است. از سوی دیگر با وجود اعلام 15 تا 40درصدی قیمت کالاها در نمایشگاه‌های فروش بهاره عرضه کالا، هنوز هم نابسامانی قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها به‌عنوان عامل اصلی عدم‌توفیق این شیوه عرضه کالا قلمداد می‌شود.

یکی از بازدید‌کنندگان نمایشگاه بهاره ارم با اشاره به کیفیت نامرغوب و قیمت نه‌چندان مناسب پوشاک عرضه شده در این نمایشگاه، علت حضور خود در این محل را قیمت‌های نابسامان فروشگاه‌های سطح شهر قلمداد کرده و می‌گوید: بسیاری از مردم به امید خرید مایحتاج شب عید خود با قیمت و کیفیت مناسب و در سایه‌ نظارت‌هایی که از سوی مسئولان اعلام شده به نمایشگاه‌های فروش بهاره مراجعه می‌کنند اما با توجه به کیفیت و قیمت کالاهای عرضه شده به‌نظر نمی‌رسد این مراکز نیز قادر به تامین نیاز آنان باشند.

وی با بیان اینکه تا کنون خریدی از نمایشگاه نداشته است، مزیت برپایی نمایشگاه‌های فروش بهاره را در عرضه یک‌جای اغلب کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید قلمداد کرده و می‌گوید: با توجه به نداشتن وقت کافی، تنها برای بازدید و مقایسه قیمت‌ها به این محل آمده‌ام و قصد خرید از نمایشگاه را ندارم چرا که بیشتر پوشاک عرضه شده در این نمایشگاه اجناسی است که فروشندگان در سطح شهر قادر به فروش آنها نبوده و نمایشگاه را محلی برای عرضه اینگونه کالاها یافته‌اند. بر خلاف گفته‌های دست‌اندرکاران اکنون هیچ‌یک از برندهای معروف پوشاک در این نمایشگاه حضور نداشته و کالاهای عرضه شده فاقد کیفیت لازم است. یکی از بازدید‌کنندگان غرفه‌های کیف و کفش نیز با اشاره به کیفیت پایین کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه، می‌گوید: کیف و کفش عرضه شده در این نمایشگاه همان اجناس وارداتی چینی است.

با این حال با وجود مراجعه به چند غرفه عرضه کفش هنوز نتوانسته‌ام کفشی با سایز مناسب را پیدا کنم این در حالی است که در فروشگاه‌های سطح شهر حداقل چند نوع کفش در سایزهای مختلف به مشتریان عرضه می‌شود. وی می‌افزاید: با وجود اینکه اعلام شده بسیاری از تولید‌کنندگان داخلی کالاهای تولیدی خود را زیر نظر مجامع امور صنفی و وزارت بازرگانی در نمایشگاه‌های فروش بهاره عرضه کرده و بازرسان اصناف و وزارت بازرگانی بر قیمت و کیفیت این کالاها نظارت دارند، در بخش کیف و کفش کمتر کالای تولید داخل را می‌توان در این نمایشگاه پیدا کرد.

فضای نامناسب عرضه کالا

شرایط نامناسب عرضه کالا در نمایشگاه‌های فروش بهاره موضوعی است که پیش از این نیز از سوی برخی مسئولان شهری به‌عنوان دلایل مخالفت با انجام این شیوه عرضه کالا مطرح و اعلام شده بود که تامین نیاز شب عید مردم در چارچوب فروشگاه‌های بهاره در خور شأن شهروندان نیست.

فضای نامساعد کسب و کار و مشکلاتی مانند قطعی چند‌ساعته  و روزانه برق و مشکلات تامین روشنایی، نبود سر پناه مناسب به هنگام وقوع بارندگی، تهویه نامناسب، افزایش هزینه واگذاری غرفه‌ها به حدود 800‌هزار تومان، قیمت‌های پایین‌تر از قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و مشکلات دریافت غرفه‌ها توسط واحدهای صنفی از جمله مشکلات این شیوه عرضه کالا است که بسیاری از فروشندگان از آن گلایه دارند.

به گفته اغلب واحدهای صنفی عرضه‌کننده کالا در بوستان ارم با وجود استقبال مردم در روز نخست افتتاح، اکنون این نمایشگاه روزهای سردی و رکود را تجربه می‌کند.

برخی از فروشندگان پوشاک با اشاره به تکرار مشکلات سال‌های گذشته برای در اختیار گرفتن غرفه‌ها و درگیری متقاضیان حضور در این نمایشگاه، دلیل اصلی شرکت خود در این نمایشگاه‌ها را  رکود حاکم بر بازار دانسته و اعلام می‌کنند با توجه به شرایط و رکود کنونی حاکم بر بازار چاره‌ای جز عرضه کالاهای خود در نمایشگاه‌های فروش بهاره ندارند.

با این وجود متقاضیانی که پیش از این در نمایشگاه‌های فروش پاییزه مشارکت داشته و با ضرر و زیان مواجه شده‌اند بدون قرعه کشی غرفه دریافت کرده و از بین 600 متقاضی دیگر نیز تنها 120 عرضه‌کننده به قید قرعه قادر به حضور در این نمایشگاه شده‌اند.یکی از فروشندگان لباس با اشاره به فضای نامناسب عرضه کالا، نبود نظافت و تهویه لازم به از بین رفتن برخی کالاهای خود به‌دلیل نبود فضای سرپوشیده مناسب و بارندگی اخیر می‌گوید: امسال در برخی قسمت‌ها حتی از چادر نیز برای پوشش غرفه استفاده نکرده و نفوذ آب به داخل غرفه‌ها موجب از بین رفتن کالاهای عرضه شده در غرفه‌ها شده است.

یک تولید‌کننده پیراهن نیز با بیان اینکه آثار کاهش قیمت‌های جهانی مواد اولیه تولید هنوز در کاهش هزینه تمام شده تولید داخلی پوشاک مشاهده نشده است، می‌گوید: اکنون پارچه مورد نیاز برای تولید پیراهن را با همان قیمت‌های چند ماه گذشته از کشور تایلند وارد می‌کنیم اما برای حضور در این نمایشگاه ناچار شده‌ام تا پیراهنی که قیمت واقعی آن 20 هزار تومان است را به قیمت 15 هزار تومان عرضه کنم با این وجود حتی عرضه آن با این قیمت که زیر نظر اتحادیه تعیین شده است نیز موجب اقبال مردم به خرید نشده است.

 آجیلی که مشکل نمی‌گشاید

آجیل و خشکبار از جمله محصولاتی است که این روزها و در آستانه شب عید افزایش قیمت نزدیک به 2برابری را نسبت به سال گذشته شاهد بوده است. تازه‌ترین خبرها حاکی است که قیمت آجیل و خشکبار در واحدهای صنفی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و فروشندگان این محصولات خشکسالی و برخی آفات را دلیل اصلی گرانی آجیل و خشکبار عنوان می‌کنند.این روند موجب شده است که در نمایشگاه فروش بهاره ارم نیز قیمت‌های آجیل و خشکبار تعجب خریداران را به همراه داشته باشد.

به نحوی که در این نمایشگاه پسته اکبری ممتاز 14 هزار تومان، کله‌قوچی خام درجه دو، 13هزار تومان، مغز بادام شور خارجی و ایرانی نه چندان مرغوب 9‌هزار تومان، پسته فندقی درجه دو، 9 ‌هزار تومان، تخمه شور ژاپنی و تخمه کدو گوشتی6 هزار و 500 تومان، تخمه کدو ریز 7هزار تومان، آجیل مخلوط درجه دو 9‌هزار تومان و بادام هندی با کیفیت‌های نه چندان مناسب به قیمت 9 تا 12‌هزارو‌500 تومان در هر کیلو به مردم عرضه می‌شود. در مقایسه با سال گذشته قیمت پسته بیش از2 برابر افزایش داشته است و انواع تخمه 60 تا 80‌درصد گران‌تر شده‌اند همچنین مغز‌بادام حدود 70‌درصد و مغز‌گردو هم 40‌درصد گران‌تر شده است.

کد خبر 76658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز