چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

شیوا حریری: عیدی گرفتن خیلی خوب است، عیدی دادن چی؟ می‌خواهید کاری کنید که عیدی دادن هم کار جالبی شود؟

این مطلب را بخوانید. کلی ایده جالب برای درست کردن هدیه یا بسته‌بندی آن دارد. شما می‌توانید در چهار مسابقه کاردستی «کارت کاغذپیچی»، «نشانه کتاب پارچه‌ای»، «کارت روی هدیه» و «کاغذ کادو دست‌ساز» هم شرکت کنید.

البته با این توضیح خیلی مهم که باید کلی ذوق و خلاقیت خود را به کار بگیرید و با استفاده از این تکنیک‌ها، کارهای تازه‌ای بسازید. مسابقه برای 12 تا 17 ساله‌هاست. کاردستی‌ها را در بسته‌بندی‌های مناسب بفرستید تا در مسیر پست خراب نشوند. نشانی دقیق، شماره تلفن و کپی شناسنامه را (اگر اولین بار است که در مسابقه شرکت می‌کنید.) فراموش نکنید.

مهلت شرکت در مسابقه‌ها تا پایان فروردین است.

کارت کاغذِ پیچی! (مسابقه)

برای ساختن این کارت یا نشان کتاب، باید تکنیک لوله‌کردن کاغذ را یاد بگیرید.

از کاغذهای رنگی نوارهایی به عرض نیم‌سانتی‌متر ببرید و آرام و با ظرافت آن را لوله کنید. قبل از آنکه نوار کاغذی به انتها برسد، دو انگشت شست و اشاره را به چسب آغشته کنید و دور آخر را بپیچانید تا پیچ از هم باز نشود.

درازای نوار کاغذی به اندازه گل یا چیز دیگری که درست می‌کنید، بستگی دارد.

برای شکل‌هایی مثل جغد یا قورباغه، باید چند حلقه آخر را بازتر و فرم‌دار بپیچید.

درست کردن کارت که کاری ندارد. از مقواهای رنگی، روبان، کاغذ اکلیلی یا اکلیل و چسب و... استفاده کنید. برای نشان کتاب هم چوب بستنی یا چوب‌های پهن‌تر به کارتان می‌آید.

تخم‌مرغِ رنگی رنگی!

رنگ کردن تخم‌مرغ کاری ندارد؛ اما چند چیز خیلی مهم لازم دارد؛ دقت، ذوق و سلیقه. غیر از اینها، آبرنگ یا گواش، قلم‌مو و خود تخم‌مرغ هم نیاز است. تخم‌مرغ‌ها را قبلاً بشویید و خشک کنید. بعد طرح مورد نظرتان را با قلم موی ظریف روی تخم‌مرغ بکشید. فقط می‌ماند یک نکته. اول یک طرف تخم‌مرغ را رنگ کنید و بگذارید خشک بشود، بعد بروید سراغ طرف دیگر. این‌طوری رنگ با انگشت‌هایتان خراب نمی‌شود.

نشان کتاب پارچه‌ای (مسابقه)

برای درست کردن یک نشان کتاب با پارچه و مقوا، چه چیزی لازم دارید؟

همین دوتا؛ پارچه و مقوا.

روی یک تکه مقوا به اندازه مورد نیاز با مداد طرحی را که دوست دارید بکشید و بعد آن را با کاتر با دقت ببرید و در بیاورید. اگر دلتان یک نشان کتاب دورو می‌خواهد، این کار را دو بار روی دو تکه مقوای یک اندازه، تکرار کنید و اگر نه، تکه دوم مقوا ساده باشد.

حالا یک تکه پارچه را کمی کوچک‌تر از مقوا بریده‌اید، چسب بزنید و بین دو تکه مقوا بگذارید.

قاب عکس گلدار

این قاب را می‌توانید با پارچه فوتر یا فوم پلاستیکی درست کنید. اگر از پارچه استفاده می‌کنید، باید زیر آن مقوا بگذارید. وسط پارچه یا فوم را به اندازه یک قطعه عکس با کاتر یا قیچی در بیاورید.

از کاغذ به عنوان الگو استفاده کنید. شکل گل، ساقه یا چیزهای دیگر را اول روی کاغذ بکشید و دورش را ببرید. بعد آن را روی پارچه یا فوم بگذارید، دورش خط بکشید و دور‌بری کنید. حالا آن را روی قاب بچسبانید. خیلی قشنگ شده‌، نه؟

کارتِ سیم سیمی

مهارت لازم برای ساختن این کارت، کار کردن با سیم است. اول باید سیم‌هایی خیلی ظریف و نرم از فروشگاه‌های لوازم برقی تهیه کنید؛ سیم‌هایی که راحت خم شود.

مقدار مورد نیاز سیم را با سیم‌چین جدا کنید و با دست شکل بدهید؛ ستاره، گل یا چیزهای دیگر. می‌توانید از سیم‌هایی با روکش رنگی هم استفاده کنید. (البته کارتان به این ظرافت نمی‌شود.) درست کردن کارت مثل همیشه است. مقوا را دو برابر اندازه مورد نظرتان انتخاب کنید و آن را از وسط تا کنید. برای این که خوب تا شود می‌توانید روی خط تا با کاتر خیلی آرام جا بیندازید. (کارت کاغذِ پیچی را هم همین طور درست کنید.)

برای درست کردن این کارت از کاغذهای دست‌ساز استفاده شده است.

کارت روی هدیه (مسابقه)

بد نیست حالا که همه چیز آماده است، هدیه و جعبه و کاغذ، یک کارت هم برای روی هدیه آماده کنید تا هدیه گیرنده و هدیه دهنده قاتی پاتی نشود!

مقوا،‌ ماژیک، کاغذ رنگی‌های پانچ شده و یا هر چه به فکر شما می‌رسد، برای درست کردن این کارت مناسب است. می‌توانید با سوراخ کردن گوشه کارت از آن نخ رد کنید و از هدیه‌تان آویزان کنید.

گلدان‌های بهاری

هدیه‌تان را آماده کرده‌اید، نمی‌دانید چه‌طوری بسته‌بندی کنید؟ هیچ وقت به گلدان سفالی فکر کرده‌اید؟ فکر نکرده‌اید. می‌دانم!

یک گلدان سفالی و زیر‌گلدانی بردارید؛ روی آن با مداد طرحی بکشید و با گواش یا رنگ آکرلیک، رنگ کنید. (این رنگ با آب پاک نمی‌شود.)

وقتی هدیه را توی گلدان گذاشتید، ‌از زیرگلدانی به جای در استفاده کنید. دو تکه روبان خوشگل را ضربدری زیر گلدان بگذارید و بالایش را پاپیون بزنید.

راستی، تا به حال فکر کرده‌اید که می‌توانید گل هم هدیه بدهید؟ مثل همین گلدان قلعه‌ای؟ همیشه بهار، پامچال و لاله از گل‌های بهاری است. همین طوری گفتم بدانید!

کاغذ کادوی دست‌ساز (مسابقه)

حالا وقت کادو‌پیچی است. من به شما درست کردن کاغذکادوهای دست ساز را پیشنهاد می‌کنم. از کاغذ A3، کاغذ الگو، کاغذ بافت‌دار،‌کاغذ رنگی یا... استفاده کنید و از وسایل مختلف مهر بسازید.

با سیب‌زمینی یا هویج مهر درست کنید، یا از مسواک، در خودکار، قرقره، پلاستیک حباب‌دار، دستمال مچاله شده، ‌اسفنج،‌ شابلون یا... استفاده کنید. توی یک بشقاب گود، رنگ آکرلیک بریزید. طرحی در نظر بگیرید. مهر را توی رنگ فرو کنید و روی کاغذ بزنید. وقتی طرحتان کامل شد، بگذارید کاغذ خشک شود.

حالا می‌خواهید توی کاغذ به این قشنگی چی بپیچید؟!

کد خبر 76802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز