به گزارش همشهری آنلاین، برنامه میز اقتصاد شبکه خبر به موضوع ساماندهی کارتهای سوخت اختصاص داشت؛ رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور و محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت، مهمانان حضوری و سردار حسین رمضانی مهمان تلفنی این برنامه بودند و به سئوالات زیر پاسخ دادند:
وضعیت استفاده از کارتهای سوخت در جایگاهها چطور است؟
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور: مشکلات نسبت به زمان آغاز طرح خیلی کمتر شده؛ چون اطلاع رسانی کاملی نشده بود. شیب اجرا هم نسبت به اوایل که تندتر بود کندتر شده زیرا مردم در ابتدا پذیرای طرح نبودند.
اکنون وضعیت بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهیمه بنزین آزاد رو به افزایش است.
مهمترین مشکل، تاخیر در صدور کارتهای سوخت یا مشکلات در تحویل آن هاست که به دلایل مختلف رخ میدهد.
آیا زیرساخت لازم در جایگاههای سوخت برای تخصیص سهیمه سوخت با کارت بانکی وجود دارد؟
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور: هدف از ایجاد. سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانهای یا سهمیه یارانهای تخصیص دهد، اما اکنون لازم است که با تکنولوژیهای روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم.
در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه تنها مردم ناراضی میشوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر میکند یا واردات تراشه انجام میدهد هم متضر میشود.
اکنون کارتهای سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقیمانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت میشود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با کارتهای بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد.
امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی داشتیم. در حال حاضر تاکسیهای اینترنتی سهمیه با کارت بانکی میگیرند.
اکنون در هر سکوی جایگاه های سوخت چند کارت سوخت وجود دارد؟
صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت: در طرح ساماندهی کارتهای مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. جایگاه ها همچنان کارت سوخت دارند اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت.
به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاه های کم فروش قرار دادیم؛ جاهایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید میکنیم که یکی در اختیار جایگاه دار است و بقیه اش در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاه ها وجود دارد تمام شود، نواحی ما بتوانند کارت را مجدد به آنها بدهند.
در کلان شهرها به ازای هر سکو دو کارت و به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه ها قرار داده شده و در مجموع به ازای هر سکو، چهار کارت تولید شده است.
چه مشکلی وجود دارد که کارتهای بانکی از چهار سال و نیم پیش تا کنون جایگزین کارتهای بانکی نشدهاند؟
صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت: کارت بانکی در وهله اول خیلی ساده به نظر میرسد؛ الآن در حوزه تاکسیهای اینترنتی عملاً از کارت بانکی برای سوخت گیری استفاده نمیکنند، فقط برای پرداخت استفاده میکنند، همچنان از کارت هوشمند سوخت استفاده میکنند.
در بعضی جایگاه ها نمیتوانیم بستر آنلاین را حفظ کنیم. شما یک مجموعه کامل عرضه فراوردههای نفتی را تصور کنید ، کارت بانکی شبکه شما، یعنی ۲۴ ساعته باید آنلاین باشد بعضی موقع الزاماتی داریم که اصلاً نمیتوانیم آنلاین باشیم، اما این نیست که ما به سمت کارت بانکی نرفتیم. ما الآن طرحها و برنامههایی در دستور کار خودمان داریم، هم کارت بانکی را انجام میدهیم و هم استفاده از سایر کارتهای مغناطیسی.
چقدر طول میکشد تا از کارتهای بانکی به جای کارت های سوخت برای سوختگیری استفاده شود؟
مدیر سامانه هوشمند سوخت: تا یک ماه دیگر یک جایگاه به صورت آزمایشی در تهران داریم، یعنی کار مقدماتی اش انجام شده و مستلزم این است که ما به سایر دستگاههایی مثل پلیس راهور که که لازم است لینک شویم.
مورد دیگر اینکه برای احراز هویت فرد نیازمند این هستیم به شرکت مخابرات وصل شویم؛ اینها مواردی است که در حوزه بانکی باید اتفاق بیفتد، چون شما میدانید در کارت بانکی پلاک خودرو و کلاس خودرو وجود ندارد، فقط یک بارکدی دارد، فرض کنید فرد یک شماره حساب در آن جا دارد. من شماره حساب فرد را در دیتا بیس و بانک اطلاعاتی خود ندارم. مستلزم این است که یک فرایندی دیده شود که بتواند این موضوع را پوشش دهد.
چرا پلیس راهور اطلاعات مورد نیاز را به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی قرار نمیدهد؟
سردار رمضانی معاون اجرایی پلیس راهور: پلیس صداقت و عملکرد خود را در مرحله اول کارت های سوخت اثبات کرده؛ کارت های سوختی که یک بار به صورت کامل در کشور به وجود آمدند و در اختیار مالکین خودروها قرار گرفتند و آن جا همکاری صد درصد پلیس با شرکت ملی پخش وجود داشت و الآن هم وجود دارد و توانستیم آن طرح را به صورت موفق انجام دهیم.
برای ارائه این خدمت به مردم باید چندین بانک اطلاعاتی و دستگاه های مختلف مانند بانک مرکزی و پلیس آن را پشتیبانی کنند، تا مردم دچار مشکلات نشوند به همین دلیل از شرکت ملی پالایش و پخش تقاضا داریم بدون عجله با بررسی همه جانبه این موضوع را پیش ببرند.در پلیس راهور این آمادگی را داریم،
در جلسات گذشته متوجه شدیم که به صورت غیرکارشناسی کار میکنند و بعضاً متوجه می شویم میزان اطلاعاتی که درخواست می شود بیش از آن سقف خدمت و مأموریتی است که می خواهند ارائه دهند و ما چون امانتدار اطلاعات مردم هستیم در حوزه پلاک و حریم خصوصی شان، نمیتوانیم به راحتی اطلاعات را در اختیار قرار دهیم.
ما به زیرساخت فنی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کاری نداریم، آنها میزان اطلاعاتی که از حوزه خودروها و وسایل نقلیه نیاز دارند قطعاً اگر در جلسات کارشناسی باهم به قطعیت برسیم که خواهیم رسید ان شاء الله، در اختیارشان قرار می دهیم با مجوزهای قانونی که اخذ می کنیم و حتماً کمک خواهیم کرد که یک لیتر در این کشور قاچاق نشود، ولی راهکارهای سخت افزاری را ما باید کنار بگذاریم. ما خودمان در کارهای خودرو که در اختیار مردم قرار دادیم، آن چیپ فیزیکی و سخت افزاری که روی کارت ها نصب می شد ما را با مشکل مواجه کرد، مردم ناراضی می شدند.
ما به جای آن قطعه سخت افزاری از QR کدهای سه بعدی نرم افزاری با کمترین هزینه بهره بردیم و امروز می بینید کمتر از ۷۲ ساعت کارت هایی که توسط پلیس چاپ می شود به دست مردم می رسد.
قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی آبان پارسال توسط رئیس جمهور به دستگاه های اجرایی مختلف ابلاغ شده و تاکید میکند که برای رفع این چالشها، دستگاه های اجرایی باید از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات، دادهها را به اشتراک بگذارند. آیا این اقدام را انجام میدهید؟
مدیر سامانه هوشمند سوخت: آخرین مکاتباتی که انجام شده بر می گردد به برج سه، همه مکاتبات مان را انجام دادیم، با خود سردار رادان و سردار هادیان فر مکاتبه کردیم. مسأله ای که در این زمینه وجود دارد این است که تمام کسانی که در دفاتر پلیس برای کارت سوختشان ثبت نام می کنند اطلاعات آنها در آن جا تغذیه می شود، و شرکت نفت هیچ دسترسی به این اطلاعات ندارد.
بعد از اینکه اطلاعات می رود در آن جا پالایش می شود اطلاعاتشان، می فرستند به ما؛ نه اطلاعات کامل را فقط این مانده افرادی که درخواست کردند؛ مانده سوختشان چقدر است؟ ما دوباره می دهیم به آنها، آنها همین اطلاعات را ارسال می کردند به کارخانه که باید این کارت سوخت تولید شود.
هیچ کدام برخط نیستند، یعنی تا خود ناجی برخط است ولی بین ما بعد از آن اتفاقی که آبان ماه ۱۴۰۰ افتاده برخط نیست. اطلاعات خودش می رود برای تولید کارت سوخت.
تنها چیزی که من به عنوان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی دارم؛ فقط پَن کارت سوخت دارم. من از پلاک خودرو خبر دارم، نه از کد ملی افراد خبر دارم که بخواهم کارت بانکی را به آن لینک کنم. اطلاعاتی که رمضانی هم به آن اشاره کردند قرار نیست ما کارت بانکی را لینک کنیم به بانک مرکزی یا به شاپرک یا به سایر دستگاه ها. فقط این فرد می آید کارت بانکی اش را به عنوان یک کارت سوخت؛ خودش خوداظهاری می کند.
شیوه ای که ما داریم طراحی می کنیم به این صورت است که کارت سوخت جمع آوری می شود، فرد یکی از کارت های بانکی اش را به عنوان کارت سوخت معرفی می کند.
پس از طی فرایندی کد ملی فرد در سامانه من قرار می گیرد. تا وقتی این کد را استفاده می کند بتوانند سهمیه اش را لحاظ کنند. تا پایان تیر در یکی از جایگاههای استان تهران این کار را انجام میدهیم.
سردار رمضانی معاون اجرایی پلیس راهور: وقتی که خیلی خوب زیرساخت های هم را نمی شناسیم، ممکن است انتظارات درستی از هم نداشته باشیم و این می تواند کار را با مشکل مواجه کند.
در حوزه خودرو و وسایل نقلیه؛ آن چیزی که خیلی سریع دارد تغییر می کند این است که ما هر روز شاهد ۲۸ هزار تعویض پلاک در سطح مراکز تعویض پلاک کشور هستیم و سالی یکی دو میلیون وسیله نقلیه نوشماره به ما اضافه می شود، یعنی بانک شماره گذاری وسایل نقلیه ما دائماً در حال تغییر است، به همین دلیل ما آمادگی کامل داریم با شرکت ملی پالایش و پخش و درگاه تعامل پذیری همکاری کامل را داشته باشیم اما انتظار ما این است آن سطح اطلاعاتی که از بانک های اطلاعاتی پلیس راهور نیاز دارند، سطحی باشد که مأموریت پلیس باشد.
در یکی دو جلسه کارشناسی آینده این کار قطعی می شود و جای نگرانی نیست. هفته بعد ما اولین جلسه را برای بررسی آن اقلام اطلاعاتی شان خواهیم داشت.
نظر شما