مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

شاید ستاره‌ها به‌خصوص از نوع هالیوودی و بالیوودی‌اش، خانه‌های چند میلیون دلاری و جت خصوصی و باشگاه ورزشی شخصی و... داشته باشند، اما آنها هم درست به‌اندازه من و شما (و گاهی حتی بیشتر) دغدغه اضافه‌وزن و چاقی دارند و حاضرند خودشان را به آب‌وآتش بزنند تا یک گرم هم به وزن‌شان اضافه نشود.

رژیم غذایی

همشهری آنلاین: کافی است عباراتی نظیر رژیم غذایی ستاره‌ها یا کاهش وزن سلبریتی‌ها را در اینترنت جست‌وجو کنید تا با انواع و اقسام برنامه‌های کاهش وزن مواجه شوید که شاید حتی کمی دور از ذهن و عجیب‌وغریب به نظر برسند، اما هزاران طرفدار پروپاقرص دارند که حاضرند روی اثربخشی این رژیم‌ها قسم بخورند. در ادامه قصد داریم مشهورترین، پرکاربردترین و البته بعضی از عجیب‌وغریب‌ترین برنامه‌های کاهش وزن را با هم مرور کنیم که خیلی از ستاره‌های سرشناس را لاغر کرده‌اند. ژ

البته معرفی این رژیم‌ها به این معنا نیست که از فردا می‌توانید آستین بالا بزنید و بدون مشورت با متخصص تغذیه با یکی از این روش‌ها لاغر شوید؛ چون به گفته اغلب متخصصان این رژیم‌ها تنها در کوتاه‌مدت جواب می‌دهند و ممکن است عوارض جانبی‌شان چندین برابر بیشتر از اضافه‌وزنی است که از بین می‌رود؛ ‌بنابراین یادتان باشد برای انتخاب هر کدام از این رژیم‌ها یا رژیم دیگری مانند اینها حتما به پزشک تغذیه مراجعه کنید.

رژیم غذایی زون؛ وزن کم کنید اما عضله نسوزانید

آیا می‌توانید فقط با برقراری تعادل میان میزان چربی، کربوهیدرات و پروتئینی که در طول روز می‌خورید، همیشه و هرلحظه و حتی در خواب هم چربی بسوزانید و لاغر شوید؟

این ادعای دکتر «بری سیرز»، بیوشیمیست مشهوری است که یکی از پرکاربردترین برنامه‌های کاهش وزن را ابداع کرده و حق بزرگی به گردن خیلی از کسانی دارد که توانسته‌اند با این رژیم غذایی به وزن دلخواه‌شان برسند، ازجمله جنیفر آنیستون و سارا جسیکا پارکر، ستاره‌های هالیوودی!

یکی از تفاوت‌های عمده رژیم غذایی زون با سایر برنامه‌های کاهش وزن معروف این است که با رعایت این برنامه، با شدت و سرعت‌بالا وزن کم نمی‌کنید، شاید حتی در هفته اول فقط ۵۰۰-۶۰۰ گرم از وزن‌تان کم شود، اما سیرز تضمین می‌کند که همه وزنی که از دست می‌دهید ناشی از سوختن چربی است، نه از بین رفتن آب و عضلات. جالب است بدانید که حتی گاهی عقربه ترازو هیچ کاهش وزنی را نشان نمی‌دهد، اما لباس‌های‌تان راحت‌تر تن‌تان می‌رود و بهتر روی اندام‌تان می‌نشیند.

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم زون

وقتی رژیم زون دارید، می‌توانید روزی سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده بخورید و هر وعده ‌غذایی‌تان ترکیبی از پروتئین‌های کم‌چرب ازجمله مرغ بدون پوست، بوقلمون یا ماهی است که با کمی کربوهیدرات (میوه و سبزی، نه نان و غلات) تکمیل می‌شود و مقدار کمی چربی «خوب» هم وعده غذایی‌تان را تکمیل خواهد کرد. چربی‌های خوب شامل آوکادو، روغن‌زیتون و بادام است.

میوه‌ها و سبزیجاتی که قند نسبتاً بالایی دارد ـ مانند هویج، ذرت، موز و کشمش ـ در فهرست «بدها» قرار داشته و جایی در رژیم زون ندارند و گوشت قرمز پرچرب و زرده تخم‌مرغ هم در ته فهرست غذاهای غیرمجاز قرار گرفته است که فقط اگر مجبور شدید، سراغ‌شان بروید.
کلید طلایی رژیم زون در نسبت ۳۰، ۳۰ و ۴۰ درصد پروتئین، چربی و کربوهیدراتی است که بدون استثناء باید در همه وعده‌های غذایی لحاظ شود.

اندازه غذایی که در هر وعده می‌خورید هم اهمیت زیادی دارد. بشقاب شما در هر وعده حاوی یک سهم پروتئین به‌اندازه یک مشت بسته و یک قاشق غذاخوری چربی خوب است و میوه‌ها و سبزیجات غیرنشاسته‌ای باقی بشقاب را پر کرده است.

در ضمن در رژیم زون میزان کالری روزانه هم اهمیت بالایی دارد، ‌طوری ‌که خانم‌ها باید روزانه ۱۲۰۰ کالری و آقایان ۱۵۰۰ کالری انرژی دریافت کنند.

نکته‌های درگوشی رژیم زون

دنبال کردن برنامه غذایی زون مستلزم پایبندی به قوانین این رژیم است. شما باید یک ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه بخورید و هرگز بیشتر از ۵ ساعت گرسنه نمانید. علاوه‌ بر این، اگر توزیع پروتئین، چربی و کربوهیدرات را در وعده‌ها یا میان‌وعده‌های‌تان به هم بزنید، نتیجه چندانی نمی‌گیرید، معنی‌اش این است که شما نمی‌توانید همه پروتئین‌تان را در وعده ناهار مصرف کنید و برای شام فقط چربی و کربوهیدرات بخورید.

تحلیل اجزای صورت برای لاغر شدن

شاید برای شما کمی عجیب‌وغریب به نظر برسد، اما کیت وینسلت که بعد از بارداری‌اش حسابی وزن اضافه کرده بود، حاضر است روی این برنامه کاهش وزن قسم بخورد!

الیزابت گیباد یکی از مشهورترین متخصصان تغذیه دنیاست که معمولاً فقط ستاره‌ها را ویزیت می‌کند. او چند سال قبل برنامه کاهش وزنی ابداع کرد که بر مبنای تجزیه‌وتحلیل اجزای صورت و تغییرات‌ آنها استوار است. در این برنامه غذایی بافت و شکل صورت است که حرف اول را در تشخیص بیماری‌های اجزای داخلی بدن می‌زند و رژیم غذایی هم جوری تنظیم می‌شود که این بیماری‌ها رفع و وزن بدن کاهش پیدا کند. به‌عنوان مثال داشتن منافذ باز روی پوست صورت به معنای بالا بودن اسیدیته بدن و گونه‌های سرخ و پف‌آلود هم عدم تحمل شیر و محصولات لبنی است.

‌علاوه‌ بر این، تغییر در رنگ پوست و ظاهر و چین‌وچروک‌های صورت هم می‌تواند نشانه کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد که گیباد آنها را دوازده ماده مغذی اصلی می‌نامد.

از کجا شروع کنیم؟

این برنامه غذایی با یک برنامه دوروزه پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن شروع می‌شود که اجزایش بر اساس ویژگی‌های صورت و چهره هر کسی متفاوت است. بعد از آن باید یک رژیم بسیار سفت‌وسخت دوهفته‌ای بگیرید که البته نوع آن برای همه افراد یکسان است.

کسانی که این رژیم را می‌گیرند باید دور کربوهیدرات تصفیه‌شده ازجمله نان سفید را خط بکشند و فقط برنج قهوه‌ای یا ماکارونی و پاستای سبوس‌دار بخورند.

علاوه بر این توصیه می‌شود که از نوشیدنی‌های حاوی کافئین نیز دوری کنید، زیرا کافئین باعث از دست رفتن آب بدن شده و محرک سردرد، استرس و بی‌خوابی است.

غذاهای مجاز در رژیم تحلیل اجزای صورت

نان گندم کامل، ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی، جو، کره بدون نمک، سالاد، سبزیجات بخارپز و میوه‌های تازه.

به‌عنوان مثال اگر بخواهید این رژیم را دنبال کنید باید در دور روز اول برای صبحانه، دو عدد پرتقال و دو عدد گریپ‌فروت، برای میان وعده صبح یک لیوان آب‌میوه مثل آب شاتوت یا توت‌فرنگی، برای ناهار یک قاچ هندوانه و یک عدد سیب متوسط و کمی انگور بخورید. میان وعده عصر شامل دو عدد نارنگی و شام هم شامل یک عدد موز، سه تکه کوچک بیسکوییت جو و یکی، دو برش آناناس است.

در دو هفته بعد باید برای صبحانه، نان جو با خیار و گوجه‌فرنگی و کره بدون نمک بخورید. برای ناهار هم یک ظرف بزرگ سالاد و یک عدد سیب‌زمینی پخته با کره بدون نمک و برای شام سینه مرغ کباب‌شده با سبزیجات بخارپز پیشنهاد می‌شود.

این رژیم به درد شما می‌خورد؟

اگر آلرژی غذایی دارید، به کالری پایین در برنامه غذایی‌تان حساس هستید، عاشق گوشت، شکلات و لبنیات هستید، تحمل رژیم‌های یکنواخت با غذاهای محدود را ندارید و آن‌قدر به کافئین عادت دارید که نمی‌توانید از خیرش بگذرید، بهتر است اصلاً سراغ این رژیم نروید.

رژیم دوکان؛ بخور و لاغر شو

خیلی‌ها معتقدند که کیت میدلتون، عروس خانواده سلطنتی انگلستان در روز عروسی‌اش حسابی می‌درخشید و هم لاغرتر از قبل شده بود و هم صورتش، طراوت و تازگی‌اش را حفظ کرده بود. میدلتون همه اینها را به یک رژیم غذایی به نام «دوکان» مدیون است.
شاید انگلیسی‌ها خیلی از فرانسوی‌ها خوش‌شان نیاید، اما از رژیم غذایی که پی‌یر دوکان، متخصص تغذیه فرانسوی ابداع کرده حسابی استقبال کرده‌اند.

دوکان معتقد است با دریافت پروتئین زیاد، کربوهیدرات و چربی کم، می‌شود بدون خون و خون‌ریزی و درد و رنج لاغر شد. او می‌گوید تا وقتی نسبت پروتئین، چربی و کربوهیدرات دریافتی‌تان را در برنامه غذایی روزانه حفظ کنید، هرقدر که دل‌تان بخواهد، می‌توانید غذا بخورید. البته او یک شرط کوچک هم برای رژیم‌گیرنده‌ها گذاشته و آن هم این است که باید همیشه خوراکی‌های‌تان را از فهرست غذاهای مجاز دوکان انتخاب کنید. دوکان به شما قول می‌دهد که طی هفته اول ۴ کیلو وزن کم کنید و در صورت اجرای کامل همه مراحل این برنامه، دیگر هرگز به وزن سابق خود بازنگردید.

پایه و اساس تئوری دوکان

شاید بیست سال پیش مجبور بودید که برای لاغر شدن کالری‌های دریافتی روزانه‌تان را بشمارید، اما امروز و به لطف برنامه‌هایی همچون دوکان دیگر مجبور به این کار نیستید. بر اساس نظریه پی‌یر دوکان، میزان پروتئین یک برنامه غذایی، حرف اصلی را در کاهش وزن و رهایی از چاقی می‌زند. پروتئین قدرت سیرکنندگی بالایی داشته و به زمان و انرژی بیشتری برای هضم و جذب نیاز دارد. دوکان می‌گوید اگر مصرف پروتئین را در برنامه غذایی روزانه‌تان افزایش دهید و مصرف کربوهیدرات و چربی را نیز محدود کنید، به‌سرعت شروع به کم کردن وزن می‌کنید، زیرا محدود شدن کربوهیدرات که منبع انرژی در دسترس بدن است، باعث می‌شود که بدن شما به استفاده از ذخایر چربی روی بیاورد.

سلبریتی‌ها چگونه رژیم می‌گیرند؟

مرحله اول رژیم دوکان

مرحله اول رژیم دوکان بر پایه افزایش مصرف پروتئین البته از نوع خالصش استوار است و باید حواس‌تان را جمع کنید که پروتئین‌های مورد استفاده‌تان از نوع کم چرب باشند تا با بالا بردن سوخت و ساز یا همان متابولیسم پایه بدن زمینه کاهش وزن سریع را برای شما فراهم کند. باید چه مقدار پروتئین بخورید تا بتوانید سریع و به شیوه دوکان وزن کم کنید؟ هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما آزادید که تا اندازه‌ای که جا دارید پروتئین و منابع آن از جمله سفیده تخم‌مرغ، مرغ، گوشت، ماهی و انواع غذاهای دریایی بخورید بودن اینکه لازم باشد نگران کالری و اضافه وزن و... باشید؟ خب، چی بهتر از این که بتوانید به اندازه‌ای که دوست دارید غذا بخورید و حتی کمی هم پرخوری کنید؛ اما در عوض لاغر هم بشوید و عددهایی که ترازوی منزل‌تان نشان می‌دهد، هر روز پایین‌تر بود.  

در این مرحله شما مجاز هستید انواع و اقسام غذاهای گوشتی از جمله گوشت گاو یا گوساله را مصرف کنید؛ اما ترجیحا سراغ گوشت گوسفند که معمولا چرب‌تر است نروید. ژامبون، سوسیس و کالباس هم در این مرحله مجاز است به شرط اینکه مطمئن باشید کم‌چرب هستند و شکر یا کربوهیدراتی داخل‌شان وجود ندارد که در این مرحله از برنامه کاهش وزن‌تان تداخل ایجاد کند. عشاق مرغ و جوجه هم خیال‌شان راحت باشد؛ چون دوکان به آنها اجازه می‌دهد هرقدر دوست دارند از غذای محبوب‌شان استفاده کنند. در این رژیم همچنان مصرف انواع ماهی از قزل‌آلا گرفته تا ساردین، ماهی تن و تیلاپیا آزاد است. در ضمن شما می‌توانید با خیال راحت از انواع تن ماهی که در آب کنسرو شده یا از تن ماهی که روغن آن گرفته شده است نیز استفاده کنید.  

رژیم دوکان همچنان به شما اجازه می‌دهد تا از پروتئین‌های گیاهی به عنوان منبع پروتئین استفاده کنند. در این حالت یکی از بهترین انتخاب‌ها سویا و محصولات آن از جمله توفو است که هم کم‌چرب است و هم پرپروتئین. انواع لبنیات کم‌چرب از جمله شیر، ماست، دوغ و حتی ماست‌هایی که طعم‌دار شده‌اند استفاده کنید. البته این نکته درگوشی را به یاد داشته باشید که مصرف ماست میوه‌ای در مرحله اول رژیم دوکان مجاز نیست و شما باید ماست خود را با استفاده از انواع سبزیجات تازه مثل اسفناج و کدو یا سبزیجات خشک مثل پونه و شوید یا ادویه‌هایی مثل زیره طعم‌دار کنید.  

سفیده تخم‌مرغ نیز در برنامه غذایی روزانه شما مجاز بوده و فقط در مورد مصرف زرده‌اش باید کمی احتیاط کنید و بیشتر از دو عدد زرده در طول روز نخورید. در ضمن در این مرحله مواد غذایی همچون بخش‌های پرچرب گوشت گاو، نان، غلات، برنج، شیرینی، شکلات، لازانیا، اسپاگتی و... غیرمجاز است.  

مرحله دوم رژیم دوکان

خوش آمدید! بعد از یکی، دو هفته مصرف انحصاری منابع پروتئینی لابد دل‌تان لک زده کمی میوه یا نان بخورید؛ اما متاسفانه هنوز برای این کار زود است. در مرحله دوم فقط سبزیجات به برنامه غذایی شما اضافه می‌شود تا بتوانید وزنی را که کم کردید، ثابت کنید. اگر ۱۰ کیلو از وزن‌تان کم شده باید چیزی حدود ۳۰ روز در این مرحله باقی بمانید. یادتان باشد سبزیجات نشاسته‌ای از جمله سیب‌زمینی، ذرت، ‌نخودو... هنوز خط قرمز شماست و نباید وارد برنامه روزانه‌تان شود.  

مرحله سوم رژیم دوکان

بدن شما در این مرحله همه تلاش خود را می‌کند به به جای کاهش وزن بیشتر به وزن سابق باز گردد و مجددا چاق شود؛ بنابراین باید خیلی مراقب برنامه غذا خوردن‌تان باشید؛ اما یک خبر خوب هم برای‌تان داریم و آن هم این است که خوردن غذاهای غیرمجاز دو مرحله قبلی در این رژیم‌ها آزاد می‌شود و شما می‌توانید به مقدار اندک از خوراکی‌های مورد علاقه‌تان استفاده کنید. البته یادتان باشد که در این مرحله باید یک روز در هفته همچنان فقط رژیم غذایی پروتئینی داشته باشید و به مرحله اول برگردید.  

مرحله چهارم رژیم دوکان

این مرحله از زمان رسیدن به وزن دلخواه تا پایان عمر یا تا زمانی که لاغر ماندن برای‌تان اهمیت دارد، طول می‌کشد. در این مرحله فقط کافی است مواد غذایی سالم وکم‌چرب بخورید، روزی دو قاشق غذاخوری سبوس به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید، ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و هفته‌ای یک بار فقط پروتئین بخورید.  

رژیم پالئو؛ لاغر شدن به سبک غارنشین‌ها

باورتان می‌شود که بازگشت به برنامه غذایی غارنشین‌ها و اجداد عصر حجری‌مان بتواند شما را لاغر کند؟ آنهایی که با رژیم پالئو لاغر شده‌اند به این موضوع ایمان دارند. معنای گرفتن رژیم غذایی پالئو این است که باید از هر نوع ماده غذایی فراوری‌شده دوری کنید و لب به نان و غلات سفید یا بدون سبوس، قند و شکر و حتی لبنیات نزنید. این برنامه غذایی جالب همچنین تأکید ویژه‌ای روی مصرف گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، سبزیجات، روغن‌ها، دانه‌های روغنی و سبزیجات غده‌ای دارد.

اصول رژیم غذایی پالئو

وقتی رژیم غذایی پالئو را شروع می‌کنید باید در هر وعده غذایی روزانه‌تان حداقل یک منبع غذایی پروتئینی وجود داشته باشد و اندازه‌اش هم کمتر از یک کف دست نباشد. در ضمن باید به‌اندازه یک مشت بسته کربوهیدرات یا نان و غلات سبوس‌دار یا تصفیه‌نشده بخورید و میزان چربی و روغن موجود در بشقاب‌تان هم چیزی حدود یک انگشت شست باشد. البته این اندازه‌ها ویژه خانم‌هاست و آقایان طرفدار رژیم پالئو باید دو برابر بیشتر غذا بخورند تا حدود ۵/۲ کیلو در هر هفته وزن کم کنند.
یادتان باشد در این رژیم تأکید زیادی روی خوردن میان‌وعده وجود ندارد و توصیه می‌شود سه وعده غذایی اصلی بخورید و اگر واقعاً لازم بود یک میان وعده هم اضافه کنید.

رژیم‌های پاک‌کننده و سم‌زدا

این روزها گرفتن رژیم‌های سم‌زدا و پاک‌کننده بیشتر شبیه یک مد است تا یک سبک زندگی درست و البته بدجوری هم طرفدار دارد. نه‌فقط هالیوودی‌ها عاشق انواع و اقسام دتوکس‌ها هستند، بلکه کافی است سری به عطاری‌ها، سایت‌های اینترنتی و... بزنید تا ببینید که چای‌ها و سایر محصولات دتوکس چه فروشی دارند.

رژیم‌های پاک‌کننده چطور کار می‌کنند؟

دتوکس‌ها یا سم‌زداها باعث می‌شوند که سرعت جذب مواد مغذی ازجمله پروتئین، کربوهیدرات و چربی در بدن شما کمتر از حد معمول شود و طبیعی است که در این صورت لاغری به‌سرعت اتفاق می‌افتد، اما مشکل اینجاست که با مصرف این نوشیدنی‌ها دیگر نمی‌توانید به‌اندازه قبل ویتامین و مواد معدنی جذب کنید. در این حالت بدن‌تان وارد فازی به نام گرسنگی مزمن می‌شود و کم‌کم سوء‌تغذیه خودش را نشان می‌دهد.

رژیم‌های سم‌زدا و پاک‌کننده انواع و اقسام مختلفی دارد؛ بر اساس یکی از این برنامه‌ها باید خودتان را به سرکه سیب ببندید تا آب بدن را از دست داده و لاغر شوید.

نوع دیگر این رژیم، همان برنامه مشهور سوپ کلم است که باید به مدت ۷ روز رعایت شود. در این برنامه کاهش وزن، جز سوپ کلم، مقدار کمی شیر بدون چربی و مقدار اندکی سبزی و میوه، چیز دیگری مجاز نیست و اگرچه بعد از این مدت ۶-۷ کیلو لاغر می‌شود، اما متأسفانه‌ فقط آب بدن‌تان را از دست داده‌اید و چربی‌ها سفت سر جای خودشان چسبیده‌اند.

اگر از خوردن چای لذت می‌برید شاید بتوانید خودتان را با رژیم پاک‌کننده چای بی‌نهایت مطابقت دهید وگرنه بهتر است سراغش نروید، زیرا خوردن چندین لیوان چای در روز، بدون شکر یا قند یا هر ماده دیگری، آن‌قدرها هم وسوسه‌کننده نیست.

میانه‌تان با آب‌میوه و آب سبزیجات چطور است؟ اگر مشکلی با  خوردن ۶  لیوان آب‌میوه و سبزی در روز که حاوی ۱۲۰۰ کالری انرژی هستند، ندارید می‌توانید با این نوع رژیم دتوکس هم لاغر شوید. البته یادتان باشد که جز این ۶ لیوان نوشیدنی، هیچ غذای دیگری در طول روز مجاز نیست.

رژیم غذایی قلیایی – اسیدی

رژیم غذایی قلیایی – اسیدی که امروزه خیلی از هنرپیشه‌های هالیوودی تلاش می‌کنند به کمک آن لاغر شوند، بر این اساس استوار است که برخی از غذاها مانند گوشت قرمز، گندم، شکر تصفیه‌شده و انواع غذاهای فراوری‌شده، باعث می‌شود که بدن شما اسیدی شود و این نه‌تنها بیماری‌زاست، بلکه باعث چاقی هم می‌شود، بنابراین خوردن برخی مواد غذایی خاص که خاصیت قلیایی دارند، می‌تواند منجر به از دست رفتن اضافه‌وزن و لاغری شود. این رژیم تا قبل از سال ۲۰۱۳ آن‌قدرها شناخته‌شده نبود، اما از وقتی ویکتوریا بکام، همسر فوتبالیست مشهور انگلیسی توانست به کمک آن لاغر شود، حسابی سر زبان‌ها افتاد.

این رژیم واقعاً اثربخش است؟

ممکن است، اما نه به آن دلیلی که ادعا می‌کند! حتماً در درس شیمی خوانده‌اید که مقیاس PH میزان قلیایی بودن یا اسیدی بودن را نشان می‌دهد. PH صفر کاملا اسیدی است، PH ۱۴ کاملا قلیایی و PH هفت هم خنثی در نظر گرفته می‌شود. PH بخش‌های مختلف بدن با هم متفاوت است؛ به‌عنوان مثال خون قلیایی است و معده بسیار اسیدی. PH ادرار هم بر اساس نوع غذایی که خورده‌اید، تغییر می‌کند.  

رژیم غذایی قلیایی – اسیدی ادعا می‌کند که با خوردن بعضی مواد غذایی خاص می‌شود PH خون را در یک وضعیت ثابت نگه داشت؛ ولی دل‌تان را صابون نزنید چون این کار در حقیقت جزو وظایف خود بدن است و رژیم غذایی شما واقعا نقشی در آن ندارد.  
البته نمی‌شود تاثیرات مثبت این رژیم را انکار کرد. اغلب مواد غذایی که در این برنامه غذایی مجاز هستند، شامل میوه‌ها، سبزیجات و مقدار فراوانی آب بوده و مصرف شکر، الکل و مواد غذایی فرآوری شده مجاز نیست. به همین خاطر کسانی که این رژیم را می‌گیرند معمولا می‌توانند چند کیلویی وزن کم کنند.  

علاوه بر این غذاهایی که مانع از اسیدی شدن بدن می‌شوند و گوشت قرمز و پنیر پرچرب و... هم بین‌شان نیست، در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سنگ کلیه موثر است.  

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم قلیایی – اسیدی

اکثر میوه‌ها و سبزیجات، دانه سویا و توفو، بعضی از انواع آجیل، حبوبات و... جزو غذاهای قلیایی مجاز هستند؛ اما مصرف لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت، و غذاهای آماده مانند مواد غذایی کنسروشده و ...  همچنین نوشیدنی‌های حاوی کافئین اصلا توصیه نمی‌شود.

۴ غذای پیشنهادی برای طرفداران دوکان

۱. سفیده تخم‌مرغ: سفیده تخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین با کیفیت بالا برای آنهایی است که می‌خواهند با استفاده از رژیم دوکان یا هر برنامه غذایی دیگری لاغر شوند. این ماده غذایی همچنین انواع و اقسام ویتامین‌ها به غیر ویتامین C را نیز در خودش جای داده و کالری‌اش خیلی بالا نیست.  

اگر تصمیم دارید با رژیم دوکان چند کیلو لاغر شوید، این غذاها را در برنامه غذایی روزانه‌تان دست‌کم نگیرید.

۲. ماست یونانی: سرشار از پروتئین، کم چرب و پرکلسیم است و به از دست رفتن چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کند.  

۳. چغندر: باورتان نمی‌شود اگر بگوییم که آب چغندر می‌تواند یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در حین ورزش کردن باشد. هر چند بعضی‌ها ممکن است آب چغندر را به عنوان نوشیدنی نپسندند و آن را توی سالاد ترجیح بدهند.  

۴. کلم پیچ: تقریبا اغلب سبزی‌ها در رژیم غذایی دوکان مجاز هستند؛ اما باید حساب کلم‌پیچ را از بقیه جدا کنید و اهمیت بیشتری به آن بدهید. کلم‌پیچ نه تنها فیبر زیاد و کلسیم دارد، بلکه حاوی ترکیبات فلاونوئیدی هم هست که ضدسرطان هستند.

کد خبر 770503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha