به‌دنبال انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی و سایر صنایع بعد از ۵۰روز، مشخص شد دلایل افت سنگین شاخص بورس در ۱۷اردیبهشت امسال ناشی از این اطلاعات نهانی بوده است.

بورس

​​​​​بهزاد رنجبر: به‌دنبال انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز شرکت‌های پتروپالایشی و سایر صنایع بعد از ۵۰روز، مشخص شد دلایل افت سنگین شاخص بورس در ۱۷اردیبهشت امسال ناشی از این اطلاعات نهانی بوده است. بر همین اساس روز گذشته سازمان بورس اعلام کرد تمام معاملات ۱۷ اردیبهشت را بررسی و اسامی متخلفان را اعلام خواهد کرد.

۱۷ اردیبهشت امسال و در شرایطی که شاخص‌های بورس به سرعت در حال رشد بودند ناگهان روند صعودی متوقف و شاخص بورس با نزول‌های سنگینی مواجه شد. شدت نزول به حدی بود که یک روز بعد یعنی در روز ۱۸اردیبهشت شاخص بورس سومین نزول کل تاریخ بازار سرمایه را ثبت کرد و ظرف چند ساعت بیش از ۵۵۰هزار میلیارد تومان از ارزش کل سهام شرکت‌های بورس کاسته شد. این روند نزولی از آن زمان تاکنون ادامه یافته و در این مدت شاخص بورس نتوانسته بار دیگر وارد یک ترند صعودی شود.

آمارها نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۱۸۰۰هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته ۲۴هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بازار سهام خارج شده و راهی صندوق‌های با درآمد ثابت شده است. این روند نزول همچنین به افت ۱۵درصدی بازده منجر شد.

میزان نزول قیمت سهام برخی شرکت‌ها تا ۳۵درصد بوده است. در چنین شرایطی اواخر هفته گذشته نامه‌ای با امضای محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری منتشر شد که نشان می‌داد دلایل نزول ناگهانی شاخص بورس تصویب نرخ‌های جدید خوراک گاز صنایع بوده که بیش از ۵۰روز مسکوت مانده بود.

انتشار نامه افزایش نرخ خوراک

طبق نامه‌ای که اواخر هفته قبل منتشر شد هیأت دولت در نشست ۱۷اردیبهشت‌ماه خود نرخ‌های جدید خوراک گاز و سوخت شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های احیای فولاد، تولید کننده‌های سیمان و فلزات را افزایش داده است.

این افزایش نرخ‌ها اگرچه درلایحه بودجه سال‌جاری در آذرماه سال گذشته هم مطرح شده بود اما به‌دلیل آنکه میزان افزایش نرخ به قدری بود که می‌توانست آثار سنگین مالی برای تولید کننده‌ها داشته باشد تصویب آن منوط به اصلاح نرخ‌ها شد. حالا اما با انتشار نامه در اواخر هفته گذشته مشخص شد که هیأت دولت با افزایش نرخ‌ها موافقت کرده اما نکته اصلی این است که با وجود تصویب نرخ نامه جدید اما در طول ۵۰روز گذشته هیچ اطلاعاتی در این‌باره منتشر نشد و وزارت اقتصاد و سازمان بورس هم هیچ اطلاعاتی در این‌باره منتشر نکردند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد در همان روز تصویب نرخ‌های جدید برخی از این مصوبه اطلاع داشته‌اند و با فروش گسترده سهام خود در بورس به نزول سنگین شاخص بورس دامن زده‌اند.

طبق قانون و آیین‌نامه افشای اطلاعات، استفاده از اطلاعات نهانی جرم تلقی می‌شود و سهامدارانی که برای خرید و فروش سهام از اطلاعات نهانی استفاده می‌کنند تخلف کرده‌اند. نکته مهم‌تر اما این است که سازمان بورس و وزارت اقتصاد از تصویب نرخ نامه جدید اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند حتی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، این نامه را در قالب یک طرح ارزیابی کرد اما آنطور که در متن نامه آمده است وزارت اقتصاد خود از پیشنهاددهنده‌های افزایش نرخ بوده است. با این حال این وزارتخانه تاکنون پاسخ درستی در این‌باره ارائه نکرده است.

بررسی معاملات و برخورد با متخلفان

به‌دنبال افزایش انتقادها نسبت به انتشار نامه افزایش نرخ خوراک گاز صنایع و انفعال غیرمنتظره وزارت اقتصاد که خود طبق مفاد نامه از تصویب نرخ‌های جدید مطلع بوده است. روز گذشته سازمان بورس به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد همه معاملات در روز ۱۷اردیبهشت که شاخص بورس با افت سنگین مواجه شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

امیرمهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در همین باره گفت: باتوجه به ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و افزایش ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پس از استعلام و دریافت اسامی مطلعان، معاملات اشخاص معرفی شده بررسی و درصورت مشاهده کوچک‌ترین تخلف، به‌ نحو مقتضی مورد پیگیری و رسیدگی قرار می‌گیرد.

او افزود: در چارچوب نظارت معمول و طبق رویه‌های نظارتی، از تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه تاکنون، چندین پرونده معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پیش‌دستی در معاملات و سواستفاده مربوط به اشخاص حقوقی، شناسایی شده و در جریان رسیدگی است.

او افزود: تمام این تخلفات به‌دلیل انتقال منافع بین اشخاص دارای سطح اهمیت بالا بوده و به هیچ‌ وجه شامل تخلفات با درجه اهمیت پایین‌تر همانند رنج‌کشی و سفارش چینی نیست، بلکه به اشخاص حقوقی و سواستفاده اشخاص حقیقی مرتبط با آن شخص حقوقی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و انتقال منافع فی‌مابین آنها مربوط است.

به‌گفته او این تخلفات به‌صورت خودکار و به وسیله هشدارهای بسته جدید نظارتی هوشمند کشف می‌شود؛ لذا در شناسایی و رسیدگی به این تخلفات، هیچ محدودیت و خط قرمزی وجود ندارد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تشریح کرد: با توجه به قوانین و مقررات، تا پایان زمان مراحل رسیدگی، امکان افشای هویت اشخاص متخلف میسر نیست اما با توجه به مفاد دستورالعمل بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی درصورت صدور رأی قطعی، اسامی متخلفان منتشر می‌شود.

صبایی تأکید کرد: ضمناً این تخلف از مصادیق ماده ۴۶ قانون بازار بوده و جرم محسوب می‌شود لذا درصورت صدور رأی قطعی در سازمان بورس که می‌تواند شامل آرایی مانند سلب صلاحیت و جریمه نقدی باشد، متعاقباً موضوع از طریق مراجع قضایی به‌منظور رسیدگی کیفری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ دریافت نکردیم

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درباره نامه منتشر شده از مصوبه هیأت وزیران در فضای مجازی در ارتباط با نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع در سال ۱۴۰۲ گفت: تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش نرخ خوراک و گاز صنایع به سازمان بورس واصل نشده است.

ولی‌الله جعفری اضافه کرد: پس از انتشار تصویر مصوبه هیأت وزیران، به استناد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، با ناشران بورسی مکاتبه شد، اما با توجه به اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی تعدادی از ناشران، آنها نیز اعلام کردند تاکنون مصوبه مذکور به‌دستشان نرسیده است.

او افزود: سازمان بورس مکاتباتی را با مراجع ذی‌صلاح درخصوص ضرورت اصلاح فرمول تعیین قیمت خوراک گاز و سوخت داشته است و پیشنهاد سازمان بورس مبنا گرفتن فرمول با لحاظ تعدیلات لازم بود، چراکه بر این اعتقاد بودیم قیمت هاب‌های مصرفی نمی‌تواند مبنای معقولی برای نرخ گاز طبیعی در کشور باشد. ‌

افشای پشت‌پرده نزول بورس | تمام معاملات ۱۷ اردیبهشت بررسی و اسامی متخلفان منتشر خواهد شد

کد خبر 770776
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 28
  • حرفشنو IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    62 0
    که چی بشه ؟ ضرر های ما سهامداران خیلی خرد که زندگیمان را لرزاند جبران میشه ؟
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      43 0
      حالا 6 ماه طول میدن تا فقط این 20 درصد ضرر که تو یک ماه زدند به ملت جبران بشه. زیبا نیست؟
    • سعید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      42 2
      خب بقیه سهم ها چرا ریزش داشتند؟ آخه دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس رو؟
    • س.ک IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      22 0
      قشنگ 20 تا 30 درصد ضرر وارد می کنند بعد یواش یواش پیداشون میشه که بله نباید اینطور باشه و ما مدافع سهامدار خرد هستیم و دو روز « عددشاخص» رو مثبت میکنند و باز ادامه داستان ریزش.
  • بی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    55 0
    خودتونید
    • شاکی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      36 0
      تمام مسئولان مرتبط با بورس رو از سال 98 تا الان باید به دادگاه بین المللی کشوند. باید بابت این همه ضرر به سهامداران و عقب ماندگی نسبت به تورم پاسخگو باشند. چه کسانی عامل ریزشها بودند و هستند و اجازه رشد بازار رو نمیدن؟
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      2 0
      همانطوریکه لیست 99 منتشر شد . سلام علیکم . گیرم منتشر شد چه تغییری به حال مردم خواهد کرد . سید کلاهت را کمی بالاتر بزار . مشکلی نیست
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    34 0
    سوال . آیا صِرف اعلام اسامی متخلفین بورس به تنهایی جبران اون ضرر و زیان میلیونی سهامداران ح را میکنه؟؟ آیا عقل و منطق حکم نمی کند که باید علاوه بر باطل کردن معاملات روز ۱۷ اردیبهشت ماه ، تمامی معاملات بعد از آن نیز که تحت تاثیر منفی و جو روانی آن روز انجام گرفته تا تاریخ ۱۰ تیرماه که تو این مدت ۲ ماه بورس و فرابورس هر روز قرمز و منفی بودند ، آیا نباید باطل اعلام شوند و متخلفین علاوه بر اینکه معرفی می شوند ، باید به چندین برابر سود بدست آورده جریمه شوند و اون پول را گرفته و به حساب سهامداران متضرر واریز کنند؟؟؟؟
  • یک مستمری بگیر IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    45 0
    این مدیران ... دزد مردم را به خاک سیاه نشاندند آخه اعلام اسامی متخلف چه نفعی به حال مالباختگان دارد
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    19 10
    رانت اطلاعاتی همیشه بوده و مردم عادی هم اسیر هیجانات و بی اطلاع.
    • مصطفی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      25 0
      عمل با شعار جور نیست برادر! نظامی که مدعی مقابله با دلالی و رانت و ... است ، چرا باید تنها بازار شفاف و پیشران تولید اینطوری سلاخی بشه و بازارهای غیر مولد و تورم زا مثل خودرو و مسکن و سکه رشد کنند؟!
  • سهامدار IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    38 0
    اره حتما بگید والدینشونم بیارن... ملت مسخره شمان دیگه
  • احمد IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    33 0
    جدای از ضرر و زیان مادی به سهامداران ، افزایش سطح بی اعتمادی نسبت به بازار بورس است به سادگی قابل جبران نیست . نمیدانم تا کی باید اجازه داد که افرادی بتوانند این جنین جسورانه در روز روشن با سرمایه اجتماعی مردم که همان اعتماد است بدون هیج واهمه ای بازی کنند. آیا الان کسی هست که پاسخگوی زیان سهامداران خردی باشد که با هزار امید اندک سرمایه خود را به بورس آورده اند ؟ گیرم که متخلفان شناسایی و اسامی آنان هم اعلام و محکوم به پرداخت جرایم سنگین هم شوند .تکلیف ضرر و زیان سهامداران خرد جه میشود . به آنان جه می رسد؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    33 2
    خدا رو سرم شاهده 16 اردیبهشت 300 میلیون برای جهیزیه دخترم جور کرده بودم گذاشتم تو بورس که تا آخر ماه 10 درصد سود کنم چون گفتن بورس در حال رشد هست. که والله قسم تا امروز شده 180میلیون شده.به قرآن قسم مصتاصل موندم چه کنم .همه چیز داره خراب میشه.خدا ازتون نگذره ضعیف کشها...
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      37 0
      به حق علی خیر نبینند که اینجوری مردم رو اذیت می کنند.
  • کا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    36 0
    قیمت ها رو به بهانه های مختلف میکشند پایین و جمع میکنند و بعد با یه خبر دوباره میبرند بالا طوریکه فقط خودشون سود کنند و... این شده حکایت سرمایه گذاری ما از سال 98
    • جلیل IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      8 3
      چقدر گفتند و گفتیم پولی که به زندگیت آسیب ممیرسونه بیار به بازار بورس (پول مازاد اگه نداری نیا تو بورس)
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    29 0
    آخه چرا این اتفاقات فقط تو بورس میافته. خودرو و سکه و مسکن که بازدهیشون خیلی بیشتر از این خراب شده بود چرا ریزش ندارند؟ صداوسیما و مسئولین کجان که تبلیغ سرمایه گذاری تو بورس رو میکردنند؟
    • علی قدسی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      3 0
      آقا شما که میگید پول اضافی داری بیار بورس ،مگر برای اون زحمت نکشیدم که جون اضافیه مهم نیست .این درست توصیه کارشناسان بورس هست که میخوان مارا بچاپن.قبل از ویرانی ۹۸ درکارگزاری ... جوانانی میدیدم که با پول ۵ملیونی آنی ترید میکردن وسیو سود می کردن وحداقل خرج خودشون رو درمی آوردن .اگر بورس به مدار واقعی برنگرده حتی یک برگه سهم نباید خرید.باشد که درش راگل بگیرند .
  • نصیحت برادرانه از کارشناس بورس IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    21 1
    سلام.لطفا اشتباه امثال این آقا رو تکرار نکنید و به بقیه حتما اخطار بدید به هیچ عنوان سرمایه وارد این بازار نکنند حتی سرمایه مازادشون رو. بنده زخم خورده ام و میبینم که چطور با دستور، سرمایه هارو نابود کردند و می کنند. برید بازار های دیگه...جنس و طلا بخرید بهتره.
  • M e h d i IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    19 0
    پونصدهزار تومن سهام می‌خری فردا میبینی قرمز شده چهارصد و پنجاه
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    25 0
    خب حالا چند ماه هم وقت صرف بررسی کنین بعدش چی ؟ضرر مردم چجوری جبران میشه ؟ ...
  • علی علاقبندزاده IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    لطفا ارسال نمایید
    • بابایی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      14 0
      این پیگیری هم مثل پیگیری های قبلیشون ! ضرر بنده ازون تاریخ بیش از 4 برابرشده است.
  • ابراهیم IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    14 1
    شفافیت مهمترین اصل در یک اقتصاد پاک و سالم است. ای کاش ایران روزی به FATF ملحق شود.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    17 0
    ما را به چوب و شبانی فریفته اند...
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    10 0
    یکی ازدلایلش افزایش نرخ سود بانکیست چرا جلوی این ربا خواری ها گرفته نمیشه
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    13 0
    کلی ضرر کردم تو این دو ماه، سرمایه گذاری تو بورس ایران حماقته مگر اینکه به جایی وصل باشی و بهت اخبار برسونن.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    11 0
    جالبه تمام شرکتا افشا میکنن به ما ابلاغ نشده بعد وزیر میگه خرداد به شرکتا ابلاغ شده امروزم خبر اومد بخاطر افزایش گاز شرکت خصوصی پتروشیمی تعطیل کرده چون به ورشکستی رسیده اصلا راستگویی و درستی تو این مملکت توسط مسئولین موج میزنه
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    12 4
    پول ندارم نون بخرم چه برسه به سهام
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      4 0
      بیا سهم های من با 60 درصد ضرر برای تو.
  • محدثه.س IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    15 0
    اعلام اسامی و محاکمه و بازگرداندن پولهایشان به افراد متضرر حداقل کاری که میشه کرد.
    • حرفشنو IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      6 0
      نظر شما جالبه .ولی نمیدانم واقعا"باز گرداندن پولها به افراد متضرر شدنیه ؟ اگرمیشه راهکارتان را توضیح بدید .ضمنا" اینها که اینقدر دست برو هستن .مطمئن بدهکارمان هم میکنن .
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    4 0
    اصل داستان خیلی جالبه مثلا شرکتی ۱۰میلیون سهام داره قیمت هرسهم به فرض ۳۰۰تومانه ..اگه با یه حساب ساده سرانگشتی حساب کنی ارزش دارایی شرکت به نرخ دهه ۶۰و۷۰براورد شده کسی هم پاسخگونیست..جالب ترش هم اینه که هرسال میلیاردها تومان زیان شناسایی میکنند.یعنی شرکت ها سماق میمکند
  • فرزاد IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    6 0
    ما سهامداران خرده پا نابودشدیم مجبور شدم باضرر سنگین سهامم را بفروشم. آیا زیانهایمان جبران میشه؟ بورس دیگر هیچ بدرد نمی‌خوره ... ... ... ... .لعنت خدا برمفسدان.
  • علی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    3 0
    چرا یه عرضه اولیه میشه بعد تخصیص سهمیه،هیشکی دیگه نمیتونه بخره ازون سهم تا به حد قیمت واقعی برسه؟متاسفم که فقط فکر میکنین شعور مردم تو انتخابات و گردهمایی‌ها بالا میره
  • فریبرز IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    5 0
    عجیبه که مردم هنوز متوجه نشده اند که بورس عملا قلک دولت ها از جمله دولت مردمی است! کشوری که تورم شدید دارد و فقط با چند کشور و آن هم ناچیز ارتباط تجاری دارد آخه بابت چی باید سهام شرکت هاش رشد کنند!
  • محمود احمدی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    خوراک پثروشبمی ها ومادیگو شیر ده اینا همش کشکه .پول که بره بیرون بورس میریزه .بورس بازها که وارد بشن .میره بالا.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    5 0
    مگه به فساد اون قبلی ها رسیدگی شد که حالا اینا رو میخواید رسیدگی کنید؟ مجبور شدم با ضرر خارج بشم
  • ناشناس IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    6 0
    یکسری میان میگن شاخص اصلاح داره و بورس رو به این روز میندازم برادر زمانی که دلار بود ۲۶۰۰۰ هزار تومن شاخص اون سال بود ۲۱۰۰ دو میلیون صد الان که دلار شده ۵۰ هزار تومن ارزش دارایی شرکت ها دو برابر شده در ثانیه املاکی که شرکت ها دارن محاسبه بشه الان شاخص حدالقل با دلار فعلی باید چهار میلیون باشه یه روز میان میگن خودرو زیان دیده یه روز میان میگن خودرو وارد بورس کالا نشده یه روز میان میگن دلار پایین اومده یه روز میان میگن شاخص باید اصلاح داشته باشه یه روز میان میگن خوراک پتروشیمی گرون شده و..... الان شرکتی هست سهامش از ۱۰ هزار تومن شده ۲۰ هزار تومن یه شرکتی هم که سهامش باید بشه ۵۰۰۰ تومن با یکماه منفی خوردن شما شده ۲ هزار تومن . یه قانونم برای خودتون گزاشتید تا یک هفته مثبت میشه میگید باید کنفرانس بزارید
  • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    7 0
    بازار بورس دست دولت است و هرموقع با کسر بودجه مواجه شود به آن چنگ می‌زند حال شما اسامی وزرا و معاونین را می‌خواهید افشا کنید ؟ مگر از جان خود سیر شده باشید ضمنا در صورت افشا اسامی مگرچه اتفاقی خواهد افتاد می‌گویند مصلحت بوده و هزار دلیل بی حکمت می‌آورند
  • اسماعیل ایرانی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    7 0
    فرض بر این باشدکه تمام متخلفین شناسایی وبه نحومقتضی مجازات جریمه وزندانی شوند.تکیف ضرر وزیان سهام داران که اکثرا از قشر اسیب پذیر چی میشود.ایا فکری برای جبران ضرر وزیان انهامیشود.
  • محمودانصاری IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    با سلام شاخص کل و به تبع آن کلیه سهام از ساعت9:10 دقیقه مورخ16اردیبهشت یعنی یک روز از تاریخی که درج کرده اید شروع به ریزش کرد و این نشاندهنده آن است که رانتها از ما بهتران یک روز قبل از مطرح شدن نامه در هئیت دولت از این امر خبر داشته اند صحت گفتارم را میتوانید درمعاملات تاریخ شانزدهم جویا شوید پس نتیجه میگیریم مطرح کنندگان نامه در دولت نیز خود یک روز قبل افشا به از ما بهتران داشته اند(اگر قرار است مست گیرید در شهر هر آنچه هست گیرید) ...
  • محمودانصاری IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام بر شما امیدوارم نظرم که حقیقتی محض است و غیر قابل کتمان را منتشر نمایید وظیفه رسانه رسالت بر مبنای حقیقت است نه مصلحت موفق باشید
  • ناشناس IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    1 0
    یک راه حل اینست که قیمت سهام ته قیمت روز 1402/02/16 برگردد
  • مسعود IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 0
    هرکسی به هر نحوی که شده در صدد غارت و چپاول سرمایه های این ملت بیچاره می باشد.
  • مرتضی IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 0
    خدا ازتون نگذره که نابود کردن زندگی مردم با اعتماد سازی الکیتون اصللا براتون اهمیت نداره