به گزارش همشهری آنلاین، جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پانزدهمین نشست مشترک ستاد معاینه فنی کلانشهرهای ایران با بیان اینکه در موضوع مدیریتی شهری دوگانگی وجود دارد و اختیارات و مسئولیت در کنار هم قرار نگرفته است، افزود: بالادستیهای ما در وزارت کشور باید متناسب با، بار هر کلانشهر معاینه فنی را بازتعریف کنند. با این نگاه نمیشود شهر را کنترل کرد. فضا، فضای قابل قبولی نیست. نمیشود که در ترافیک و آلودگی هوا فقط ما جواب بدهیم. ۲۱ دستگاه در آلودگی هوا مسئولیت دارند ولی هیچ کدام پاسخگو نیستند.
وی با بیان اینکه در فضای مدیریت شهری هیچ محدودیتی برای ورود به مسائل نداریم اما در مسئولیت شهری محدودیت داریم، ادامه داد: در این زمینه باید از شورا کمک بگیریم که مسئولین را به حوزه بیاورد و از ادارات برق، پلیس و آبفا برای همکاری دعوت کند. ما مدیریت کار ستاد معاینه فنی را داریم، مسئولیت را داریم اما اختیاری برای تصمیم گیری نداریم. خودروها در شهرهای اطراف برگه معاینه فنی را میگیرند و در تهران تردد میکنند. یا تولیدکننده داخلی خودروهایی تولید میکند که به لحاظ معاینه فنی مورد تایید نیست. با این حال در این موضوع ما باید پاسخگوی تمام رفتار این مشکل باشیم.
سال گذشته معاینه فنی ۳۰ میلیارد زیان کرد
بهرامی با انتقاد از اینکه اگر ایمنی خودرو پایین است نباید یک خیابان را ایمن کنیم یا هزینه نگهداشت شهر را بالا ببریم و معماری شهر را تغییر بدهیم، گفت: این یک دوگانگی است که اگر دیر عمل کنیم باید هزینه نگهداشت شهر را افزایش بدهیم. سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان زیان ستاد معاینه فنی شد. اگر قرار باشد در شهر اتفاقی بیفتد پیوستگی مدیریت و مسئولیت باید کنار هم قرار بگیرد. ما در بیش از یک دهه گذشته درگیر ایمن سازی در شهر شدیم که این شهر را محصور کرد. همه خطوط تندرو را جدول کشیدیم یا پیاده راه را نرده زدیم ولی هیچ نظارتی روی تردد موتورها نداریم.
اگر بخواهیم ایمنی را گسترش دهیم، شهر شبیه زندان میشود
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هزینه کنترل هوشمند شهری روی زمین مانده و از طرفی کارهای سلبی انجام دادیم و هزینه نگهداشت شهر را بالا بردیم، توضیح داد: ایمنی حاصل نمیشود و خود این اعمال باعث تصادف است. ما اختیار این را نداریم که ۱۰ دقیقه ساعت روزمره شهر را تغییر بدهیم؛ این جاه طلبی نیست بلکه یک مطالبه عمومی از مسئولین است. بیش از این اگر بخواهیم موارد ایمنی را گسترش بدهیم شهر را شبیه زندان میکنیم. خیابان انقلاب یک مصداق است. برای چه این کار را میکنیم؟ چون هوشمندسازی و اعمال قانون رسمی کشور را پیش نبردیم و باید کار سلبی کنیم. این مدیریت شهر را از دستمان خارج میکند. معاینه فنی باعث انضباط حمل و نقل میشود. چرا باید معاینه فنی را در شهری که ۲۰۰ روز آلوده دارد در یک سطح نگه داریم؟ اینطور نمیشود شهر را مدیریت کرد. شهر که آلوده میشود میگوییم زوج و فرد از در منزل انجام میدهیم اما از طرفی موتور هیچ محدودیتی ندارد.
کمتر از ۴۰۰ موتور در تهران معاینه فنی میگیرند
وی با تاکید بر اینکه به طور میانگین سالی زیر ۴۰۰ دستگاه موتور در معاینه فنی تهران گواهی میگیرند، گفت: پاسخگویی این با ماست و مسئولیتش با دیگران. مجلس فعلی اگر فکری به حال مدیریت شهری نکند شهر از دست در میرود.شهرداری هم ابزار اعمال قانون ندارد.
بهرامی در ادامه افزود: در چند هفته گذشته ۳ هزار بشکه چسب کفاشی در زیر زمین یکی از مغازهها در بازار منفجر شد. ۳ شبانه روز آتش نشانی درگیر خاموش کردن آن بود. وزارت کار اینجا کجای کار است؟ وزارت صنایع کجاست؟ شهرداری چه اختیاری برای اعمال قانون دارد؟ باید نگاهمان به مدیریت شهر را تغییر بدهیم. ما خودمان محکم دنبال این هستیم که تایید معاینه فنی را تا سال آینده ۳ سطحی کنیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه اقتصاد معاینه فنی نباید به شهرداری تحمیل بشود، بیان کرد: همین که این امکانات را در اختیار معاینه فنی میگذاریم دیگر نباید هزینه روزمره را نیز بدهیم. این کار درست نیست و باید تعرفه معاینه فنی برای هر شهر آزاد باشد. در شهر تهران انواع پلاکهای شهرستانی کارهای اینترنتی انجام میدهند. یعنی پلاکشان شهر تهران و استان تهران نیست بعد ما مدام مشغول ایمن سازی خیابان هستیم. به خاطر این بی نظمیها ما باید مردم را به سمت ایمن سازی ببریم.
در ادامه شادی مالکی درباره اقدامات ستاد معاینه فنی تهران گفت: در این دوره تمهیداتی اندیشیده شد تا از ظرفیت معاینه فنی بهره برداری دیگری کنیم که اگر شهروند تهرانی در حوزه خودرو به مشکلی برخورد میکند به اولین جایی که بیندیشد مراکز معاینه فنی باشد. حتی با نیروی انتظامی صحبت کردیم که بحث تعویض پلاک هم در یکی دو مرکز انجام بشود. این باعث افزایش میزان مراجعین شد. ما راهبری مراکز را به بخش خصوصی واگذار کردیم چراکه بخش خصوصی با هزینههای کمتری برای پیشبرد اهداف کمک میکند.
وی گفت: یک واحد تعمیرگاهی را برای زنان افتتاح کردیم. خط ویژه بانوان را نیز افتتاح کردیم و تمام صفر تا صد کار را همکاران ما انجام میدهند. راه اندازی مرکز تخصصی تاکسی را در شهر تهران داشتیم که کلیه خدمات به صورت رایگان به رانندگان انجام میشود و هم خدمات جانبی با ۴۰ درصد تحفیف به رانندگان داده میشود. ما نیاز داریم روی قوانین بازنگری کنیم. تهران و بسیاری از کلانشهرها مختصات متفاوتی به جهت الودگی با شهرهای دیگر دارند. در بحث حدود مجاز آلودگی برای کلانشهرها حتما باید بازنگری بشود.
نظر شما