بخشی از نمایشگاه ملی هوافضا به آخرین دستاوردهای ماهواره‌ای هوافضا اختصاص یافته است. ماهواره و ماهواربرهایی که در نوع خودشان بی‌نظیر بوده و توانمدی‌های جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد.

موشک

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: قاصد، نور، سفیر از جمله ماهواره‌برها و ماهواره‌هایی است که در این نمایشگاه می‌بینید.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

ماهواره‌بر قاصد

نوع ماموریت: پرتاب و تزریق ماهواره بر مدار LEO

سال رونمایی: ۱۳۹۹

سازنده: سازمان تحقیقات سپاه

قاصد، نخستین ماهواره‌بر ۳مرحله‌ای ایران است که به دست متخصصان سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شد. این ماهواره‌بر از نوع ترکیبی سوخت مایع و جامد استفاده می‌کند؛ به این صورت که در مرحله نخست سوخت مایع و مراحل دوم و سوم سوخت جامد می‌سوزاند. وجه تمایز قاصد با ماهواره‌برهای قبلی ایران، افزایش تعداد مراحل و استفاده از موتور جامد با نازل متحرک برای کنترل‌بردار پیشران برای نخستین بار است. همچنین به‌دلیل استفاده از سکوی متحرک امکان پرتاب از نقاط مختلفی در ایران را داراست که این برای پرتاب ماهواره‌ها در شیب‌های مداری مختلف یک مزیت مهم تلقی می‌شود.

مقصد؛فضا

ماهواره‌بر سفیر

نوع ماموریت: پرتاب و تزریق ماهواره در مدار LEO

جرم محموله قابل حمل: ۵۵کیلوگرم

سال رونمایی: ۱۳۸۷

سازنده: سازمان صنایع هوافضا

سفیر، ماهواره‌بری ۲ مرحله‌ای است که مرحله نخست آن بر مبنای موشک قدر، برای تزریق ماهواره در مدار LEO توسعه یافت. از مهم‌ترین تغییرات آن نسبت به موشک قدر، می‌توان به افزایش طول مخازن سوخت و بهینه‌سازی‌ موتور آن اشاره کرد. این موتور از سامانه تغییربردار رانش به کمک ۴بالک کنترلی که خروجی نازل قرار دارد، بهره می‌برد. موتور مرحله دوم سفیر هم قابلیت تغییر زاویه‌بردار پیشران در بخش خروجی به کمک نازل‌های متحرک را دارد.

مقصد؛فضا

ماهواره‌بر سیمرغ

نوع ماموریت: پرتاب و تزریق ماهواره در مدار LEO

جرم محموله قابل حمل:250 کیلوگرم

سال رونمایی:۱۳۸۸

سازنده: سازمان صنایع هوافضا

سیمرغ دومین ماهواره‌بری است که متخصصان داخلی برای پرتاب و تزریق ماهواره در مدار LEO آن را توسعه داده‌اند. مرحله نخست این ماهواره‌بر براساس موشک سوخت مایع قدر توسعه داده شده که با افزایش طول مخازن، میزان سوخت قابل حمل آن افزایش یافته است. موتور اولیه سیمرغ، متشکل از ۴موتور ماهواره‌بر سفیر و یک موتور اضافه برای هدایت و کنترل آن است. موتور مرحله دوم هم موتور بهینه شده(مرحله دوم سفیر) است.

مقصد؛فضا

ماهواره نور-۱

ماموریت: شناسایی

عمر عملیاتی: یک سال

سازنده: سازمان تحقیقات سپاه

تاریخ پرتاب: ۳اردیبهشت۱۳۹۹

پرتابگر: ماهواره‌بر قاصد

ماهواره نور-۱ قابلیت مراکز دریافت داده، ارسال و دریافت فرامین و همچنین مرکز کنترل ماموریت را دارد. شیب مداری آن ۵۹درجه است و بر مدار دایروی با ارتفاع ۴۳۰کیلومتر و دوره تناوب ۹۳دقیقه کار می‌کند. این ماهواره دارای محموله اولیه برای عملکرد تصویربرداری و محموله ثانویه برای دریافت سیگنال‌هاست.

مقصد؛فضا

کد خبر 772237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha