همشهریآنلاین - پروانه بندپی: روز گذشته، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش و پرورش از افت ۲ نمرهای معدل دانشآموزانِ پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد امسال خبر داد و درباره علت این موضوع توضیح داد که «شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تاثیر نمره این امتحانات در کنکور ۴۰ درصد و به صورت قطعی باشد. برای همین امتحانات را در حد کنکور برگزار کردیم.»
هفته گذشته نیز محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرد: «افت نمرات امتحان نهایی در خرداد امسال بین دانشآموزان رشته انسانی بیشتر از سایر رشتهها بود.»
افت نمره دانشآموزان دوازدهمی در امتحانات نهایی که بیشتر شامل حال دانشآموزان مدارس عادی میشود، در حالی اتفاق افتاده که قرار بود شرط ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۲ با هدف ارتقای نمره داوطلبان در نظر گرفته شود. نه برای بیانگیزهتر کردن و ناامید ساختن آنها از کنکور.
چند روز پیش، منصور کبکانیان استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با شبکه چهار تلویزیون، اطلاعات نگرانکنندهای از ورودیهای دانشگاهها و نسبت آنها با دهکهای برخوردار و کمبرخوردار اعلام کرد. طبق این گزارش، سهم دهکهای کمبرخوردار کشور از رتبههای زیر ۳ هزار کنکور تنها ۲ درصد است!
طبق این گزارش، سهم دهک اول، دوم و سوم (کمبرخوردار) از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور ۲ درصد؛ سهم دهک اول (ضعیفترین): ۲دهم درصد و سهم دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد است. در رشتههای پزشکی و دندانپزشکی سهم دهک اول: ۱.۳ درصد و سهم دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد است. همچنین در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف سهم دهک محروم و ۱ و ۲ و۳: صفر درصد، سهم دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد و سهم دهک دهم: ۶۰ درصد است.
بیشتر بخوانید؛
افزایش آمار تجدیدیها در امتحانات نهایی امسال/ دیگر نمیتوانیم افت نمره را گردن کرونا بیندازیم
دکتر سحر بیات، معلم و کارشناس حوزه آموزش و تعلیم و تربیت در این رابطه به همشهریآنلاین میگوید: الان دیگر بحث معدل و نمره بالا نیست. امسال درصد قبولی دانشآموزان مدارس دولتی پایین آمده و بخش قابل توجهی از آنها در یک یا چند درس تجدید شدهاند و نمره حد نصاب ۱۰ را نگرفتهاند. از طرف دیگر خیلی از دانشآموزان مدارس غیردولتی نمرههای بسیار خوبی کسب کردهاند و این نشان میدهد که یک فاصله خیلی بزرگ بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد و این یعنی هرکس بیشتر پول دارد و خانوادهاش از طبقه بالاتری است، میتواند از خدمات آموزشی بالاتری برخوردار باشد.
این کارشناس حوزه آموزش میگوید: فاصله بین طبقات آموزشی در کشور هر سال دارد بیشتر میشود. افت ۲ نمرهای معدل بچهها در امتحانات نهایی هم معنایش این است که کیفیت آموزشی مخصوصا در مدارس دولتی هر سال دارد بدتر و ضعیفتر از قبل میشود. وقتی کارکردهای مدرسه ضعیف میشود، به نظر میرسد اتفاقی که برای معدل دوازدهمیها افتاده، طبیعی باشد. دیگر هم نمیتوانیم این افت نمره را گردن کرونا بیندازیم. چون دانشآموزان پایه دوازدهم امسال و پارسال تقریبا در مدرسه حضور داشتهاند.
بیات میگوید: قاعده و استاندارد این است که حالا که کاهش ۲ نمرهای معدل دانش آموزان اتفاق افتاده سیاستگذاران آموزشی باید با متخصصان جلسه بگذارند و بررسی کنند ببینند علل و عوامل این اتفاق چیست و دنبال طراحی راهبردها و استراتژیهای تعلیم و تربیتی برای حل این مساله باشند.
این کارشناس که خود معلم ریاضی است، ادامه میدهد: مساله این است که انگار برخی مسئولان در نهادهای عالی آموزشی اصلا به کمرنگ شدن عدالت آموزشی باور ندارند و بنابراین تصمیمی هم برای احیا یا تحقق آن ندارند.
بدون عدالت آموزشی، شرط ۴۰ درصدی معدل چه فایدهای دارد؟
این کارشناس حوزه آموزش میگوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی کار بزرگی انجام داده و مصوبه تاثیر ۴۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور و تاثیر ۶۰ درصدی سوالات کنکور را به تصویب رسانده است. اما وقتی در کنکور پارسال ۱۰۰۰ نفر توانستند با تقلب وارد دانشگاهها شوند، تصویب ۴۰ درصدی امتیاز معدل امتحانات نهایی چه فایدهای دارد؟ کنکوری که ۴۵ سال است دارد برگزار میشود و هنوز نتوانستهایم کاری کنیم افراد متقلب به دانشگاهها راه پیدا نکنند، چطور میخواهد عدالت آموزشی را برقرار کند؟
بیات در ادامه گفتگو به عدم همکاری معلمان در تصحیح اوراق امتحانی امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال جاری نیز اشارهای میکند و میگوید: معلمان امسال انگیزه لازم را نداشتند و خیلی از آنها به سختی قبول کردند و این کار را انجام دادند. این موضوع دلایل متعددی هم داشت؛ اول این که دستمزد تصحیح اوراقِ پارسال را تازه امسال به معلمها دادند، دلیل دیگر این است که معلمها همیشه فقط وعده و وعید شنیدهاند و چیزی ندیدهاند. دلیل بعدیِ هم بحث رتبهبندی معلمان بوده که تعدادی از معلمان هنوز فاقد رتبه هستند.
سهم بسیار پایین دانشآموزان مدارس دولتی در کنکور ۱۴۰۲/ افت معدل، سهم دانشآموزان را به صفر میرساند
این کارشناس حوزه آموزش با بیان این که ما از درون، نسل جدید را از دست دادهایم، میگوید: گزارشی که یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی (منصور کبکانیان) درباره سهم دهکهای مختلف از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور ۱۴۰۲ منتشر کرده، حاکی از سهم بسیار پایین مدارس دولتی در کنکور امسال است. طبق این گزارش، دهک دهم (طبقه مرفه) به تنهایی ۴۸ درصد و دهکهای اول و دوم و سوم (طبقه کمبرخوردار) فقط ۲ درصد رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور را به خود اختصاص دادهاند! همچنین سهم مدارس دولتی از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور، ۲.۳ درصد و سهم مدارس غیردولتی ۸۰ درصد است. با این اوصاف، افت ۲ نمرهای معدلها همین درصدهای خیلی کم را هم در کنکور امسال به صِفر و شاید زیر صفر میرساند.
این کارشناس آموزش میگوید: دیگر چه اتفاقی برای تعلیم و تربیت باید بیفتد تا کسی دلش بسوزد و کاری انجام بدهد؟ وقتی امسال هم افت ۲ نمرهای معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی سال دوازدهم را شاهد بودیم مسئولان مربوط در همه این سالها باید توضیح بدهند که چرا افت تحصیلی همچنان ادامه دارد و چگونه باید جلوی این افت را گرفت.
نظر شما