سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: خط لوله نابوکو که قرار بود گاز منطقه آسیای مرکزی را به بازارهای مصرف اروپا برساند از فهرست اولویت‌های اتحادیه اروپا حذف شد

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از بروکسل، براساس اطلاعات واصله از شورای وزیران اتحادیه اروپا، خط لوله نابوکو که قرار بود گاز آسیای مرکزی را بدون عبور از خاک روسیه به بازارهای مصرف اروپا برساند از  فهرست اولویت‌های اروپا حذف شد.

ابتدا قرار بود 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، 250 میلیون یورو (323 میلیون دلار) برای راه‌اندازی این طرح اختصاص دهند که این مبلغ به 50 میلیون یورو (64 میلیون و 500 هزار دلار) کاهش یافت. 

خط لوله 10 میلیارد دلاری نابوکو، با حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا قرار است گاز آسیای مرکزی را از طریق آذربایجان، گرجستان، ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و استرالیا و بدون گذشتن از کشورهای روسیه و اوکراین به بازار مصرف اروپا انتقال دهد.

براساس برنامه‌ریزی‌های اولیه قرار است عملیات اجرایی این پروژه سال 2010 آغاز شود.  نابوکو به‌عنوان رقیبی برای خط لوله گاز ساوث استریم روسیه برای انتقال سالانه 31 میلیارد متر مکعب گاز آسیای مرکزی به منطقه بالکان و دیگر کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده است. مناقشه گازی روسیه و اوکراین در ژانویه، باعث افزایش نگرانی‌ اروپاییان از وابستگی بیش از اندازه به گاز روسیه شده است

کد خبر 77447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز