چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

کوچه لب‌تشنه که امروز به نام شهید علی توحیدی نامگذاری شده، در منطقه ۱۱ تهران پر است از مسجد و سقاخانه در محله‌ای اصیل به نام فروزش.

لب تشنه

 همشهری آنلاین - نصیبه سجادی: املاک میرزا عیسی و میرزا موسی وزیر، وزیران دربار ناصرالدین شاه، در محله‌ای قرار داشت به نام سراب وزیر. باغ این ۲ وزیر از خیابان شهید فروزش تا میدان راه‌آهن فعلی ادامه داشت.

نصرالله حدادی می‌گوید: «آیت‌الله ‌تنکابنی که خانه‌اش بین بازارچه نو و بازارچه میدان شاپور بود معمولاً روز عاشورا پای برهنه برای عزاداری به این محله کوچه لب تشنه (شهید علی توحیدی) می‌آمد که محل ظاهر شدن آب سراب وزیر بود. به عبارتی، قنات مظهرش اینجا بود. عزاداران تا ظهر عاشورا مشغول عزاداری بودند و آب نمی‌خوردند. آنها و به‌ویژه بچه‌ها به یاد امام حسین(ع) تا ظهر لب به آب نمی‌زدند. در پایان مراسم و هنگام ظهر که به این محدوده می‌رسیدند بعد از نماز ظهر عاشورا، آیت‌الله ‌تنکابنی اینجا لبیک یا حسین(ع) می‌گفت و بعد جامی را داخل سراب وزیر می‌زد و اول به بچه‌ها آب می‌داد.

به گفته حدادی، بعد از دادن آب به بچه‌ها، بزرگ‌ترها هم آبی می‌خوردند و می‌گفتند: «‌قربان لبان تشنه‌ات یا اباعبدالله(ع)» از آن روزها به بعد این کوچه به لب‌تشنه معروف شد.

کد خبر 775324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha