حق کمیسیون، حق قانونی‌ای است که مشاوران املاک دریافت می‌کنند و درواقع دستمزد آنها محسوب می‌شود اما تعرفه کمیسیون مشاوران املاک مشخص است و مشاوران املاک موظفند حق کمیسیون خود را طبق تعرفه رسمی اعلام‌شده دریافت کنند.

رهن و اجاره

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، حق کمیسیون مشاوران املاک عدد مشخصی است و از وظایف صنفی مشاوران املاک این است که طبق نرخنامه، حق کمیسیون خود را دریافت کنند. 

داود بیگی‌نژاد در مورد مبلغ حق کمیسیون مشاوران املاک هم گفت: حق کمیسیون، حق قانونی‌ای است که مشاوران املاک دریافت می‌کنند و درواقع حقوق آنها محسوب می‌شود و هزینه‌های مشاوران املاک از محل دریافت حق کمیسیون تامین می‌شود اما تعرفه کمیسیون مشاوران املاک مشخص است و ما در این زمینه نرخنامه‌ای داریم که توسط اتحادیه محاسبه و اعلام شده و تمام مشاوران املاک موظف هستند نرخنامه را در جایی که به رویت طرفین قرارداد (مالک و مستاجر یا فروشنده و خریدار) برسد، نصب کنند.

وی ادامه داد: این نرخنامه برای همه مناطق تهران ثابت است و حق کمیسیون و هزینه ثبت قرارداد باید در چارچوب نرخنامه محاسبه و دریافت شود و چنانچه مردم شاهد تخلف بنگاه‌های املاک در این زمینه باشند می‌توانند از واحد متخلف شکایت کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: مردم برای ثبت تخلفات بنگاه‌های املاک می‌توانند به اتحادیه صنف مشاوران املاک مراجعه کنند یا با شماره ۷۳۳۴ تماس بگیرند. 

در اینفوگرافی زیر، ما فرمول محاسبه حق کمیسیون قرارداد رهن و اجاره، خرید و فروش ملک و حق کمیسیون مشارکت در ساخت را آورده‌ایم.

اینفوگرافیک | همه چیز درباره حق کمیسیون مشاوره املاک | حق کمیسیون در صورت فسخ قرارداد چه می شود؟

کد خبر 775377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حسن OM ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام به دوستان، در مشارکت در ساخت، سرمایه گذار یا سازنده کمیسیون پرداخت میکند؟ یا، هم مالک زمین و سازنده؟ به چه نسبتی. اگر میدوننین لطفا راهنمایی کنید.
  • حسین عابد IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام.لطفآ کلیه قرادادهارا بعداز دریافت عوارض ومالیات از موجر وطبق تعرفه قیمت گذاری دولت در محضر انجام شود.وکمیسون بین محضر ودفتر تقسیم شود واگر موجر آجاره بیشتر گرفت تا۴۰ درصد جریمه وتایکسال خانه خالی بماند.درضمن هیچ املاکی اجازه نداشته باشد ملکی را خودش آگهی کند.وقرارداد ویلاها فقط در محضر باتایید از تمام ارگانها ثبت شود چون تمام باغات را املاکیها بارابطه فروخته اند درود بررییس جمهور