به گزارش همشهری آنلاین، محمد رضا لطفی در بروشور آلبوم شور خورشید که به آهنگسازی پیمان خسروی سامانی و آواز علیرضا شاهمحمدی منتشر شده است، ضمن انتقاد از قیمت بالای استودیوهای موسیقی نوشت:
قیمت استودیوها از پنج هزار تومان در ساعت در سالیان اخیر رفته رفته افزایش یافته و به سی و حتی در بعضی استودیوها به چهل هزار تومان رسیده است. با این که بیشتر استودیوها را موسسات فرهنگی وهنری دایر کردهاند و با دریافت وامهای کلان با بهره چهار درصد و کمک مالی ارشاد راه اندازی شدهاند، اما هیچ کنترلی بر قیمت گذاری استودیوها وجود ندارد.[مجهزترین استودیوی موسیقی ایران رونمایی میشود]
لطفی همچنین در بخشی دیگر از نوشته خود به کمکاری و توقف فعالیت موسسات تولید کننده موسیقی پرداخت و نوشت: در تهران با جمعیت 15 میلیون نفر فقط 5 موسسه تولید کننده باقی مانده که بیشتر آنها به علت نداشتن توان پرداخت حق هنری، فقط به تولید موسیقیهای خانگی میپردازند تا بتوانند با نپرداختن حقوق مولف پابرجا بمانند.[تنها 15 تولیدگر موسیقی فعالند]
وی همچنین از پخش کنندگان موسیقی هم انتقاد کرد و نوشت:پخش کنندگان موسیقی ایرانی آنقدر به تولیدکنندگان فشار میآورند که دیگر سود حاصله جوابگوی تولید کارهای دیگر نیست.
وی ثابت ماندن قیمت سیدی در چند سال اخیر و فشار پخش کنندگان به تولید کنندگان برای پایین نگه داشتن این قیمت را از جمله رفتارهای غیر اقتصادی پخش کنندگان ذکر کرد و افزود:بیش از چندین سال است که قیمت پشت جلد تغییری نکرده است اما تورم باعث افزایش قیمتها شده است و متاسفانه مردم هم در زمینه حمایت از تولید کنندگان تنها فشار را به هنرمندان و تولید کنندگان فرهنگی میآورند و متوجه نیستند که با چه خون دلی کاری تمرین و در استودیو ضبط میشود.
مصرف کنندگان هم از تیغ انتقاد این نوازنده و آهنگساز شاخص در امان نماندند:«مصرف کنندگان این گونه موسیقی که باید حامیان این نوع هنر باشند،نیز با کپی کردن آثار این موسسات لطمه جبران ناپذیری به پیکره تولید کنندگان خوب موسیقی میزنند و سود حاصل از این فعالیت را تقلیل میدهند.»
به نظر میرسد دلیل اصلی نگارش چنین متنی ماجراهایی باشد که بر سر آهنگساز و خواننده آلبوم«شور خورشید» آمد که به نوشته لطفی مدتها از این استودیو به آن استودیو برده شد و این دو جوان( علیرضا شاه محمدی و پیمان خسروی) هزینههای زیادی را متقبل شدهاند تا سرانجام آن را به صورت ناقص به آوای شیدا دادهاند.
لطفی نظارت ضبط این اثر را عهده دار بوده است. وی علیرضا شاه محمدی را خوانندهای توانمند خواند.
پیش از این شاه محمدی در جشنواره موسیقی فجر چاووش هشت را بازخوانی کرده بود.
[مانده از شبهای دورادور؛ نگاهی به کنسرت لطفی با دو گروه همنوازان وبانوان شیدا]
اثری که اوایل انقلاب شهرام ناظری آن را بر اساس ساختهای از لطفی خواند.
لطفی پیش از این در آلبوم خموشانه به انتقاد از شیوهکمانچه نوازی کنونی پرداخت که با واکنشهای برخی هنرمندان روبرو شد.[نوشته آذرسینا در نقد سخنان لطفی]