یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: با وجود تصمیم برای عرضه سهام بانک صادرات درهفته نخست اردیبهشت ماه، آخرین اطلاعات حاکی از آن است که اطلاعات این شرکت هنوز برای پذیرش در بورس تهران تکمیل نیست

به گزارش همشهری، هرچند مدیر امور مالی بانک صادرات روز گذشته از عرضه سهام بانک صادرات درهفته اول اردیبهشت‌ماه خبر داده اما تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد پرونده بانک صادرات برای پذیرش و درج در بورس تهران تکمیل نیست.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد سناریوی تکراری شفاف نبودن اطلاعات مالی شرکت‌های قابل عرضه در بورس بار دیگر تکرار شود.

سال گذشته نماد شرکت مخابرات ایران به‌دلیل شفاف نبودن گزارش‌های مالی ماه‌ها در بورس تهران بسته بود و این موضوع باعث بروز نارضایتی گسترده‌ای دربین سهامداران بورس تهران شد همچنین بسیاری از فعالان بازار معتقدند عرضه سهام بانک ملت در روز‌های پایانی سال گذشته نیز با شفافیت کاملی انجام نشده است، در حالی که پیش از این عرضه سهام شرکت‌های فولادی و موضوع بهره مالکانه معادن و تعیین قیمت سنگ آهن نیز از جمله موضوعاتی بود که ماه‌ها بورس تهران را دچار رکود طولانی کرد.

به همه این موضوعات باید مشخص نبودن نرخ سود بانکی را که قرار است در سال جدید از سوی بانک مرکزی تعیین شود، اضافه کرد؛ چون روند سود آوری بانک‌ها بستگی مستقیم به تعیین نرخ سود بانکی دارد و می‌تواند پیش‌بینی سالانه سود بانک‌ها را دستخوش تغییرات اساسی کند.

در این زمینه بانک مرکزی با تصویب بسته سیاستی سعی در تعیین روشی ثابت برای نرخ سود بانکی دارد اما دخالت‌های دولت در تعیین نرخ سود بانکی در طول 2 سال گذشته نگرانی زیادی را برای عرضه سهام بانک‌ها در بورس تهران به‌وجود آورده است.

در حالی که رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهراعلام کرد: دولت باید بسته سیاستی بانک مرکزی را به‌صورت کامل تصویب کند.  او تاکید کرد: نرخ سود بانکی باید با توجه به نرخ تورم تعیین شود و نرخ سود را همواره باید بازار تعیین کند.

اما در شرایطی که هنوز دولت بسته سیاستی بانک مرکزی را تصویب نکرده و همچنین تکلیف نرخ سود بانکی نیز روشن نشده است براساس برنامه به غیراز سهام بانک ملت که سال گذشته در بورس تهران عرضه شد سهام بانک‌های تجارت و صادرات نیز باید در بهار امسال در بورس تهران عرضه شود، این در حالی است که موفقیت در عرضه سهام بانک‌ها رابطه مستقیمی به تعیین این سیاست‌ها دارد.

به این ترتیب سابقه عرضه سهام بانک ملت در سال گذشته، مشخص نبودن نرخ سود بانکی و همچنین تکمیل نبودن مدارک مالی این بانک در بورس نگرانی‌های جدید را در مورد عرضه سهام بانک صادرات در بورس تهران به‌وجود آورده است.

در همین زمینه حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره آخرین وضعیت پذیرش و درج نام این شرکت در بورس تهران به همشهری گفت: اطلاعات بانک صادرات هنوز تکمیل نیست وبورس تهران اطلاعات تازه تری را از این شرکت درخواست کرده است.

وی به جزئیات این اطلاعات اشاره‌ای نکرد اما در عین حال تاکید کرد: مهم‌ترین اطلاعاتی که بانک صادرات باید برای پذیرش به بورس ارائه دهد آخرین پیش‌بینی سود سال‌جاری است.

وی با تاکید بر اینکه پرونده بانک صادرات هنوز در بورس تکمیل نیست، خاطر نشان کرد: بانک صادرات باید پیش‌بینی سود سال 88 را به بورس تهران ارائه دهد. وی اشاره‌ای به زمان عرضه سهام بانک صادرات در بورس تهران نکرد.

عرضه بانک صادرات هفته اول اردیبهشت

اما در شرایطی که به‌نظر می‌رسد بانک صادرات هنوز نیاز به ارائه اطلاعات کامل‌تری به بورس دارد روز گذشته مسئول خصوصی‌سازی‌ بانک صادرات از واگذاری این بانک در هفته اول اردیبهشت خبرداد و اعلام کرد: درسال گذشته تمامی موارد در خواست شده از طرف شرکت بورس در اختیار این شرکت گذاشته شده و شروط 18 گانه بورس در مورد بانک صادرات رعایت شده است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا خلیل ارجمندی با تاکید بر اینکه همه اقدامات بانک صادرات برای واگذاری انجام شده و این بانک آماده واگذاری است اعلام کرد: اساسنامه بانک صادرات اصلاح شده و این بانک به شرکت‌ سهامی عام تبدیل شده است. همچنین امیدنامه آن به شرکت بورس ارائه شده و تعهدنامه آن نیز در اختیار سازمان بورس است.

ارجمندی افزود: برای واگذاری بانک صادرات در انتظار برگزاری جلسه پذیرش و تعیین زمان عرضه 5درصد از سهام این شرکت در بورس هستیم تا این کمیته تاریخ عرضه را مشخص کند.

مسئول خصوصی‌سازی‌ بانک صادرات در ادامه اعلام کرد: در حال حاضر مشکلی درخصوص واگذاری بانک صادرات وجود ندارد و با برگزاری جلسه پذیرش شرکت بورس، این بانک‌ در پایان فروردین یا هفته اول اردیبهشت وارد بورس می‌شود.

مدیر امور مالی بانک صادرات یادآور شد: نحوه قیمت‌گذاری سهام بانک صادرات در اختیار سازمان خصوصی‌سازی‌ است و در روز اول 5درصد از سهام این بانک در بورس عرضه شده و 5درصد به‌عنوان سهام ترجیحی کارکنان شرکت واگذار می‌شود.

او تصریح کرد: خصوصی‌سازی‌ بانک‌ها فرایند پیچیده‌ای است زیرا شفاف‌سازی‌ اطلاعات و مطالبات آنها زمان بر بوده و این امر طبیعی است ولی با تاخیرات به‌وجود آمده عرضه بانک صادرات در اوایل سال 88 قطعی است.

کد خبر 78228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز