اواخر سال گذشته دولت لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کرد که به‌دلیل همزمانی بررسی آن با لایحه بودجه تصویب آن ممکن نشد.

دولت این لایحه را از مجلس پس نگرفته و مجلس نیز موظف است که این لایحه را طبق مقررات داخلی بررسی و سرنوشت آن را مشخص کند. برای آگاهی از این روند با محمد‌رضا خباز،  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • کار بررسی و تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در مجلس، در چه مرحله‌ای است؟

این لایحه براساس مقررات داخلی مجلس در حال بررسی است و تا زمانی‌که دولت این لایحه را پس نگیرد سرنوشت آن در مجلس مشخص خواهد شد. هنوز مراحل بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه که برای حل مشکلات این لایحه تشکیل شده ادامه دارد و پس از تصویب این کمیسیون لایحه در صحن علنی مطرح خواهد شد.

  • بررسی این لایحه در کمیسیون ویژه تا چه زمانی ادامه خواهد یافت و آیا محدودیت زمانی ندارد؟

کمیسیون‌ها باید هر طرح و لایحه‌ای را در مدت حداکثر3 ماه بررسی کنند و اگر زمان بیشتری لازم باشد باید از هیات رئیسه مجلس تقاضا کنند تا زمان بررسی لایحه یا طرح تمدید شود. کمیسیون پیش از سال جدید بررسی را شروع کرده و تا‌حال مقداری پیش رفته است و هنوز زمان کافی دارد، اگر لازم باشد در این مورد تقاضای تمدید زمان خواهد کرد.

  • آیا مجلس با تصویب این لایحه و حذف یارانه‌ها موافق است؟

- کاری که مجلس کرد رد لایحه نبود بلکه حذف درآمدی بود که بدون کارشناسی لازم در بودجه گنجانده شده بود. حذف 20 هزار میلیارد تومان درآمدی که از محل اجرای این لایحه در بودجه سال 88 دیده شد بود به معنای مخالفت مجلس با لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها نیست.

کمیسیون ویژه لایحه را طبق مقررات داخلی بررسی کرده و متأسفانه به‌دلیل مشکلات و سؤالاتی که در لایحه بود پیش از پایان سال به نتیجه و جمع‌بندی لازم در این زمینه نرسید. کمیسیون در مورد خیلی از مطالب لایحه دولت ایراد‌ها و سؤالاتی داشت که باید پاسخ داده شود.

  • اگر این لایحه تصویب شود گامی به سوی اصلاح الگوی مصرف که سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به این نام خوانده‌شده است برداشته نمی‌شود؟

بله البته، ولی باید برای تدوین الگوی مصرف هم به بخشنامه‌های دولتی اکتفا نشود و دولت با همکاری مجلس لایحه‌ای ارائه کند. این امر لازم است که براساس قانون انجام گیرد تا اجرای پیشنهاد رهبری در مورد اصلاح الگوی مصرف به نحو درستی انجام شود.

باید در وزارتخانه‌های دولتی مثل وزارت نیرو و نفت و بازرگانی کمیسیون‌هایی برای تدوین و تعریف الگوی مصرف تشکیل شود و هریک در محدوده وظایف ایده‌هایی را ارائه کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز بررسی‌های کارشناسی لازم را انجام دهد و تلفیق این طرح‌ها براساس لایحه‌ای به مجلس ارائه شود و در مجلس بررسی شود. مصرف غیربهینه بیشتر در نهادهای دولتی انجام می‌شود و این باید از دولت آغاز شود و لازم است که قانونی شود.

  • آیا ارائه لایحه در مورد اصلاح الگوی مصرف موجب تاخیر در تصویب لایحه حذف یارانه‌ها نمی‌شود؟

خیر، در آغاز سال مجلس مانند زمان تصویب لایحه بودجه در فشار نیست و وقت کافی دارد و با آرامشی که هست در فرصت مناسب و با هماهنگی لازم میان مجلس و دولت، کار بررسی لایحه‌ها می‌تواند به خوبی انجام شود.

کد خبر 78237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز