همشهری آنلاین: شانس باشگاه بایرن مونیخ، رکوردار عنوان قهرمانی بوندسلیگا برای دفاع از عنوانش، روز به روز کمتر می‌شود

مونیخی‌ها در بیست و ششمین هفته از مسابقات بوندسلیگا متحمل شکستی تاریخی شده و به رده چهارم سقوط  کردند.

به گزارش دویچه‌وله بوندس لیگا در این هفته با دیدار شالکه و آرمینیا بیله‌فلد آغاز شد. شالکه ۸ روز پس از اخراج فرد روتن، مربی هلند‌ی‌اش با نتیجه ۲ بر 0 در مقابل بیله‌فلد به پیروزی دست یافت. این پیروزی تکرار تاریخ برای دستیاران مربی در شالکه بود.

سال گذشته در شرایطی مشابه در حالی که شالکه به دنبال مربی جدیدی می‌گشت، مایک بوسگنس و یوری مولدر که در سمت دستیار مربی فعال هستند، تیم را به پیروزی رساندند. شالکه با این پیروزی ۴۰ امتیاز کسب کرد و در رتبه هفتم جای گرفت. بیله‌فلد اما با این شکست گامی دیگر به منطقه سقوط به دسته دوم نزیک شد.

هفته بیست و ششم بوندسلیگا روز شنبه (15 فروردین) با برگزاری پنج دیدار دیگر پیگیری شد. در صدر جدول که همچنان رقابت تنگاتنگی در جریان است، تیم برلینی هرتا به مصاف بورسیا دورتموند رفت. برلین هرچند با شکست در هفته بیست و پنجم با یک امتیاز اختلاف صدرنشین باقی ماند، اما کسب عنوان قهرمانی در بوندسلیگا با فرمول "همه برای یکی" میسر نخواهد شد. گل‌های پیروزی در هفته‌های گذشته همه توسط آندره وورونین به ثمر رسیده است. تمام تلاش تیم در این است که در آن جلو، توپ را به وورونین برسانند تا شاید اتفاقی بیفتد. اما وای به حال برلین، اگر وروونین در آن جلو خلع سلاح شده باشد و این اتفاقی است که در هفته ۲۵ در مقابل اشتوتگارت رخ داد.

دورتموند هم در هفته ۲۴ در مقابل اشتوتگارت آموخت که فوتبال تهاجمی با "به آب و آتش زدن" یکی نیست. شاگردان یورگن کلوب با درسی که از آن دیدار گرفتند در مقابل برمن در هفته ۲۵ با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسیدند. در این دیدار دورتموند با نتیجه ۳ بر 1 به پیروزی رسید. برلین با این شکست صدر نشینی را از دست داد.

خروج از وضعیت پات با دوئل مستقیم:

با یک امتیاز کمتر از تیم پایتخت نشین هرتا، تیم‌های بایرن مونیخ، وولفسبورگ و هامبورگ درکمین صدرنشینی بودند. اما تنها راه خروج از وضعیت پات در جدول، همانا دوئل مستقیم است. در دیدار بعدی هفته ۲۶ دو تیم بایرن مونیخ و وولفسبورگ در مقابل هم قرار گرفتند که باشگاه صاحب‌نام بایرن مونیخ با نتیجه ۵ بر 1 در برابر وولفسبورگزانو زد. این سنگین‌ترین شکستی است که مونیخی‌ها در طی هفت سال گذشته متحمل شده‌اند.

بازیکنان وولفسبورگ که به "گرگ‌های وولفسبورگ" شهرت دارند،  به ویژه در نیمه دوم دوئلشان با بایرن مونیخ، از سهل‌انگاری‌ها و اشتباهات حریف نهایت استفاده را بردند و فرصت‌های به‌دست آمده را به گل بدل کردند. وولفسبورگ با این پیروزی مهم توانست صدرنشین بوندسلیگا شود.

نیمه نخست این دیدار با گل‌های گنتنر برای وولفسبورگ و لوکا تونی برای مونیخ، با تساوی یک بر یک به پایان رسید. در نیمه دوم وولفسبورگ بازی‌ای فوق‌العاده از خود به نمایش گذاشت و با پاس‌کاری‌ها و ضدحمله‌هایی موفقیت‌آمیز ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه را به وجد آورد. بازیکنان وولفسبورگ در عرض کمتر از یک ربع، چهار بار دروازه مدافع عنوان قهرمانی را گشودند. 

جکو و گرافیته، دو ستون کلیدی در خط حمله این تیم که به همراه میسیموویچ، مثلث جادویی وولفسبورگ را تشکیل می‌دهند، چهر‌ه‌های برتر این دیدار بودند. جکو در دقایق ۶۳ و ۶۶ دو بار دروازه مونیخ را باز کرد و گرافیته نیز در دقایق ۷۴ و ۷۷ توپ را به تور دروازه بایرن مونیخ دوخت. 

گل پنجم این دیدار که در دقیقه ۷۷ توسط گرافیته به ثمر رسید، تماشایی‌ترین گل این دیدار و یکی از دیدنی‌ترین گل‌های این فصل از مسابقات بوندسلیگا بود. این مهاجم برزیلی به تنهایی چندین مدافع بایرن مونیخ را دریبل زد و با پشت پا، توپ را در کمال مهارت درون دروازه حریف جای داد. 

گرافیته در حال به ثمر رساندن گل پنجم وولفسبورگ

ناگفته نماند که اعضای مثلث جادویی وولفسبورگ (میسیموویچ، جکو و گرافیته) در این فصل مجموعا ۳۱ گل به ثمر رسانده‌اند. گرافیته نیز که در فصل جاری بوند‌سلیگا تا کنون ۲۰ گل به ثمر رسانده، در صدر رده‌بندی بهترین گلزنان این فصل قرار دارد. 

فلیکس ماگات، سرمربی وولفسبورگ که خود در گذشته سکان هدایت بایرن مونیخ را در دست داشت، پس از این پیروزی تاریخی گفت: «این، بازی‌ای فوق‌العاده برای ما بود، چرا که در روزهای معمولی نمی‌توان به چنین نتیجه‌ای در برابر بایرن مونیخ دست یافت. مونیخی‌ها در نیمه نخست بر ما برتری داشتند، اما شاگردانم در نیمه دوم، بازی‌ پرشوری از خود به نمایش گذاشتند. علیرغم این پیروزی باید بگویم که هدف ما در پایان فصل جاری این است که جزو پنج تیم اول جدول قرار گیریم و به این ترتیب دست کم به جام یوفا راه یابیم.»

یورگن کلینز‌مان، سرمربی بایرن مونیخ که با تیمش در این فصل فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته، پس از پایان بازی اظهار داشت: «جمع‌بندی و ارزیابی من از این دیدار اصلا خوشایند نیست. بازگشت به خانه با چنین شکستی مطبوع نیست. ما در نیمه اول خوب بازی کردیم، اما عملکرد ما در نیمه دوم جای انتقاد‌های زیادی دارد. وولفسبورگ در حال حاضر در جایی قرار دارد که ما قصد داشتیم به آنجا برسیم.»

شکست بایرن مونیخ به ویژه به این خاطر دردناک است که مونیخی‌ها باید در این هفته برای دوئل با اف ث بارسلونا در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا راه سفر پیش گیرند. 

با توجه به حساسیت نبرد بارسلونا و بایرن مونیخ، نشریات ورزشی اسپانیا، روز یکشنبه (16 فروردین) توجه خاصی به بازی مونیخ و وولفسبورگ داشتند. نشریه ورزشی «اسپرت» که در بارسلون انتشار می‌یابد، بعد از شکست ۵ بر 1 بایرن مونیخ نوشت: «یورگن کلینز‌مان، سرمربی بایرن باید بعد از این ناکامی به کتاب مرجعی درباره روانشناسی پیشرفته مراجعه کند تا بتواند به بازیکنان خود قوت قلب و شهامت لازم را برای رویاروی با بارسلونا بدهد.»

نشریه «اسپرت» می‌افزاید: «در مونیخ، آژیرهای خطر به صدا درآمده‌اند. خط دفاعی بایرن مونیخ در دیدار با وولفسبورگ به یک آبکش می‌ماند که می‌شد به سادگی از آن عبور کرد. چنین ناکامی‌هایی می‌تواند زخم‌هایی عمیق به جای گذارد، به ویژه آنکه مدافعان بایرن مونیخ در دیدار رفت در روز چهارشنبه (19 فروردین) در بارسلونا با مهاجمانی چون لیونل مسی، ساموئل اتو و تیه‌ری آنری سروکار خواهند داشت.»

نشریه ورزشی اسپانیایی «مارکا» نیز در شماره روز یکشنبه خود از له شدن شاگردان یورگن کلینز‌مان در آسیاب وولفسبورگ، صدرنشین بوندسلیگا، سخن می‌گوید.

در حالی‌که نشریه‌های ورزشی اسپانیا به بحرانی‌بودن اوضاع در مونیخ اشاره دارند و حتی مسئله برکناری سرمربی بایرن را مطرح کرده‌اند، جوزپه گوآردیولا، سرمربی اف ث بارسلونا در این رابطه اظهار داشته است: «شکست سنگین بایرن مونیخ امتیازی برای تیم ما در دیدار روز چهارشنبه نخواهد بود، چرا که مونیخی‌ها در صدد جبران خسارات به بار آمده خواهند بود. مسابقات بوند‌سلیگا و لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا، دو بحث و موضوع کاملا متفاوت هستند و شکست ۵ بر ۱ مونیخ، بد‌ترین نتیجه ممکنه برای ما است.»

دوئل بعدی این هفته بین هامبورگ که با ۴۸ امتیاز در رتبه چهارم جدول قرار دارد با هوفن‌هایم بود که با کسب ۴۴ امتیاز تیم پنجم جدول است. هامبورگ هرچند به لحاظ امتیاز با تیم‌های دوم و سوم جدول برابر است، اما قربانی تفاضل گل است. هامبورگ ۳۹ گل زده، ولی ۳۶ گل دریافت کرده است. این در حالی است که تیم‌های دوم و سوم جدول هرکدام ۲۲ گل بیشتر از هامبورگ به ثمر رسانده‌اند. جالب‌تر اینکه هامبورگ به لحاظ پیروزی با تیم هرتا یکسان است. به هرحال آمار به کنار: هامبورگ برای حفظ موقعیت باید به تقویت خط دفاعی بپردازد.

در این بین هوفن‌هایم هرچند در آغاز خوش درخشید، اما هرچند اکنون در رتبه پنجم جای دارد ولی از سوی اشتوتگارت و شالکه در تعقیب است. در این دیدار هامبورگ با نتیجه یک بر صفر به پیروزی دست یافت و با امتیاز برابر اما بخاطر تفاضل گل کمتر پس از وولفسبورگ در رتبه دوم جای گرفت.

در سراشیبی جدول

سراشیبی در جدول بوندسلیگا از رتبه دوازدهم با آینتراخت فرانکفورت که دارای ۲۶ امتیاز است، آغاز می‌شود. در این سراشیبی تیم‌های هانوفر با ۲۶ امتیاز، بوخوم با ۲۵ امتیاز و بیله‌فلد با ۲۴ امتیاز قرار دارند که در لبه پرتگاه منطقه سقوط به دسته دوم جای گرفته‌اند. در دیدار دیگر این هفته فرانکفورت به مصاف کوتبوس رفت که با ۲۰ امتیاز هفدهم است و در کنار بوروسیا مونش گلادباخ و کارلسروهه کاندیدای سقوط به دسته دوم است. در این دیدار فرانکفورت با نتیجه ۲ بر 1 در مقابل کوتبوس به پیروزی دست یافت.

در آخرین دیدار روز شنبه، اشتوتگارت که با ۴۲ امتیاز در رتبه ششم جای دارد به مصاف بوخوم رفت که با ۲۵ امتیاز در رتبه چهاردهم جای دارد. در این دیدار اشتوتگارت با نتیجه ۲ بر 1 به پیروزی رسید.

هفته ۲۶ با برگزاری سه دیدار در روز یکشنبه به پایان ‌رسید. لورکوزن در پنجاه و دومین شهرآورد غرب به مصاف اف ث کلن رفت که با دو گل به برتری رسید. در دوئل ته جدول، کارلسروهه در مقابل بوروسیا مونش گلادباخ به میدان رفت که این دیدار با تساوی بدون گل پایان یافت و در شهرآورد شمال، برمن در مصاف با هانوفر با نتیجه 4 بر 1 به پیروزی رسید.

کد خبر 78253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز