یکی از دفاتر شناختهشده برای مردم در زمینه ارائه خدمات الکترونیک که اتفاقا بهدلیل قدمتش انتظار بیشتری از آن میرود دفاتر «پلیس + 10» است. این دفاتر، خدماتی در حوزههای گذرنامه، گواهینامه رانندگی، اجراییات (خلافی خودرو)، تعیین صلاحیت اماکن عمومی، کارت هوشمند سوخت، خدمات نظام وظیفه و تشخیص هویت ارائه میدهند و انصافا در بسیاری از موارد راهگشای امور مردم بودهاند اما رعایت نشدن وحدت رویه در این دفاتر یا انتشار اطلاعات اشتباه یا به روز نشده در وبسایتهای این دفاتر و سایت اصلی پلیس باعث ایجاد سردرگمی و نارضایتی مراجعان شده است.
نگارنده بهعنوان فردی که بهعلت مفقود شدن برخی مدارک طی روزهای اخیر نیاز به مراجعه به این دفاتر پیدا کرده به برخی از خلأهای موجود در این زمینه و از جمله در شبکه بانکی کشور اشاره میکند:
1- به اینترنت اعتماد نکن: اصل اول در مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و دفاتر پلیس + 10 این است که به اطلاعات رسمی و غیررسمی منتشره در وبسایتهای این دفاتر اعتماد نکنید؛ در غیر این صورت مثلا مجبور میشوید در این ترافیک سرسامآور زمان زیادی را صرف مراجعه به آدرسی کنید که هنگام پیداکردن آن متوجه خواهید شد 6 ماه پیش از آن مکان منتقل شده است! یا مثلا در وبسایت اینترنتی نوشته شده 2 قطعه عکس همراه بیاورید اما هنگام مراجعه میفهمید 3 قطعه لازم دارند؛ در سایت نوشتهاند برای محضر 2 شاهد لازم است اما در دفتر میگویند یکی. البته معلوم نیست هنگام آوردن مجدد برگه نگویند 2 شاهد لازم بوده است.
2- همه مدارکت را همراهت ببر: اگر فقط نیاز به گواهینامه المثنی دارید بهتر است قباله ازدواج، لیست تعمیرات خودرو، سند خودرو، کارت خودرو، 12قطعه عکس از انواع مختلف، مفاصاحساب شهرداری، برگه جریمه پرداخت شده و نشده، برگه تسویهحساب خلافی خودرو، برگه ترخیص خودرو از انبار، شناسنامه، گذرنامه، کارت بیمه، برگ صدور معاینه فنی، برچسب طرح ترافیک، کارت ملی، کارت دانشجویی، کارت کارمندی، دفترچه بیمه تامین اجتماعی، اصل تمام مدارک همراه 3 سری کامل فتوکپی پشت و رو از همه آنها، قبض بانکی، استعلام شهرک آزمایش، استعلام از منطقه راهنمایی و رانندگی، استعلام از کلانتری محل، تعهدنامه محضری، استشهاد محلی، شناسنامه و تمام مدارک اصلی و فرعی تمام اعضای خانواده و فامیل، سند منزل مسکونی یا قولنامه استیجاری، قبض پرداخت شده تلفن همراه، اصل خودرو، اصل مالک، قبض پارکینگ و سایر مدارک را همراه ببرید چون ممکن است در هر یک از مراحل کار به سلیقه مسئول مربوطه به یکی از آنها احتیاج باشد.
3- حضورا مراجعه کن: باور کنید هنوز هم پدربزرگها و مادربزرگهایی که قبض برق و گاز دستشان است و توی صف بانک ایستادهاند تا نوبتشان برسد کارشان سریعتر راه میافتد چون تو ممکن است خیلی سریع از طریق ATM قبض تلفن همراهت را پرداخت کنی اما فیش صادره دستگاه چون از نوع حساس به گرما و نور است (مانند کاغذ فاکس) بعد از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت وتو هیچ مدرکی دستت نداری تا مثلا اثبات کنی این قبض را پرداخت کردهای و اگر بعدا اشتباهی رخ دهد مجبوریید دوباره آن قبض را پرداخت کنید در حالی که پدر بزرگها و مادربزرگها میتوانند تا ابد قبض پرداختی را توی گنجینهشان نگهداری کنند وهر جا لازم بود ارائه دهند؛ پرداخت از طریق تلفن همراه که دیگر جای خود دارد؛ یعنی فرستادن پول توی هوا و به امید درست بودن همهچیز. تازه اینها درصورتی است که عابربانک سالم و خلوت گیر بیاورید و کارت شما را هم قورت ندهد.
4- آن چیزی که توی دفتر میگویند درست است، نه توی اینترنت: میگویی توی سایت اینترنتیتان نوشتهاید: « ارائه شماره و تاریخ صدور گواهینامه الزامی است ( درصورت عدماطلاع از شماره و تاریخ صدور، به واحد استعلام شهرک آزمایش مراجعه شود )» اما با مراجعه به دفتر پلیس + 10 به شما حکم میکنند و برگه کتبی ابلاغ میکنند که از شهرک آزمایش استعلام بیاور. در آنجا نیز به شما میگویند اسمتان در سیستم نیست؛ باید بروید از شهرستانی که گواهینامه صادر شده استعلام بیاورید.
جل الخالق! ما خودمان توی تلویزیون دیدیم که توی خیابان و بزرگراه، پلیس با یک بیسیم، سوابق هر رانندهای را از طریق شبکه استعلام میکند اما چطور صاحب گواهینامه با مراجعه حضوری به مرکز اصلی راهنمایی و رانندگی در تهران (شهرک آزمایش) نمیتواند جواب استعلام بیاورد و باید شخصا به شهرستان مراجعه کند؟ یاد زمانی افتادم که قرار بود سند تلفن همراهم را که متعلق به یک شهرستان دیگر بود در تهران به نام فرد دیگری منتقل کنم و متصدی مخابرات گفت: ما شبکه نیستیم و باید حضورا به همان استان مراجعه کنید و جالب اینکه هنوز هم مخابرات استانها به هم شبکه نیستند و نقل وانتقال اسناد تلفن همراه فقط در داخل هر استان امکانپذیر است!
5- شبکه مورد نظر قطع است: اکثر این دفاتر خدمات الکترونیک هر روز یک اشکالی دارند؛ یا شبکه قطع است یا سیستمها هنگ کردهاند یا پرینتر کار نمیکند یا یکی از مسئولان یا کارمندان مربوطه حضور ندارد و یا یک اشکال دیگر امور مردم را مختل میکند. قطع بودن شبکه در دفاتر خدمات الکترونیک در واقع مانند تعطیلی این دفاتر است.
6- پاسکاری میان ادارات: گاهی انجام یک کار ساده مانند دریافت 500 تومان پول میتواند توسط نخستین دفتر مورد رجوع مردم صورت گیرد. مثلا پست یا همین دفاتر پلیس + 10 یا
ثبت احوال یا هر جای دیگر میتوانند به جای پاس دادن مردم به این و آن بانک، مبالغ اندک را راسا دریافت کرده و در انتهای ماه با بانک مربوطه تسویه حساب کنند. یادمان باشد مردمی که سروکارشان به این دفاتر میافتد عمدتا آدمهای گرفتار و کم طاقتی هستند. گستراندن هفت خوان رستم پیش پای مردم چیزی جز نارضایتی آنها را در پی ندارد.
7- یک دفتر و سه آدرس: جالب اینکه در وب سایت http://police.ir برای دریافت یک نوع خدمت خاص، مدارکی طلب شده و در وبسایت http://police10.com برای همان خدمت مدارک متفاوتی درخواست شده و در وب سایت http://epolice.ir جزئیات بیشتری اعلام شده است.
بنده که متخصص آی تی هستم در کار این اطلاعات گمراهکننده ماندهام تا چه رسد به بقیه که ممکن است تا همین جا را ندانند. بنابراین تا اطلاع ثانوی اصلا به شیوه الکترونیکی، اینترنتی و دیجیتال خدمت دریافت نکنید؛ همان مراجعه حضوری، مطمئنتر است و خطای کمتر و سرعت بیشتر انجام میشود.