در دولت سیزدهم احداث ۸ تا ۱۰ بیمارستان هزار تختخوابی کلید خواهد خورد و نتایج آن در سال‌های آینده قابل مشاهده خواهد بود.

دکتر رحیمی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر بهروز رحیمی، معاون توسعه وزارت بهداشت در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی» با اعلام این خبر گفت: در دولت سیزدهم دو کلان بیمارستان مهدی و غدیر افتتاح شد. اکنون ۲۳۹ پروژه بیمارستانی با ۶۰ هزار تخت داریم که شامل مراکز ۳۲، ۹۶، ۲۵۶، ۵۰۰، ۷۰۰ و هزار تختخوابی در سراسر کشور خواهد بود. پروژه‌های هزار تختخوابی از یکسال اخیر شروع شده و اولویت احداث بیمارستان‌ها بسته به شرایط و نیاز مناطق خواهد بود. 

وی افزود: طرح‌های مطالعاتی تعدادی از این بیمارستان‌های هزار تخته انجام شده و برخی در دست مطالعه است. شرایط مالی این مراکز درمانی هم در حال تامین است. این مراکز درمانی در شهرهایی از جمله تبریز، مازندران، اردبیل، مشهد، تهران، شیراز، همدان، اهواز و … احداث خواهند شد. کار ساخت بیمارستان در تبریز هم آغاز شده است. 

به گفته رحیمی ذیل این بیمارستان‌ها، مراکز درمانی کوچکتر به عنوان زنجیره وصل خواهند شد و در آینده اداره بیمارستان‌ها برنامه وزارت بهداشت این است که مدیریت واحد را ایجاد کند، به این معنا که مگابیمارستان‌ها به عنوان بیمارستان مادر و بیمارستان‌های کوچک در پیرامون آن وجود خواهند داشت. 

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: با این سیاست موضوع ضریب اشغال و مدیریت منابع در بیمارستان‌های کوچک از نظر ما برطرف خواهد شد، چون اشتراک در هزینه‌ها، درآمدها و مدیریت منابع وجود دارد. 

تاکید بر اتمام طرح‌های نیمه‌کاره 

رحیمی با بیان این که سیاست دولت سیزدهم اتمام طرح‌های نیمه کاره است و منابع آن از سفر رئیس جمهور، منابع اختصاصی و بودجه سالانه و ترکیبی تامین می‌شود، تاکید کرد: ۵۰۰ بیمارستان امسال بهسازی و نوسازی می‌شود، همچنین  در بخش درمان علاوه بر این طرح‌های بیمارستانی، طرح توسعه‌ای اورژانس‌ها پیگیری شده، به شکلی که در این دولت بیش از ۲۵ طرح توسعه اورژانس را پیش بردیم.

وی افزود: حدود ۱۶ کلینیک تخصصی، بیش از ۵۲ پایگاه و مرکز فوریت‌های پزشکی و بیش از ۱۶ مرکز درمان ناباروری تحویل داده شد که برای موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اهمیت ویژه داشت.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای افزایش توجه به زیرساخت‌های نظام سلامت و تقویت نظام شبکه، عنوان کرد: با تاکید رئیس جمهور یک طرح کلی در وزارت بهداشت آغاز شد که با نام طرح ۴۰۴۰ آن را می‌شناسیم. ذیل این طرح، ۴ هزار و ۴۰ طرح بهداشتی شامل مراکز آموزش بهورزی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری، مراکز جامع خدمات روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، آزمایشگاه مرکزی و زیست پزشک قرار دارد و این طرح‌ها افتتاح می‌شوند.

وی ادامه داد: از این ۴۰۴۰ طرح، تاکنون نزدیک به ۲ هزار طرح تعیین تکلیف و تحویل داده شده‌اند و این نکته مهم است که شاید برخی از این طرح‌ها که تعداد زیادی هم ندارند از قبل وجود داشته که بلاتکلیف مانده بودند و ما تصمیم گرفتیم به آنها سر و سامان دهیم.

پرستاران در اولویت استخدام

رحیمی درباره وضعیت نیروهای شاغل در حوزه‌های بهداشت و درمان گفت: بیش از ۵۸۰ هزار نیروی انسانی در وزارت بهداشت فعایت دارند که در رشته‌های مختلف مشغول هستند؛ هرچند که کمبود نیروی انسانی همواره به دلیل شرایط خاص نظام سلامت مشهود بوده و اکنون هم به همین شکل است.

به گفته این مسئول، دیدگاه آن است همکارانی که در دوران کرونا در مراکز درمانی مشغول بکار بودند به خصوص پرستاران، ادامه همکاری داشته باشند و سهمیه ویژه برای آنان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: خدماتی که در نظام سلامت ارائه می‌شود، تعرفه منطقی ندارد و در مقایسه با سایر کشورها تورم نظام سلامت و میزان انباشت بدهی‌ها بالاتر است که با دستور وزیر بهداشت دستمزدهای کارکنان در اولویت قرار گرفته است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: تعرفه خدمات پرستاری نیز از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود و شیوه‌نامه جدید به‌زودی در مورد اصلاح اشکالات تعرفه خدمات پرستاری ابلاغ می‌شود. سقف پرداختی پزشکان حذف شده و بر اساس عملکرد حقوق می‌گیرند و دستمزدهای نجومی نداریم.

وی در مورد جوانی جمعیت هم گفت: منابع مالی جوانی جمعیت هنوز به وزارت بهداشت تخصیص نیافته است و منابع را از داخل وزارت بهداشت تامین کردیم.

کد خبر 783422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    0 0
    فرق اخبار در کشور ما و کشورهای حوزه خلیخ فارس در زمان فعل خبره است. فعل اخبار کشور ما مستقبل است و فعل اخبار کشور اونا ماضی ساده.