همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از ارائه برنامه پنجم توسعه به مجلس در خردادماه امسال خبر داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانى دولت ، سید قاسم حسینی در نشستی با خبرنگاران در تشریح اقدامات انجام شده در راستای تدوین برنامه پنجم توسعه تاکید بر شفاف و گویا بودن سیاست های ابلاغی برنامه پنجم توسعه، گفت: پس از ابلاغ و دریافت سیاست های کلی برنامه پنجم [مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی برنامه پنجم را ابلاغ کردند]، جلسه شورای عالی تدوین برنامه برگزار شد و بسته‌های سیاستی این برنامه از 75 به 120 بسته افزایش یافت.

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه " مقام معظم رهبری در خواست های خود را در این خصوص به ما اعلام کردند و برهمین اساس، جهت گیری ها و محتوای برنامه مشخص شد" تصریح کرد: بر اساس سیاستهای ابلاغی رشد اقتصادی 8 درصد و رشد تولید ناخالص داخلی 2.7 درصد از محل بهره وری پیش بینی شده است که باید به دنبال فراهم کردن ابزار، سازو کارها ، الزامات و چگونگی عملکرد آن باشیم.

وی با اشاره به خاص بودن شرایط کشور و حرکت به سمت اهداف چشم انداز 20 ساله کشور به عنوان قدرت اول منطقه، اظهار داشت: پیش از ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، 75 بسته سیاستی در راستای برنامه پنجم تدوین شده بود که با ابلاغ این سیاستها، موضوعات دیگری در نظر گرفته شد و تعداد بسته ها به حدود 120 بسته افزایش یافت که این بسته ها متناسب با سیاستهای ابلاغی است.

38 هزار و 500 نفر ساعت کار کارشناسی بر روی برنامه پنجم

به گفته حسینی تاکنون 38 هزار و 500 نفر ساعت کار کارشناسی بر روی برنامه پنجم انجام شده است که بالغ بر هزار و 300 نفر مستقیما درگیر آن هستند و همچنین 45 کارگروه تخصصی نیز برای تدوین برنامه تشکیل شده است.

انجام 75 درصد کار تدوین برنامه پنجم

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از انجام 75 درصد کار تدوین برنامه پنجم خبر داد و با بیان اینکه برنامه پنجم با برنامه های توسعه قبلی کاملا متفاوت است ، تصریح کرد: گرچه هم اکنون در مرحله جمع بندی ، پالایش و ویرایش برنامه هستیم اما همچون قبل از این مراحل ، آمادگی دریافت نظرات صاحب نظران را داریم.

وی تاکید کرد: برنامه ای باید تدوین شود که در مرحله اول فرمایشات مقام معظم رهبری و تعالی جامعه و در مرحله دوم رفع مشکلات مردم را به همراه داشته باشد.

برنامه پنجم خردادماه در مجلس

حسینی در ادامه اعلام کرد: برنامه پنجم توسعه تا پایان خرداد ماه سال جاری برای اجرا از اول سال 89 برای تصویب تقدیم مجلس خواهد شد.

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر انعطاف پذیری بودجه ها و برنامه ها گفت: انعطاف برنامه پنجم باید به نحوی باشد بتوان مطابق با شرایط آن را تغییر داد گرچه حرکت در جهت قطع وابستگی درآمد های نفتی در برنامه پنجم دیده شده است.

وی یکی از اهداف برنامه پنجم را کاهش وابستگی هزینه های جاری دولت به نفت عنوان کرد.

آغاز به کار صندوق توسعه ملی از ابتدای سال آینده

حسینی از برچیده شدن حساب ذخیره ارزی در پایان سال جاری و تشکیل صندوق توسعه ملی از ابتدای سال 89 خبر داد و افزود: هم اکنون حکم تشکیل صندوق در حال تدوین است کما اینکه ارکان و سازو کارهای آن مشخص می شود.

اصلاح الگوی مصرف در برنامه پنجم

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از در نظر گرفتن بحث اصلاح الگوی مصرف در برنامه پنجم توسعه خبر داد و با بیان اینکه باید در این خصوص حکم داشته باشیم، تصریح کرد: بحث اصلاح الگوی مصرف در لایحه هدفمند کردن یارانه ها تقدیمی دولت به مجلس منظور شده است اما با توجه به اینکه این لایحه بیشتر به موضوعات فراورده های انرژی ، نفت و گاز باز می گردد، بنابراین سعی شده است به هدفمند کردن یارانه های نان و آب در برنامه بیشتر متمرکز شویم.

وی از اتفاق نظر دولت و مجلس در مورد اصلاح توزیع فعلی یارانه ها خبر داد و افزود: مجلس به ما قول داده است که تا اردیبهشت لایحه هدفمندکردن یارانه ها در صحن علنی مجلس مطرح شود.

حسینی با بیان اینکه شاخص های کلان همچون سرمایه گذاریهای سالانه، نرخ تسهیلات ، تورم ، بیکاری ، نقدینگی و غیره در جداول کلان برنامه مشخص می شود ، گفت: در جلسه روز پنجشنبه هفته جاری در حضور معاون اول رئیس جمهوری نرخها ، سهم ها و درصدهای مذکور مشخص می شود .

بازنگری اهداف چشم انداز در دستور کار نیست

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تمرکز اصلی برنامه پنجم توسعه را عدالت و خروجی پیشرفت عنوان کرد و گفت: در این برنامه به مقوله های جدیدی همچون بحث های فرهنگی و مهندسی فرهنگی توجه شده است.

وی در نظر گرفتن اهداف تمام برنامه ها به صورت آرمانی تاکید کرد و گفت: بازنگری در اهداف چشم انداز در دستور کار نیست

برنامه چهارم توسعه

حسینی در ارزیابی برنامه چهارم توسعه گفت: در این راستا کارگروههای تخصصی تشکیل شده است اما ارزیابی دستیابی به اهداف برنامه چهارم پس از اجرای کامل آن و سپس بررسی شاخصها و در نظر گرفتن شرایط مشخص می شود.

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه از برنامه چهارم تا هفتم توسعه اهداف چشم انداز مشخص شده است، تصریح کرد: سرعت در اجرای برنامه پنجم به نحوی تنظیم شده است که کمتر از برنامه ششم باشد.

وی در نقدی به برنامه چهارم گفت: برنامه چهارم در فضایی تدوین شد که هنوز قانون اصل 44 تدوین نشده بود. این برنامه دربرخی بخشها به مسائل بسیار جزیی توجه داشت و در برخی مسائل تعیین تکلیف کرده بود که نباید این چنین باشد.

کد خبر 78938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز