وقتی صحبت از تعلیم و تربیت می شود، اغلب پدر و مادرها ذهنشان به سوی ایجاد شرایط ایده آل برای درس خواندن فرزندشان سوق پیدا می کند.

خانواده

همشهری آنلاین:گروه خانواده-برای سال تحصیلی آنها برنامه ریزی می کنند و در تهیه لوازم تحصیلی سنگ تمام می گذارند تا فرزندشان خوب درس بخواند و شاگرد نمونه مدرسه شود. در این میان شاید خیلی تربیت معنوی پررنگ نباشد چرا که بیشتر والدین به کسب نمره بالا اهمیت زیادتری می دهند. علیرضا رحیمی نویسنده کتاب کودک در این باره حرف های ارزنده ای بازگو می کند: «قبل از هر چیز باید بدانیم تربیت معنوی یا دینی چیست؟ تربیت دینی، تربیتی بر اساس مفاهیم و معیارهای دینی است. تربیت دینی، در یک معنا فراهم کردن فرصت های طبیعی و درون یاب است تا افرادی خود با تجربه شخصی و الهام از فطرت خویش، بارقه الهی بخش دین را کشف کنند. برای پاسخ به این سوال باید به سه واژه توجه کنیم. یادگیری، تربیت و آموزش. یادگیری در حوزه روان‌شناسی و علوم‌شناختی تفسیر می‌شود. یادگیری تغییر شخصیت-هویت است. هرآنچه در انسان تغییر ایجاد کند یادگیری است، عموما ما نمی‌فهمیم چگونه ولی تغییر رخ می‌دهد. اگر ما یک لیوان جوهر در دریاچه بریزیم دریاچه تغییر کرده است ولی ملموس نیست. استمرار این امر باعث تغییر رنگ در دریاچه می‌شود. تربیت نیز چیزی جز یادگیری نیست‌. ساختار وجودی ما از طریق یادگیری تغییر می‌کند، و تربیت آن یادگیری‌هایی است که به سود ما است. تربیت یادگیری نافع است. تربیت معنوی یعنی مربی بتواند مسیر رسیدن بچه‌ها به امور معنوی را تسهیل کند.

نوشته ها و کتاب های ما در زمینه ادبیات دینی باید به گونه ای باشد که همه رهیافت های زندگی را به کودک نشان دهد. به طور مثال در داستانی که می‌خواهد کودکان را به نمازخوانی تشویق کند می‌بینیم که این کودک در داستان به پدرش سلام نمی‌دهد و در خانه نمازش را نمی‌خواند و فقط در مسجد این اتفاق انجام می‌شود.»

آنچه مسلم است تربیت دینی یکی از ضررورت های عصر حاضر است که با رویکردی نوین تلاشی جدی می طلبد. امروزه شیوه های آموزش و تربیت دینی از شکل سنتی و ابتدایی متحول گردیده به طوری که خانواده از یک سو و به شکل غیر رسمی به تربیت و آموزش دینی فرزندان می پردازد و از سوی دیگر دستگاه ها و نهادی مختلف تعلیم و تربیت همچون آموزش و پرورش، عهده دار آموزش و پرورش تربیت دینی در جامعه هستند. نظام آموزشی موجود باید با گنجاندن مفاهیم و مضامین دینی به شیوه های مناسب و به دور از شیوه های کهنه و سنتی و بدون اثر، پایه های اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان را مبتنی بر ساختار تحول روانی آنها و با اتخاذ روش های فعال و موثر تحکیم بخشد.

کد خبر 792251

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha