دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی نخستین بازار خارج از بورس ایران در خرداد ماه امسال خبر داد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال طولانی شدن فرایند آغاز به کار نخستین بازار فرابورس، روز گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مجریان طرح راه‌اندازی این بازار را مکلف کرد زمینه‌های راه‌اندازی بازار فرابورس ایران را تا خرداد ماه امسال مهیا کنند.

به گفته او، مشکل مالیاتی این بازار نیز از طریق مصوبه‌ای در شورای بورس حل خواهد شد و راه‌اندازی این بازار نباید با تاخیر بیشتری مواجه شود.

مجریان طرح راه‌اندازی بازار فرابورس ایران تاکنون به‌دلیل موانع مالیاتی، راه‌اندازی این بازار را به تاخیر انداخته بودند؛ ضمن اینکه مدیرعامل شرکت فرابورس پیش از این اعلام کرده بود تا زمان تصویب لایحه مالیاتی بورس در مجلس، امکان راه‌اندازی این بازار وجود ندارد و مبادلات این بازار ابتدا با انجام مبادلات گواهی سپرده و اوراق مشارکت آغاز خواهد شد.

اما روز گذشته علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سال جدید از حل شدن مشکلات مالیاتی برای مبادلات بازار فرابورس خبر داد و گفت: با مذاکراتی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم، مشکل اخذ مالیات از مبادلات فرابورس، از طریق مصوبه‌ای در شورای بورس حل خواهد شد. به این ترتیب، بازار فرابورس ایران باید از خرداد ماه امسال فعالیت خود را آغاز کند.

او افزود: دستورالعمل پذیرش و دستورالعمل معاملات این بازار توسط سازمان بورس بررسی و ابلاغ شده و هم‌اکنون مقدمات آغاز به کار این بازار در حال انجام است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه فرابورس از4 بازار تشکیل شده است، تصریح کرد: حداقل سرمایه شرکت‌هایی که در بازار اول پذیرفته می‌شود یک میلیارد تومان و میزان سهام شناور این شرکت‌ها باید 10درصد باشد، همچنین سرمایه شرکت‌های بازار دوم نیز باید حداقل 100 میلیون تومان و سهام شناور آنها 5درصد باشد، ضمن اینکه شرکت‌های بازار اول و دوم باید براساس دستورالعمل پذیرش در فرابورس پذیرفته شوند و استاندارد‌های گزارشگری را رعایت کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت‌های بازار سوم نیاز به پذیرش ندارند، تاکید کرد: تمامی شرکت‌های سهامی عام می‌توانند در بازار سوم حضور داشته باشند و این بازار نیاز به پذیرش شرکت‌ها ندارد، ضمن اینکه تمام عرضه‌های عمده سهام نیز از طریق بازار سوم انجام خواهد شد.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: بازار چهارم فرابورس نیز به معاملات اوراق مشارکت و گواهی سپرده اختصاص داده شده است.  به گفته او، همچنین قرار است گواهی‌های صندوق‌های زمین و ساختمان در بازار اول پذیرفته شود.

ریاست تا سال90

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تداوم مدیریت خود تا سال 1390 خبر داد و اظهار داشت: دوره ریاست هیأت‌مدیره سازمان بورس براساس قانون بازار اوراق بهادار 5‌ساله است و دوره ریاست کنونی سازمان تا اردیبهشت‌ماه سال 1390 ادامه دارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد‌ماه امکان تغییر ریاست در سازمان بورس وجود دارد، گفت: به‌دلیل اینکه جریان حرکت بورس تحت‌تأثیر تحولات دولتی قرار نگیرد، قانون جدید بازار اوراق بهادار دوره‌های ریاست این سازمان را 5 ساله در نظر گرفته است. به این ترتیب، اگر انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برگزار شود رئیس سازمان بورس حداقل یک سال دیگر مدیریت بورس را عهده‌دار شود.

سود مخابرات برمی‌گردد

صالح‌آبادی همچنین در مورد برداشت سود سهام شرکت مخابرات توسط خزانه دولت اظهار داشت: براساس بند 3 ماده 18قانون اصل44 همه شرکت‌هایی که وارد فرایند واگذاری می‌شوند مشمول قانون تجارت هستند. از سوی دیگر، همه شرکت‌هایی که قصد ورود به بورس را دارند باید تبدیل به شرکت سهامی عام شوند که شرکت مخابرات نیز اساسنامه خود را براساس استاندارد‌های بورس تطبیق داده بود.

به گفته وی، براساس ماده 240 قانون تجارت، تقسیم سود سالانه شرکت‌ها تابع تصمیمات مجمع عمومی شرکت‌هاست.  صالح‌آبادی افزود: ما با این استدلال به همراه 2نفر از معاونان وزیر اقتصاد موضوع برداشت خزانه دولت از شرکت مخابرات را بررسی کردیم و پیشنهادهایی را به وزیر اقتصاد ارائه دادیم که او نیز به خزانه دولت دستور داد وجوه مازاد دریافتی به شرکت مخابرات مسترد شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: به این ترتیب، شرکت مخابرات باید ظرف روزهای آینده این موضوع را از حساب خزانه دولت پیگیری کند.

رتبه‌بندی کارگزاران از تیرماه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری از ابتدای تیرماه اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای تیرماه ظرف 2 ماه همه شرکت‌های کارگزاری بورس و اوراق بهادار رتبه‌بندی خواهند شد و نتیجه و رتبه این شرکت‌ها به‌صورت عمومی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه حداکثر امتیاز‌های در نظر گرفته شده 240 امتیاز است ادامه داد: در این رتبه‌بندی، شرکت‌هایی که کمتر از 41 امتیاز به دست آورند، در فرایند تعلیق قرار می‌گیرند.

ماجرای رینگ کشاورزی

رئیس سازمان بورس، درباره اختلاف بورس کالا با وزارت کشاورزی و اینکه بورس کالا، این وزارتخانه را عامل رونق نگرفتن معاملات رینگ کشاورزی می‌داند، گفت: سال گذشته نشست‌های متعددی میان مسئولان بورس و وزارت جهاد کشاورزی در قالب یک کارگروه برگزار شد که پس از برگزاری این نشست‌ها نهایتا طرح و الگویی برای افزایش حجم معاملات این رینگ از سوی نماینده وزارت کشاورزی ارائه شد.

او افزود: قرار بود با ارائه این الگو، شاهد رونق معاملات رینگ کشاورزی باشیم اما همزمان با پایان سال، نماینده وزارت کشاورزی در این وزارتخانه تغییر کرد و باید پیگیر طرح برای اجرای دوباره آن باشیم. صالح‌آبادی ابراز امیدواری کرد: بورس کالای کشاورزی در این زمینه گرفتار تغییر مدیریت در وزارتخانه نشود.

کد خبر 79518

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز