مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
۰ نفر

اسم باشگاه ورزشی یا تردمیل به راحتی این قدرت را دارد که لرزه بر اندام خیلی‌ها بیندازد. در دنیا افراد بسیار زیادی هستند که دغدغه‌ی اضافه وزن، کابوس شبانه‌روزی‌شان شده و به این سادگی‌ها هم دست از سرشان بر نمی‌دارد.

اصول پیاده روی -  فواید و مضرات پیاده روی - ورزش -  پیاده روی کدام قسمت بدن را لاغر میکند

همشهری آنلاین: از مراجعه به انواع پزشک‌های تغذیه و دریافت برنامه‌های رژیم غذایی گرفته تا نخوردن‌های خودسرانه، همه و همه راه‌هایی است که خیلی‌ها به محض تصمیم برای کاهش وزن آن‌ها را روی میز می‌گذارند. اما این راه‌حل‌های حاضر و آماده روی میزی، مدت‌هاست که دیگر نتیجه‌ی قطعی ندارد. کاهش وزن یا سایز بیشتر از این‌که نیاز به برنامه‌ای مشخص داشته باشد، انگیزه‌ی بالا می‌خواهد و اراده‌ای که به سادگی کوتاه نیاید و از خیر آن نگذرد.

پزشکان تغذیه سال‌هاست تلاش می‌کنند این باور را در ذهن افراد جا  بیندازند که رژیم‌های غذایی سخت و حذف وعده‌های غذایی غیرمنطقی‌ترین راه‌حل ممکن برای مبارزه با مشکل چاقی است. بدن انسان برای این‌که حیاتش را بتواند ادامه دهد و سالم بماند، نیاز به دریافت ویتامین‌های مشخصی دارد که کمبود هر کدام از آن‌ها می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

این است که رژیم‌های خودسرانه از سال‌ها پیش خط قرمز بسیاری از پزشکان سلامت و تغذیه بوده و آن‌ها همواره مردم را به داشتن یک برنامه غذایی سالم و ساده دعوت می‌کنند. کاهش‌ وزن اصولی زمان‌بر است و کسی که نیت می‌کند وزنش را روی خط تعادل نگه دارد، نباید عجولانه رفتار کند و انتظار معجزه‌ یک‌شبه را داشته باشد. نظم و انضباط در رعایت رژیم غذایی فاکتور بسیار مهمی است که بسیاری به سادگی از کنار آن می‌گذرند.

روز اول را با هیجان و علاقه‌ی زیاد شروع می‌کنند و تنها چند روز بعد از آن، همه چیز نقش بر آب می‌شود و دوباره پُرخوری آغاز می‌شود. یادتان باشد لازم نیست حتماً تردمیل یا کالری شمار در دسترس‌ باشد تا بتوان روند کاهش وزن را شروع کرد. نتیجه‌ی تحقیقات پزشکان تغذیه‌ی اروپا  نشان می‌دهد که چیزی حدود ۶۷ درصد از کسانی که برای کاهش سایز سراغ خرید دستگاه‌های ورزشی مانند تردمیل می‌روند، تنها یک ماه بعد از آن بی‌خیال استفاده منظم آن می‌شوند و این وسیله گوشه‌ی خانه‌شان خاک می‌خورد.

راهکارهای ساده‌تری برای کاهش سایز و وزن وجود دارد که نه تنها نیازی به صرف هزینه ندارند، بلکه در هر شرایطی حتی سفر هم قابل استفاده است. مجله‌ی سلامت و تندرستی، ۱۰ ترفند ساده اما اساسی را برای کاهش سایز پیشنهاد می‌دهد که نیازی به هیچ سالن ورزشی یا رژیم غذایی ندارند.

از جایگزین‌های ساده استفاده کنید

خوردن مواد غذایی مختلف در بسیاری از موارد تنها راهی برای سرگرمی انسان‌ها به شمار می‌رود. به جز وعده‌های اصلی غذایی، خیلی‌ها از روی بی‌حوصلگی سراغ یخچال خانه می‌روند و بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب می‌کنند. به جای کیک، شیرینی، بستنی یا خوردنی‌های پُرکالری، میوه‌های تازه در یخچال بگذارید و به این ترتیب هر بار کالری زیادی ذخیره کنید.

قدرت شکلات تلخ را فراموش نکنید

میل انسان به خوردن شیرینی و شکلات چیزی است که از بچگی وجود دارد و با آدمیزاد بزرگ می‌شود. نمی‌توان از آدم‌ها خواست که این خوردنی خوشمزه را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند. بهترین راه ممکن آرام کردن این هوس و میل باطنی با مصرف شکلات‌های تلخ است. علاوه بر این، خوردن یک تکه شکلات تلخ در روز سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و در مصرف کالری‌های اضافی صرفه‌جویی می‌شود.

مربی سرسختی باشید

اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید، هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. یادتان باشد خوردن میزان کمی غذا در هر وعده، بهتر از حذف آن است. برای کنترل میزان غذایی که می‌خورید، از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید.

این کار به شما کمک می‌کند در حالی‌که تمام وعده‌های غذایی مورد نیاز را می‌خورید، کنترل دقیقی روی حجم آن‌ها داشته باشید. مربی سرسختی باشید و این اندازه‌گیری دقیق را فراموش نکنید.

مدت زمان زیادی گرسنه نمانید

گرسنگی‌های کوچک بهترین نوع گرسنگی و درست در نقطه‌ی مقابلش گرسنه ماندن‌های طولانی بدترین آن‌هاست. خوردن به موقع وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌ها باعث می‌شود سطح قند خون در بدن پایین نیاید و فرد در خوردن موراد غذایی افراط نکند. گرسنه ماندن‌های طولانی همیشه باعث پُرخوری‌هایی می‌شود که نتیجه‌ای جز اضافه وزن ندارند.

پروتئین و فیبر بالا را فراموش نکنید

سعی کنید تا جایی که می‌تواند از مواد غذایی که پروتئین و فیبر بالایی دارند در برنامه‌ی روزانه‌تان استفاده کنید. انواع و اقسام ترکیبات سالاد با فیبر بالایی که دارند مدت زمان زیادی حجم معده را پُر نگه می‌دارند و فرد احساس گرسنگی ندارد. هم‌چنین می‌توانید میان وعده‌های خود را به جای چیپس، بیسکویت و بستنی با ترکیبی از تکه‌های میوه با ماست جایگزین کنید.

نوشیدنی‌ کم‌کالری بسازید

یکی از مهم‌ترین عوامل چاقی و اضافه وزن، نوشیدن انواع نوشابه یا دلستر با هر وعده‌ی غذایی است. اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، می‌توانید با اضافه کردن کمی لیمو، نعناع یا هر طعم‌دهنده‌ی دیگری که دوست دارید، نوشیدنی کم‌کالری موردعلاقه‌تان را بسازید و از آن لذت ببرید.

جنب و جوش‌تان را زیاد کنید

حتی اگر وقت باشگاه رفتن و انجام حرکات ورزشی را ندارید، با چند کار ساده می‌توانید تحرک خود را بالا ببرید. به‌جای وسایل نقلیه تا جایی که می‌توانید راه بروید. ماشین‌تان را در فاصله‌ی دورتری پارک کنید و به جای آسانسور و پله برقی از پله‌ها استفاده کنید. همین تحرک‌های کوچکی که به چشم نمی‌آیند، کالری زیادی در بدن می‌سوزانند.

هر وعده‌ی غذایی را با یک لیوان آب شروع کنید

خوردن یک لیوان آب قبل از غذا حجم معده‌ی شما را می‌گیرد و باعث می‌شود میل‌تان به خوردن غذا تاحد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

هم‌چنین نوشیدن منظم آب از جمله عواملی است که سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و عاملی برای لاغری به حساب می‌آید.

کد خبر 797471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha