تیم فوتبال تاتنهام انگلیس در این فصل متحول‌ شده و در قامت یکی از مدعیان قهرمانی ظاهر شده است.

تاتنهام

همشهری‌آنلاین- آنج پوستکوگلو، سرمربی استرالیایی تاتنهام برای دومین‌بار پیاپی جایزه بهترین مربی ‌ماه لیگ برتر فوتبال انگلستان را دریافت کرد. هر سه تیم بزرگسالان، زیر ۲۱سال و ۱۸سال باشگاه تاتنهام صدرنشین لیگ‌های خود در این فصل هستند. درخشش باشگاه لندنی در حالی است که تافی‌ها بهترین بازیکن و کاپیتان خود یعنی هری کین را از دست داده و او را با ۹۵میلیون یورو به بایرن‌مونیخ فروخته‌اند. دروازه‌بان فرانسوی این تیم، هوگو لوریس هم از این تیم رفته و هنوز تیمی برای خودش پیدا نکرده است. آیا تاتنهام که سال‌ها و روزهای طولانی را بدون جام پشت‌سر گذاشته است، می‌تواند با این مربی و این روند به دوران قحطی جام پایان دهد؟ آخرین کسی که ۲جایزه ابتدایی بهترین سرمربی ‌ماه را برد، یورگن کلوپ بود که فصل‌۲۰-۲۰۱۹ به این جوایز رسید و همان فصل کلوپ و لیورپول توانستند جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرند.

بزرگترین رقیب منچسترسیتی در انگلیس | تهدیدی خطرناک‌تر از آرسنال و لیورپول!

فعلا ۸بازی تاتنهام بدون باخت سپری شده (۶برد و ۲تساوی) و ۳۰مسابقه دیگر پیش رو دارند. وقتی شنبه آینده تیم‌های باشگاهی از تعطیلات فیفادی خلاص شوند، تعداد روزهای صدرنشینی تاتنهام در لیگ‌های سطح اول فوتبال انگلستان از هزار روز تجاوز خواهد کرد و به ۱۰۰۱روز خواهد رسید. تیم منچستریونایتد با ۴هزارو۴۸۶روز صدرنشینی، رکورددار لیگ انگلیس است. لیورپول روزهای کمتری صدر جدول را اشغال کرده؛ ۴هزارو۳۸روز، بالاتر از آرسنال با ۳هزارو۷۵روز، اورتون با ۲هزار و ۱۲۳روز، چلسی با هزار و ۸۶۱روز، استون‌ویلا با هزار و۵۷۳روز، منچسترسیتی با هزار و۵۳۵روز، ساندرلند با هزار و ۱۴۶روز، لیدزیونایتد با هزار و ۱۰۴روز و تاتنهام با هزار و یک روز. هیچ باشگاه دیگری تعداد روزهایش را در صدر جدول لیگ انگلیس چهاررقمی نکرده است.

۵۴۹روز از ۱۰۰۱روز حضور اسپرز در صدر لیگ مربوط به دهه ۱۹۶۰(۵۴.۸درصد) بود و در مجموع، آنها بیش از هر تیم دیگری روزهای بیشتری را در لیگ دسته‌اول سپری کرده‌اند؛ ۸۵روز بیشتر از لیورپول و ۱۸۶روز بیشتر از منچستریونایتد. در آن فصل خاص ۶۱-۱۹۶۰، اسپرز ۲۴۸روز از ۲۵۳روز را در صدر جدول سپری کرد (شامل ۲۴۶روز آخر). فقط شفیلد ونزدی برای مدت کوتاهی در آن سال صدر را از آنها پس گرفته بود (۵روز). آخرین باری که تاتنهام طعم صدر جدول را چشیده بود، به ۲۳روز بین ۲۱نوامبر تا ۱۵دسامبر سال‌۲۰۲۰ برمی‌گردد.

آخرین قهرمانی تاتنهام در لیگ سطح اول فوتبال انگلستان در فصل‌۶۱-۱۹۶۰ رقم خورد. تیم هشتم فصل پیش، این فصل در مقایسه با فصل گذشته مالکیت بیشتری در اختیار دارد. بازیکنان این تیم توپ را در یک‌سوم هجومی زمین به‌دست می‌آورند و ضربه‌های بیشتری در محوطه جریمه حریف دارند. شوت‌ها و گل‌ها، همگی افزایش یافته‌اند. میزان مالکیت این تیم در یک‌سوم حمله در مقایسه با حریفشان بیش از ۵۰درصد بیشتر شده ‌که نشان می‌دهد آنها توپ را بالای زمین نگه می‌دارند و بسیار بهتر از فصل گذشته بر زمین تسلط دارند.

پس از منچسترسیتی (۶۴.۴درصد) و چلسی (۶۳.۵درصد) سومین مالکیت توپ (۶۱.۴درصد) در لیگ برتر را تاتنهامی‌ها دارند. آنها فصل گذشته در رده نهم قرار گرفتند و حالا به مربی استرالیایی این تیم اتهام می‌زنند که از گواردیولا تقلید می‌کند. او باکی از این قیاس ندارد، مهم این است که اثر خودش را روی تیم گذاشته. پوستکو در برخی موارد نسبت به گواردیولای این فصل عملکرد بهتری دارد. منچسترسیتی در بازی با آرسنال در غیاب رودری، دی‌بروینه، ریاض محرز و گوندوغان که ۲نفرآخر از تیم رفته‌اند و ۲نفر اولی در دسترس نیستند، تأثیری در یک‌سوم دفاعی حریف نداشت اما تاتنهام متفاوت است؛ میل آنها به بازی در زمین حریف خیلی بیشتر از سیتی است.

در غیاب هری کین، حتی تعداد شوت‌های تاتنهام با ۱۵۳شوت (۱۹.۱در هر بازی) بالاترین در لیگ برتر است، درحالی‌که از لحاظ تعداد گل‌های غیرپنالتی (۱۵.۱) پس از نیوکاسل (۱۵.۹) و برایتون (۱۵.۸) سوم هستند.

تاتنهام این فصل از لحاظ تعداد شوت‌(۱۵۳) و همچنین از نظر لمس توپ در محوطه جریمه حریفان‌(۳۴۱) و پاس صحیح در یک‌سوم دفاعی حریف‌(۱۱۹۲) بهترین تیم لیگ است. آنها از لحاظ پاس‌های صحیح در نیمه زمین حریف، حمل توپ به سمت جلو(۶۸۵) و تعداد تکل‌(۱۶۰) دوم هستند.

بازیکنان این تیم این فصل فقط ۲اشتباه انجام داده‌اند که منجر به موقعیت گل برای حریف شده است. فقط ۴تیم اشتباهات منجر به موقعیت گل کمتری مرتکب شده‌اند. خروس‌ها یکی از ۸تیمی هستند که هنوز اشتباه منجر به دریافت گل نداشته‌اند. این در حالی است که فصل گذشته بیش از هر تیم دیگری در لیگ برتر مرتکب اشتباهاتی شدند که منجر به گل حریف شد(۱۰بار).

بزرگترین رقیب منچسترسیتی در انگلیس | تهدیدی خطرناک‌تر از آرسنال و لیورپول!

در معیارهای دیگر هم رتبه تاتنهام را بین ۲۰تیم این فصل می‌بینید: ۱۰۴شوت دریافتی(رتبه هشتم)، ۲۷کارت زرد(بیستم و بداخلاق‌ترین تیم)، ۱۴موقعیت مسلم گلزنی از دست رفته (شانزدهم)، ۲۹مهار توسط دروازه‌بان(هفتم) و ۳۶ضربه دریافتی به چهارچوب(یازدهم). این عملکرد دفاعی تیم پوستکوگلو در این فصل است که احترام‌برانگیز به‌نظر می‌رسد.

با رفتن هوگو لوریس، اوضاع دروازه‌بانی تاتنهام بهتر هم شده است. فقط ۴دروازه‌بان در این فصل نسبت به ویکاریو(۲.۵) از ورود ضربات غیرپنالتی بازیکنان حریف به دروازه جلوگیری کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، اگر مهارهای ویکاریو نبود، ممکن بود اسپرز ۲.۵گل بیشتر از آنچه در لیگ خورده بود، دریافت کند. برای مثال، این گل‌ها می‌توانستند پیروزی یک بر صفر در لوتون را به تساوی و تساوی ۲-۲ در برنتفورد را به شکست تبدیل کنند.

مهاجمان این تیم ۱۸گل به ثبت رسانده‌اند و ۱۴گل خراب کرده‌اند. آنها موقعیت گل زیاد خلق می‌کنند که این خوب است و زیاد هم از دست می‌دهند که خوب نیست. مهاجمان تاتنهام فصل پیش فقط ۴۲گل خراب کرده بودند و در رده یازدهم لیگ از این نظر قرار داشتند. منچسترسیتی با ازدست‌دادن ۷۰گل مسلم در رده اول بود.

با ۲۷کارت زرد که ۲تای آنها منجر به ۱۰‌نفره‌شدن این تیم در بازی قبلی مقابل لوتون شد، آنها بداخلاق‌ترین یا خشن‌ترین تیم لیگ هستند. با وجود بازیکنانی نظیر رومرو این اتفاق طبیعی است اما این کارت‌ها و خشونت‌ها در ادامه با محرومیت بازیکنان این تیم به زیان آنها خواهد بود.

آیا تاتنهام به این روند ادامه می‌دهد؟ این تیم منچستریونایتد را ۲بر صفر برده و آرسنال را ۲-۲ متوقف کرده‌ است اما بقیه بازی‌های آنها با هر ۳ تیم تازه صعودکرده یا به‌عبارت بهتر با هر ۵‌تیم انتهای جدول بوده است و یک بازی هم مقابل لیورپول داشته‌اند. با این حال، کسب ۲۰امتیاز از ۸بازی رکورد فوق‌العاده‌ای در هر شرایطی است. به هر حال، این بهترین شروع آنها در یک فصل لیگ برتر محسوب می‌شود. دلایل زیادی برای خوش‌بین‌بودن به اتفاقاتی که در تاتنهام می‌افتد، وجود دارد. بازی‌های سخت‌تر هنوز در پیش است.

فصل پیش در زمان کونته، آنها ۴۹.۸درصد مالکیت توپ در هر بازی داشتند که این میزان به ۶۱.۴درصد در دوران پوستکوگلو رسیده است. لمس توپ در محوطه جریمه حریف فصل پیش ۱۳.۶ در هر مسابقه بود که به ۱۹.۱ در این فصل ارتقا یافته و گل‌ها از ۱.۸۴ به ۲.۲۵ گل در هر بازی افزایش داشته.

کد خبر 797780
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha