عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور پرداخت.

پمپ بنزین

به گزارش همشهری آنلاین، محمد وحیدی درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع پرداخت یارانه‌ها در کشور عدالت میدانی ندارد، یعنی اگر کسانی که صاحبان خودرو هستند عملاً بهره برداری بیشتری از یارانه بنزین دارند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این شیوه تخصیص عملاً بین افراد برخوردار که دارای خودرو هستند و افراد کم‌تر برخوردار که وسیله نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است.

وحیدی  بیان کرد: ولی اگر سهمیه بنزین هر کدام یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، یک عدالت نسبی برقرار می‌شود ولی در حال حاضر کسانی یک خودرو و یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهره مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این شرایط وقتی افزایش قیمتی در هزینه حمل و نقل به وجود می‌آید باعث می‌شود آنها هزینه بیشتری بپردازند.

وحیدی گفت: در حال حاضر هنوز رویکرد دولت برای تغییر قیمت سوخت مشخص نیست ولی اثر مصرفی ناشی از یارانه که هم اکنون وجود دارد این است که اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبلغی را برای این پرداخت می‌کند نسبت به خانوار این هزینه تبدیل شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: یعنی اگر ما خودمان را مالک یک چیز بدانیم مدیریت مان بر مصرف خیلی بهتر از این است که دیگران آن را مدیریت کنند. ولی در حال حاضر در جامعه یک مصرف تعادلی وجود ندارد یعنی فرد در استفاده از وسیله نقلیه هیچ استفاده بهینه ای نمی‌کند و اثر آلایندگی آن هم در شهرهای بزرگ و حتی کوچک دیده می‌شود و این مصرف بی رویه باعث شده در شهرهای کوچک هم این اثر آلایندگی را مشاهده کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: به عنوان مثال وقتی سازمان محیط زیست می‌خواهد نظر بدهد و یا هزینه‌هایی را برای کاهش آلودگی انجام دهد به جای آن مدیریت کاهش آلودگی را به مردم بدهیم شرایط خیلی بهتر می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: نگاه دولت قبل به پالایشگاه سازی های بزرگ بود و اعتقادی به پالایشگاه سازی کوچک نداشتند و معتقد بودند فقط باید پالایشگاه کوچک ساخته شود.

وحیدی افزود: اگر رویکرد توزیع حوزه سرزمینی بشود فرصت دادن برای ساخت پالایشگاه‌های کوچک هم می‌تواند فرصت‌های اشتغال را در کشور توزیع کند و هم می‌تواند بر رفع نیازمندی‌های کشور و کشورهای همسایه مؤثر باشد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر پالایشگاه‌های کوچک را در استان‌های مرزی داشته باشیم می‌توانیم برای صادرات انرژی هم از آن استفاده کنیم و قابلیت فروش را هم دارا است.

کد خبر 799405
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    11 2
    بهترین سخن
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    13 0
    اگه مافیای محترم وگردن کلفت خودرو اجازه دادند.شما سهمیه بنزین.هرشهر وند را بدهید به خودش...
    • اسکندر IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
      1 0
      همینش مانده بود
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    10 0
    سلام متن مشکل دارد واینکه نظرات اصلاکارشناسی نیست
  • بدبخت IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    8 1
    خیلی بعید که اجرای شود زیرابه ضرر ثروتمندان ومنفعت فقرا است
  • بجای بنزین پول آن به حساب واریز گردد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    7 4
    قیمت بنزین را آزاد کنید و بر اساس ماهیانه 60 لیتر قیمت آزاد پول آنرا به حساب ایرانی ها واریز نمائید. هر کس ماشین داشت با پول 60 لیتر بنزین می خرد و هرکس ماشین نداشت با پول آن خرج سایر امورات زندگیش می کند. کسانیکه مصرف بیش از 60 لیتر در ماه دارند هم بابت مصرف اضافه تر مجبورند پول بنزین آزاد را بپردازند. در نتیجه دارندگان چند خودرو هم بر اساس کد ملی سوخت دریافت می کنند نه تعداد خودرو البته 60 لیتر برای 20 میلیون خودرو می باشد و چون جمعیت ایران 80 میلیون است و این طرح بر اساس کد ملی بنابراین مبلغ واریزی برای هر کد ملی میشود 15 لیتر بنزین به نرخ آزاد.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      3 3
      یه کم فکر کن به اینکه خیلی از کسانی که مصرف بیشتر سوخت دارن لزوما پولدار و شکم سیر نیستن بلکه افرادی هستن که مجبورن برای گذران زندگی با یک خودرو یا موتور ارزانقیمت امرار معاش کنن . حساب قطرات بنزین رو دارید ولی دهها میلیون افغانی مهاجم از آب و برق و گاز و بنزین و نان و مسکن و دارو و اشتغال و مدرسه و سایر امکانات ما استفاده میکنن ولی به چشمتون نمیاد .
  • احسان IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 0
    آخرنفهمیدیم دولت قبل فقط فکرپالایشگاههای بزرگ بود یاکوچک؟؟؟
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      0 0
      دارند گیجمان میکنند
  • اسلامی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    1 3
    به هر خانوار چه ماشین داشته باشه چه نداشته باشه ۸۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی عادلانه است فرقی نکنه چه طرف یک ماشین داشته باشه ویا چند ماشین به سرپرست خانوار ۸۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی بدن
  • سیا IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    4 1
    کاش حقوق تان هم شفاف کنند تا بفهمید بنزین لیتر ۳ هزار هم واسه ما خیلیه ، پول بیتالمال مثل ماست می خورید یادتان از گرانی نمیاد
  • بازنشسته IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 0
    مثل یارانه که به تدریج قطع کردن اینم همینطور
  • ابوالفضل IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    3 1
    سلام متاسفانه یک عده در مجلس نشسته اند، نتیجه و خروجی بنزینی که یک نفر میگیرد کرایه گرفتن های کمتر از کسی است که بنزین نمیگیرد پس توازن برقرار میشود و همه ایران در گرفتن یارانه پنهان بنزین مشارکت دارند.یا نمی دانند و یامیخواهند ایران را در گرانی دیگری فرو برند .
  • a IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    4 1
    این کار اصلا درست صحیح نیست،چرا،یک افزایش قیمت وتورم سوخت و تورم اقتصادی باخود میاره بنزین دلار درایران باافزایش قیمت تورم باهم بود،دو بعضیا ازمایک خودرو داریم که بااون کارمیکنیم و امرا معاش میکنیم والان بااین قیمت بنزین ایرن کرایها که نه مسافرکش راضیه نه مسافر،ولی چکارمیتونی ما اشخاص عادی بکنیم،هرنماینده یاسخن گو بدون کارشناسی درست دست به حرفهای میدن که بارمنفی به بار میار،دراین طرح اشخاصی هستن که چندخودرو دارن یا ماشینها بالا1میلیاری تردد میکنن،اشخاص ثروت مند،براشون مهم نیست قیمت بنزین چقد بشه چرا به این دلیل که دست درسفر جیب قشر پایین میکنن تا چرخ ماشینشون بچرخه،طرح باشکست سنگینی روبرو میشه و فشارسنگین برقشر پایین جامعه،ثروت مند برا خله خالی در نپرداختن پول بنزین افزایش تولید در محصولات ،دربازار اجرا میکنه،ذوق نکنیدبا کارت ملیت چندلیتر بهت بدن که تاسرکوچه هم نمیتونی بری،والباقی سوخته آزادباقیمت لیتر مثلا20هزارتومان بادبخرید حالا تصمیم بگیرین اینگونه طرحها باید در عموم مردم کشوربه رای گذاشت بشه
  • حسین IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    4 2
    اتباع افقان کدملی گرفتن سهمیه بنزین هم دارند
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    2 0
    این مجلس تا کی میخواهد با روح و روان جامعه بازی کند!
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
      0 0
      خیر
    • علی محمدی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      0 0
      هرمشکل که گریبان جامعه شد مسول اش اتباع هست نمیدانم
  • شهروند IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
    2 0
    اقا کدوم یارانه بنزین ؟اسناد نشان میدهد شما بنزین را صادر میکنید به قیمت ۳۵۰۰(سه هزارو پانصد )تومان چطور خارجیه این قیمت ازتون میخره پولشن بلوکه میشه و در برابرش جنش تهاتر میکنید و ایرانی که مال خودشه رو منت سرش میزارید؟
  • محمدی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
    1 0
    حق محرومان و اقشار ضعیف جامعه را با قیمت بسیار نازل به کسانی داده می شود که خودروهای بیشتری دارند تا در خیابانهای پر ترافیک شهر جولان بیشتری دهند.