سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک موسسه تحقیقاتی سوئدی گزارش داد که امارات متحده عربی به سومین وارد کننده تسلیحات نظامی پس از چین و هند بدل شده است.

الجزیره به نقل از موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح (Sipri)که مقر آن در استکهلم سوئد است گزارش داد: این آمار صعود 13 پله‌ای امارات در جدول خرید تسلیحات را نشان می‌دهد. پیشتر امارات در مقام شانزدهمین وارد کننده تسلیحات از خارج قرار داشت.

امارات با اختصاص 34 درصد از واردات تسلیحات به منطقه خاورمیانه رتبه اول را در این منطقه به خود اختصاص داده است.

در گزارشی که درباره انتقال تسلیحات در روز دوشنبه 27 آوریل انتشار یافته به این نکته اشاره شده است که امارات طی 4 سال اخیر 80 جنگنده اف 16 ای از آمریکا و 50 جت میراژ 9-2000 از فرانسه خریداری کرده است.

مارک بروملی از کارشناسان موءسسه Sipri در گفت و با الجزیره به این نکته اشاره کرده که احتمالا امارات به دلیل افزایش بهای نفت در جند سال اخیر خریدهای نظامی خود را افزایش داده است.

این موسسه تحقیقاتی همچنین در این گزارش فاش کرده است که تسلیحات صادراتی به منطقه خاورمیانه به میزان یک سوم در 4 سال اخیر افزایش داشته است.

در این گزارش با اشاره به این که حجم تجارت تسلیحات نظامی طی هشت سال گذشته ‪ ۲۱‬درصد افزایش یافته، آمده است: کشورهای خاورمیانه ‪ ۳۸‬درصد این میزان را به خود اختصاص داده‌اند.

موسسه تحقیقاتی Sipri در ادامه گزارش خود نوشته است: کشورهای ثروتمند نفتی طی سال‌های ‪ ۲۰۰۳‬تا ‪ ۲۰۰۸‬بیش از‪ ۶۰‬درصد از حجم واردات سلاح را به خود اختصاص داده‌اند.

موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح در ادامه گزارش خود نسبت به این مساله هشدار داده است که افزایش میزان واردات تسلیحات به منطقه خاورمیانه می‌تواند موجب بی‌ثباتی در این منطقه شود.

 کارشناسان  موسسه تحقیقاتی بین‌المللی صلح همچنین معتقدند قرار گرفتن امارات در ردیف بزرگترین خریداران تسلیحات در جهان نگرانی‌ها درباره افزایش تنش‌های منجر به درگیری‌های احتمالی در خاورمیانه را به شدت افزایش می‌دهد

کد خبر 80082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز