همشهری آنلاین: محدودیتهای مالی، مواجهه با معارضان نهادی، ملکی و تأسیساتی، پیچیدگیهای اجرایی و نبود اراده کافی برای پیگیری، عواملی بودند که تکمیل پروژههای عمرانی را در دوره گذشته مدیریت شهری، در بلاتکلیفی گذاشتند. این در حالی است که تکمیل و توسعه زیرساختهای کلانشهر تهران، از ضرورتهای بهبود رفاه شهروندان و اولویتهای اداره شهر محسوب میشود.
گرهگشایی از پروژه بزرگراه شهید شوشتری
اختلال و توقفهای پیاپی این پروژه بهدلیل مواجهه با اراضی نهادی، ملکی و معارضان تأسیساتی سبب شده، پروژه از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۴۰۰ پیشرفت چندانی نداشته باشد. رفع بیسابقه معارضان، ناشی از تلاش جدی و مذاکرات مکرر شهردار تهران با ارکان نظامی کشور توأم با اقدامات گسترده عمرانی، گره کور این کلانپروژه را باز کرده و شهروندان در بهار سال ۱۴۰۴ شاهد بهرهبرداری از فاز نخست این پروژه به طول ۳/۹ کیلومتر خواهند بود. آزادراه شهید شوشتری را میتوان بهعنوان کمربندی شرقی تهران، مهمترین پروژه حوزه عمرانی شهر برای بهبود دسترسیهای بزرگراهی در شرق تهران دانست. با افتتاح این پروژه ۵.۵ درصد از ترافیک شرق تهران کاسته میشود، آثار مثبتی بر وضعیت آلودگی هوا دارد و بار ترافیکی محدوده مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهرداری تهران را تعدیل میکند. بزرگراه بسـیج بهعنوان تنها دالان هدایت بار ترافیکی بزرگراههای امام رضا(ع)، آزادگان و بعثت در شرق تهران نیز نفسی تازه خواهد کرد.
۴ رویکرد شهرداری برای برونرفت از وضعیت راکد دوره قبل مدیریت شهری
- تحول در نگهداشت شهر
- ایمنی و تابآوری
- تکمیل زیرساختها
- هدایت، نظـارت و کنترل فعالیتهای عمرانی در مناطق ۲۲ گانه تهران
دسترسی از شمال به جنوب تهران با امتداد بزرگراه یادگار امام(ره)
پروژهای برای اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه آزادگان و در ادامه آزادراه تهران-سـاوه تعریف شده و طراحیهای مهندسی آن انجام گرفته است. تکمیل دسترسیهای بزرگراهی شمالی جنوبی در شهر تهران از ضرورتهای انکارناپذیر و نیاز مبرم شهروندان محسوب میشود و طراحی این پروژه هم با همین هدف انجام شد. کارکرد فوقالعاده و تردد مستمر و پرفشار شهروندان در بزرگراههای امام علی(ع) در شرق تهران و شهید چمران و در ادامه شهید نواب صفوی در مرکز و تا حدودی غرب تهران، مهر تأییدی بر لزوم طراحی این پروژه است.
رفع معارضان بیشمار
ابتدای دهه ۹۰ شمسی بخش کوچکی از پروژه شامل ۲ پل دوربرگردان در میدان فتح آغاز شد، اما مدیریت پیشین شهر تهران، در مواجهه با معارضان بیشمار تأسیساتی، اراضی نهادی و تنگنای مالی، تعطیلی کامل پروژه را رقم زد. در دوره فعلی مدیریت شهری، تعامل مؤثر شـهرداری تهران با ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش، به آزادسازی بیسابقه ۱۳۰ هزارمترمربع از اراضی نهادی معارض پروژه منتج شده و فعالیت عمرانی در چند جبهه کاری به موازات رفع باقیمانده معارضان پیگیری میشود. مدیریت شهری، دسترسیهای بزرگراهی میدان فتح تهران را تا پایان سال و دیگر فازهای این پروژه گرهگشا را نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری میرساند.
تهران از فرسودگی خارج شده است
پرویز سروری، نایبرئیس شورای شهر تهران: این میزان گسـترده از عملیات آسفالتریزی در معابر، نشاندهنده تحولی اساسی در زیرساختهای شهری است. به جرأت میتوان گفت کـه با این اقدامات، تهران بهطور محسوسی از وضعیت فرسودگی خارج شده و گامی مهم در جهت بهبود شرایط زیربنایی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان برداشته شده است. البته عملکرد حوزه فنی و عمرانی شهرداری تهران فقط به تولید و توزیع آسـفالت ختم نمیشود و ایجاد یک کارخانه بازیافت آسفالت در پایتخت نیز ازجمله وعدههایی اسـت که معاون شـهردار تهران قـول افتتاح آن را در ماههای آتی داده است.
تأثیرپروژه های عمرانی در روانسازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا
سیدابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: طرحهای عمرانـی با هماهنگی کامل پلیـس راهور تهران بزرگ اجرا میشوند و نقش مؤثری در بهبود وضعیت ترافیکی دارند. پلیس راهـور تهران بزرگ در اجـرای صحیح این طرحهای عمرانی همکاری نزدیکی دارد. این طرحها در نقاط مختلف شـهر در حال اجرا هستند، ازجمله میدان سپاه، میدان سواران، بزرگراه شـهید نواب صفوی، بزرگراه شهید تندگویان و بزرگراه بعثت که مطالعات آن به پایان رسـیده و بهزودی اجرایی خواهد شد. همچنین در سایر نقاط مانند حکیم، تعاون، یادگار امـام (ره) و میدان جی، میدان فتح و میدان یافتآباد در منطقـه ۱۸، پروژههای عمرانی در حال پیشرفت هستند. در بخش شرقی شـهر نیز پروژهای در محدوده شهید شوشـتری در حال اجراسـت که میتواند گرههای ترافیکی این منطقه را برطرف کند و در روانسازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار باشد.
شهر موجودی زنده است و به بازنگری زیرساختها نیاز دارد
عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران:شهر، همانند موجودی زنده، همواره در حال تغییر است و نباید فراموش کنیم که شـرایط آن با گذشـت زمان تغییر میکند. در گذشته نه چندان دور گفته میشد کـه تهران نیازی به زیرسـاخت ندارد و تمامی نیازهای زیرساختی آن تامین شده اسـت. اما با دقت بیشتر در این موضوع، متوجه میشـویم که این نظر نادرسـت اسـت، زیرا زیرساختهای شهری نیز بهطور مداوم نیاز به بازنگری و بهروزرسانی دارند. هدف اصلی در این دوره از مدیریت شهری این بود که پروژههای معطل و نیمهتمام به اتمام برسند، زیرا عدم تکمیل این پروژهها بهمعنای معطلی اموال بیتالمال و عدماستفاده شهروندان عزیز تهرانی از آنها بود.
مناطق پیشتاز در فعالیتهای عمرانی
از ابتدای سال فعالیتهای عمرانی مختلفی توسط مدیریت شهری در شهر تهران به اجرا درآمده که درتحقق آنها شهرداریهای مناطق نقش
بسزایی دارند. گاهی نقش این بازوهای اجرایی در مناطق آنقدر پررنگ بوده است که باعث شده در برخی حوزهها پیشتاز باشند و عنوان برتر را بهخود اختصاص دهند.
مناطق پیشتاز کدامند؟
منطقه یک با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی پیشتاز در تحقق سهم سال پروژههای احداثی
منطقه ۹ رتبه برتر در میزان مناسبسازی معابر
منطقه ۱۰ پیشتاز در میزان پیادهروسازی
منطقه ۱۴ رتبه برتر در میزان اجرای نهر و جدول معابر
منطقه ۲۱ با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی پیشتاز در انجام پروژههای عمرانی
منطقه ۲۲ رتبه برتر در میزان آسفالتریزی
مناطقی که باتوجه به وسعت وحجم فعالیتشان، اقدامات گستردهای درحوزه پروژههای نگهداشت انجام دادهاند:۲، ۴ و ۵
نظر شما