معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت که ورود ۷۹۰ واگن به پایتخت اتفاق خوبی است که ای کاش زودتر انجام می‌شد.

واگن

به گزارش همشهری آنلاین، اکنون تهران ۷ خط مترو فعال دارد و با توجه به توسعه خطوط و تکمیل و بهره برداری از ایستگاهها جدید به دلیل کمبود واگن، سرفاصله قطارها بالا است. مهرداد تقی زاده در راستای تایید این موضوع گفت: «کمبود ناوگان در این حوزه باعث ازدحام در قطارها می‌شود و چیزی که در این بین حلقه مفقوده است تعداد کم قطارهاست که با خرید واگن های جدید از چین تا حدود زیادی این کمبود جبران می شود.» به گفته او تامین واگن باید به اندازه ای باشد تا سرفاصله قطارها به ۲ دقیقه برسد اما تلاش شهرداری برای تامین واگن ارزشمند است.

  • جلوگیری از خودرو محوری

تقی‌زاده با بیان این که هرچه به حمل و نقل عمومی بیشتر بپردازیم حرکت مردم تسهیل می‌شود، تاکید کرد: «این کار مثبتی است که روی کیفیت هوا تاثیر می گذارد و سبب کاهش آلودگی می شود. اگر در کنار این کار اقداماتی انجام  بدهیم که مانع از خودرو محوری شود، روند ورود واگن‌ها ارزشمندتر است. در بعضی شهرها در کنار توسعه اتوبوس و واگن، ظرفیت معابر را افزایش می‌دهند و این باعث تعداد بیشتر خودرو و خودرو محوری می‌شود. در واقع یک اقدام خوب توسط یک اقدام بد جبران می‌شود.»

معاون اسبق حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران: خرید ۷۹۰ واگن اتفاقی خوب برای حل ترافیک است

  • رسیدن به حمل و نقل ایده آل

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران با اشاره به این که ترافیک تهران وحشتناک است گفت: «خطوط اتوبوس و مترو توسعه یافته اما در کنار آن بزرگراه‌هایی ساخته شد که خودرو محوری را رواج می‌دادند. بنابراین  خیلی مهم است که شهرداری به این نکته توجه کند اگر اقداماتی بر خلاف خودرو محوری انجام ندهد ورود این واگن‌های نو نمی‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.» به گفته او تهران در میان تمام شهرهای کشور بهترین سیستم حمل و نقل عمومی را دارد اما آیا می‌دانید که حمل و نقل عمومی تهران چند درصد ایده آل حمل و نقل عمومی جهانی را دارد؟ اعداد متخصصین بین ۱۰ تا ۶۰ درصد بود، اما عددی که ما محاسبه کردیم (با وجود چندین خط مترو و بی آر تی) تهران ۵ درصد یک حمل و نقل عمومی ایده آل را دارد. یعنی با محاسبه سرفاصله‌ها و ظرفیت ناوگان عدد زیر ۵ درصد است.

تقی‌زاده در پایان تاکید کرد: «برای رسیدن به وضعیت مطلوب لازم است هرچه بیشتر خطوط را گسترش بدهیم و ناوگان را بالا ببریم. برای مثال همت خط «بی‌آرتی» ندارد یا حکیم خط «بی‌آرتی» نصفه دارد. الان شهرداری‌های دنیا معتقدند که موظف به حل مشکل ترافیک و جا به جایی اتومبیل نیستند بلکه موظف به حل مشکل جا به جایی آدم ها هستند. بنابراین در شهرهای پیشرفته دنیا مانند مسکو ترافیک از تهران بیشتر است اما سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته تری نسبت به ما دارند.»

کد خبر 801221

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha