چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: انتشار خبر نصب دوربین در برخی از مدارس، موجب نگرانی خانواده‌ها درباره تهدید آرامش و تمرکز دانش‌آموزان در آستانه فصل امتحانات شده‌است.

برخی از مدیران مدارسی که دوربین نصب کرده‌اند به‌طور غیر‌رسمی هدف این کار را بررسی رفتار و عملکرد دانش‌آمو‌زان و معلمان در محیط مدارس بیان می‌کنند.

یکی از دلایل نصب دوربین در مدارس کنترل کیفی سطح آموزشی در مدارس اعلام شده که در برنامه‌ریزی درسی مبحثی به نام استقلال معلم وجود دارد. با نصب دوربین‌های مدار بسته در مدارس استقلال علمی معلم در کلاس درس زیر سؤال می‌رود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند نصب دوربین باعث می‌شود آزادی عمل دانش‌آموزان و معلمان در مدارس محدود شود.

در این میان مسئولان نیز به جای اطلاع‌رسانی در این باره فقط موضوع را انکار می‌کنند.
بحث نصب دوربین در برخی از مدارس از سال گذشته مطرح شد.

پیش از این نیز موضوع نصب دوربین در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موجب اعتراض دانشجویان شده‌بود.

طی یک سال اخیر مدیران برخی از مدارس شهرستان‌های تهران اقدام به نصب دوربین‌های مدار‌بسته در مدارس تحت مدیریت خود کرده‌اند. این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش کماکان نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

مدرسه حریم خصوصی نیست

نمونه بارز، اظهارات رئیس آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران درباره نصب دوربین در مدارس است. علی یزدیخواه گفت: تا‌کنون با چنین مدارسی برخورد نکرده‌ایم، ولی شنیده‌ام که در برخی از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران این دوربین‌ها را نصب کرده‌اند!

وی در عین حال تاکید کرد: مدرسه حریم شخصی نیست که استفاده از این دوربین‌ها مشکل‌‌زا باشد.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران تاکید کرد: این تکنولوژی جدیدی است که وارد شده و می‌توان از آن در کنترل دانش‌آموزان و پیشگیری از حوادث ناگوار در مدارس استفاده کرد!

دوربین، تهدید‌کننده تمرکز

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به همشهری گفت: در محیط مدرسه باید معلمان، مدیر و معاونان با دانش‌آموزان ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داشته‌باشند تا دانش‌آموزان بتوانند با آرامش خاطر آنچه را در درون دارند، با آنها مطرح کنند. علی عباسپور تهرانی فرد تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد نصب دوربین قدری آرامش و تمرکز روحی و روانی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. نظارت یقینا فقط از طریق دوربین نیست بلکه باید ریشه برخی رفتارها بررسی و آسیب شناسی شود.

وی اظهار کرد: ما نگران وضعیت مسائلی مانند اعتیاد در مدارس کشور هستیم و باید روی اینگونه مسائل با دقت بیشتری تصمیم‌گیری شود تا نتیجه معکوس نداشته‌باشد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: آیا آموزش و پرورش در نصب دوربین‌ در مدارس رعایت حساسیت‌ها و سایر جوانب امر را کرده‌است؟

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه از مسئولان ذیربط می‌خواهیم که گزارشی در این باره به کمیسیون آموزش ارائه کنند، گفت: اظهار نظر درباره نصب دوربین در مدارس پس از بررسی معایب و محاسن آن اعلام خواهد شد.

وی در عین حال افزود: به‌نظر می‌رسد نصب دوربین در نقاط عمومی مدارس‌، مانند حیاط اثرات و تبعات منفی نخواهد داشت.

اقدام خودسرانه

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی در این باره نوشت: مدیران برخی از مدارس دخترانه شهرستان‌های تهران، برای کنترل و نظارت بر دانش‌آموزان خود و بدون هر‌گونه دستورالعمل قانونی، اقدام به نصب خودسرانه دوربین‌های مدار‌بسته در نقاط مختلف مدارس کرده‌اند. این در حالی است که تعدادی از دانش‌آموزان و کارشناسان امور آموزشی نسبت به این اقدام اظهار نگرانی می‌‌کنند.

براساس این گزارش در یکی از این مدارس حتی در حیاط و نمازخانه نیز دوربین نصب شده‌است.

سد ورود موبایل

یک دانش‌آموز دبیرستانی در این باره به همشهری گفت: این دوربین‌ها از چند ماه پیش در مدرسه ما نصب شده‌است. مدیر مدرسه علت این کار را کنترل دانش‌آموزان و جلوگیری از ورود موبایل به مدرسه اعلام می‌کند!

تا‌کنون در چند مدرسه شهرستان‌های تهران و همچنین تعدادی از مدارس غیردولتی شهر تهران مدیران اقدام به نصب این دوربین‌ها کرده‌اند.

بررسی در شورای‌عالی آموزش و پرورش

از سوی دیگر دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش از بررسی موضوع نصب دوربین در مدارس در این شورا خبر داد. 

مهدی نوید‌ادهم گفت: قانونی در شورای‌عالی آموزش و پرورش مبنی بر نصب دوربین‌های مداربسته در مدارس برای کنترل دانش‌آموزان وجود ندارد. وی افزود: نظر شخصی من این است که نصب این دوربین‌ها درست نیست، چرا که در تربیت باید اصل بر اعتماد و مصون‌سازی باشد.

نوید‌ادهم نیز معتقد است که باید شرایطی را فراهم کرد که دانش‌آموزان خود بتوانند به سوی رفتار و اخلاق مناسب روی آورند.

انکار از سوی آموزش و پرورش

درحالی‌که برخی از مدیران مدارس دخترانه شهر و شهرستان‌های تهران اقدام به نصب دوربین‌های مدار بسته در محیط مدرسه کرده‌اند، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طبق رویه گذشته که اول رد یا تکذیب و بعد بررسی می‌کرد، این موضوع را تکذیب نمود. مدیرکل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به یکی از خبرگزاری‌ها گفت: ما آمادگی داریم از چنین مدارسی بازرسی کنیم!

کد خبر 80207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز