یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در اوج انتقاد اروپایی‌ها و آمریکا از دولت جدید رژیم صهیونیستی و مواضع تند رهبران آن، شیمون پرز رئیس‌جمهوری و آویگدور لیبرمن وزیر خارجه این رژیم دیروز به‌طور همزمان به‌ترتیب راهی آمریکا و اروپا شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی سی، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دیروز در نخستین سفر خارجی یک عضو دولت جدید اسرائیل به اروپا سفر کرد. شیمون پرز هم برای تبیین نظرات دولت جدید صهیونیستی درباره صلح با گروه‌های فلسطینی راهی آمریکا شد.

وزیر خارجه جنجالی این رژیم قرار است به ایتالیا، فرانسه، آلمان و چک سفر کند. چک در حال حاضر رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست.دیدار لیبرمن، زمانی صورت می‌گیرد که روابط اسرائیل و اتحادیه اروپا دچار شدیدترین تنش‌هاست. اتحادیه اروپا خواهان آن است که دولت جدید اسرائیل از تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل به‌عنوان راه حلی برای مناقشه خاورمیانه حمایت کند.

آویگدور لیبرمن در نخستین اظهارنظر پس از به‌عهده گرفتن این سمت گفته بود که اسرائیل هیچ تعهدی نسبت به توافقنامه دولت پیشین این کشور در نشست آناپولیس ندارد. در جریان کنفرانس آناپولیس که با حمایت آمریکا در سال‌2007 برگزار شد، رهبران اسرائیل و فلسطینی متعهد به آغاز گفت‌وگوهای رسمی روند صلح شدند.

اظهارنظر لیبرمن به معنای آن بود که دولت جدید تعهدی در زمینه تشکیل کشور مستقل فلسطینی ندارد.

به گزارش بی‌بی سی، مقام‌های اروپایی در دیدار با لیبرمن در باره مسائل دیگری چون تشکیل کشور فلسطین با وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر قدس مذاکره خواهند کرد.هم‌اکنون فشارهای زیادی بر اتحادیه اروپا وارد می‌شود تا طرح ارتقای روابط با اشغالگران قدس را تا زمانی که دولت راستگرای اسرائیل به صراحت از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت نکرده، به تعلیق در آورد.

اسرائیل هشدار داده درصورتی که این ارتقای روابط صورت نگیرد، اتحادیه اروپا نقش خود را به‌عنوان میانجی در تلاش‌های صلح خاورمیانه از دست خواهد داد.آویگدور لیبرمن گفته است که عباراتی چون راه حل 2کشوری و زمین در برابر صلح چون یک واقعیت پیچیده را ساده می‌انگارند، باید منسوخ شوند.

همزمان با این سفر، شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز به آمریکا، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل سفر کرده تا برخی نگرانی‌ها در باره روند مذاکرات صلح را رفع کند.

آمریکا به صراحت از راه حل 2کشوری، برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطین در کنار رژیم اشغالگر قدس حمایت کرده است.

انتقاد حماس از مذاکره‌کننده تشکیلات خودگردان

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: مذاکره‌کننده تشکیلات خودگردان با پذیرش اصل تبادل زمین در مذاکرات با طرف اسرائیلی، اشتباهی نابخشودنی مرتکب شده است.

موسی ابومرزوق در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات ابراز نگرانی کرد که بنیامین نتانیاهو در سایه پذیرش اصل تبادل زمین از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، سیاست یهودیت دولت اسرائیل را در پیش گیرد.وی با اشاره به تفاهم طرف اسرائیلی و فلسطینی درباره تبادل زمین در مذاکرات بین دوطرف تأکید کرد، خطر اصلی در اساس و بنیان نهفته است نه در اجرا و نسبت تبادل زمین چه یک درصد باشد یا 7درصد به معنی به رسمیت شناختن تلویحی این مسئله است که این زمین‌ها محل منازعه است همچنان‌که هیچ زمینی نمی‌تواند با ارزش زمین‌های قدس اشغالی برابری کند.

ابو مرزوق در ادامه خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها اصلی دارند که به‌شدت به آن پایبند هستند و آن اینکه آ نگونه که دریافت می‌کنی، عطا نکن و اکنون سؤال این است که تکلیف اهالی زمین چه خواهد شد؟ آیا تبادل زمین با اهالی آن صورت خواهد گرفت و یا بدون اهالی و ساکنان آن؟

مذاکره‌کننده فلسطینی با به رسمیت شناختن این اصل اشتباهی نابخشودنی مرتکب شده است بلکه حتی مرتکب جنایت شده و این بدین معناست که قطعنامه‌های 242 و تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی مانند 181 و 194به‌عنوان مرجعیت به شمار نمی‌آیند بلکه مذاکرات تنها مرجعیت واقع شده و جالب توجه این است، خود به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند ولی از حماس می‌خواهند که به این قوانین پایبند باشد و در واقع آن‌را ابزاری برای باج‌خواهی از حماس قرار داده‌اند.

کد خبر 80511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز