به گزارش همشهری آنلاین ۲۰سال پیش، کارزاری به نام موومبر(جنبش ماهنوامبر)-ترکیبی از واژه ماهنوامبر(نام ماه میلادی) و موومنت(جنبش) در زبان انگلیسی- راه افتاد که حالا حسابی در سراسر جهان محبوب و پرطرفدار شده است. نماد این جنبش، سبیلهای پرپشت و مردانه و گاهی بامزه و عجیب مردان است و هدفش آگاهیبخشی درباره سلامت مردان است. بنیاد موومبر، امسال مشخصا تمرکز زیادی روی مقابله با بیماریهای روانی مردان، جلوگیری از خودکشی در میان آنها و سرطان پروستات دارد. این بنیاد در طول ۲۰سال گذشته که این جنبش را راهانداخته، بیش از ۱میلیارد دلار کمک جمع کرده و به ۱۳۰۰پروژه سلامت و بهداشت در زمینه سلامت مردان کمک کرده است.
یکی از مقامات این بنیاد، درباره مغفولماندن سلامت در میان مردان به فاکسنیوز گفتهاست: «متأسفانه ما مردان بلد نیستیم که دست بالا ببریم و قبول کنیم که حالمان خوب نیست. کار ما این است که این عادتها و باورهای مردانه را بشکنیم، چون آمار مربوط به سلامت مردان، واقعا نگرانکننده است.»
بیشتر بخوانید:
بهگفته این مؤسسه، در آمریکا ۴مورد از هر ۵مورد خودکشی مربوط به مردان است؛ یک نفر از هر ۸مرد به سرطان پروستان مبتلا میشود و بهصورت میانگین، مردان ۵سال کمتر از زنان عمر میکنند. در سطح جهانی، مردان ۴سالونیم کمتر از زنان عمر می کنند و ۶۹ درصد موارد خودکشی، مربوط به مردان است.
و حالا هدف این است که مردان آگاهی بیشتری در اینباره داشته باشند و اگر احساس بدی درباره خودشان و بدنشان دارند، بهراحتی بتوانند با پزشک یا دیگران صحبت کنند.
این بنیاد، در ۲۰کشور جهان کمک مالی زیادی برای کمک به پروژههای سلامت و بهداشت مردان جمعآوری کرده است. با این حال شهرت آن، فراتر از این است و تقریبا در سراسر دنیا مورد توجه است. شرکت در این کارزار، ساده است؛ مردان در تمام ماه سبیل میگذارند و بعد که سبیلشان را میتراشند، به هر اندازه که بتوانند به این بنیاد کمک میکنند. البته حتی اگر پولی هم نپردازند کافی است و میتوانند فقط با بلندکردن سبیل خود، درباره مسئله سلامت مردان آگاهیبخشی کنند.
این ایده ساده و درخشان که از استرالیا و ۲کمپین بسیار کوچک و دوستانه الهام گرفته، خیلی زود جهانیشد و حالا در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، اسپانیا و ایرلند دفاتر رسمی دارد. امروزه، تعداد افرادی که از شروع این کارزار در آن شرکت کرده و سبیل گذاشتهاند، به بیش از ۷میلیون نفر رسیدهاست.
نظر شما