آگورافوبیا گونه‌ای از ناتوانی اضطرابی است که باعث ترس و اجتناب فرد از حضور در موقعیت‌ها یا مکان‌هایی می‌شود که ممکن است به‌خاطر بزرگی و وسعت فضا، حس ناتوانی از خروج، بی‌دفاعی یا شرمندگی را القا کند.

طرح

همشهری- افزایش شدید ضربان قلب، مشکلات تنفسی و حس خفگی ناگهانی، درد سینه یا احساس فشار روی آن، منگی و گیجی در تکان دادن سر و سایر اندام‌ها، احساس لرزش و تشنج، تعریق مداوم و شدید در اندام‌های مختلف مثل کف دستان، تکان‌های ناگهانی و لرزش‌های لحظه‌ای، احساس ناراحتی در دستگاه گوارش و... از علائم ترس در فضای باز است.

راهکار غلبه

روش حتمی برای پیشگیری وجود ندارد اما روش‌های درمانی شامل روان‌درمانی و دارودرمانی است که در روش اول درمانگر کمک می‌کند تا بیمار با ترس‌های خود مقابله کند. در دارودرمانی هم رایج‌ترین داروهای این بیماری ضدافسردگی هستند. درمان شناختی رفتاری یا CBT یکی از پرکاربردترین روش‌های روان‌درمانی برای آگورافوبیاست. در این شیوه شخص بارها با موقعیت‌های ترس‌آور و اضطراب‌آور روبه‌رو می‌گردد و هربار از محرک‌های شدیدتری برای ترس و اضطراب بهره گرفته می‌شود. گروه‌درمانی، رفتاردرمانی، نوروفیدبک و روانکاوی نیز از دیگر روش‌های مؤثر برای درمان آگورافوبیا هستند.

کد خبر 806858
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha