بررسی فرق کوین با توکن در نگاه اول شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما به شما اطمینان می‌دهیم پس از مطالعه این مقاله به دنبال آشنایی با انواع مختلف ارز باشید! 

image-20231115120158-1.jpeg

در دنیای کریپتو کارنسی، ابتدا فقط یک مدل از رمزارزها با نام بیت‌کوین وجود داشت! با گذشت زمان انواع دیگری از ارزها مانند آلت کوین، میم کوین، توکن و چندین مدل ارز دیگر طراحی شدند و توسعه یافتند. یکی از مهم‌ترین ارزها که امروزه به‌عنوان رقیب کوین‌ها شناخته می‌شود، توکن‌ها هستند. توکن‌ها با ویژگی‌های خاصی که ارائه می‌دهند، عرصه را برای فعالیت کوین‌ها سخت و طاقت فرسا کرده‌اند. از طرفی کوین‌ها با برخورداری از بلاک‌چین مستقل، تراکنش‌ها را در مدت زمان کوتاه‌تری پردازش‌ می‌کنند.

تقابل کوین‌ها و توکن‌ها، هر لحظه بیش‌ازپیش جذاب و هیجان‌انگیز می‌شود و کاربران دنیای کریپتو باید حتما با تفاوت کوین و توکن آشنا باشند.

کوین چیست؟ رمز ارزی با بلاکچین مستقل و پایدار

به هر رمزارزی که یک بلاکچین مستقل و پایدار داشته باشد، کوین گفته می‌شود. برخورداری از بلاکچین اختصاصی مهم‌ترین تفاوت کوین‌ها و توکن‌ها است. به زبانی ساده‌تر، کوین‌ها از صفر راه‌اندازی می‌شوند و روی بلاکچین ازپیش‌ساخته‌شده طراحی نخواهند شد. ناگفته نماند Coin به‌صورت فیزیکی وجود نداشته و روی یک پایگاه داده به نام بلاکچین قرار دارد. یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کوین‌ها، بیت کوین است که اولین وایت پیپر آن در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

بلاکچین،‌تمام تراکنش‌هایی که انجام می‌شود را ذخیره می‌کند و این تراکنش‌ها توسط کامپیوترهایی در سراسر دنیا تایید می‌شوند. کوین‌ها تعویض‌ پذیر، تقسیم‌پذیر، ماندگار، قابل‌استخراج، قابل‌ارسال و دریافت هستند و به‌صورت محدود عرضه می‌شوند. ناگفته نماند قیمت کوین‌ها ارتباطی به ویژگی‌های آن‌ها ندارد. برای مثال نرخ بیت کوین براساس فراز و نشیب‌های بازار متغیر خواهد بود و نسبت به توکن‌ها تعیین نمی‌شود.

تفاوت کوین و توکن چیست؟ بررسی کاربرد و انواع هر کدام

انواع و کاربردهای کوین؛ رمز ارزهای مستقل چه کاربردهایی دارند؟

در تفاوت کوین و توکن، کاربردها را می‌توان یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها دانست. کوین‌ها مانند پول موجود در کیف یا حساب بانکی هستند و کاربردهای مختلفی دارند. همین امر به کاربران اجازه می‌دهد برای خرید، تبادلات مالی و سرمایه گذاری از کوین‌ها استفاده کنند. ناگفته نماند کوین‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

تفاوت کوین و توکن چیست؟ بررسی کاربرد و انواع هر کدام

هر مدل از ارزها در دسته خاصی از کوین‌ها قرار می‌گیرند. برای مثال دوج یک میم‌کوین، ارز دیجیتال بایننس یک آلت کوین و سیف مون یک شت کوین است. کاربران برای انجام معامله معمولا به نوع کوین توجهی ندارند و باتوجه‌به نمودار فاندامنتال نسبت به خرید و فروش یک ارز تصمیم می‌گیرند.

توکن؛ یک ارز رمزپایه با امکان استفاده از پلتفرم قرارداد هوشمند

حال که با کاربرد کوین، انواع آن و ویژگی‌ها آشنا شده‌اید، نوبت بررسی توکن‌ها فرا رسیده است. به یک ارز رمزپایه که استفاده‌ای خاص از یک پلتفرم قرارداد هوشمند می‌کند، توکن گفته می‌شود. برخلاف کوین‌ها توکن‌ها پلتفرم مخصوصی ندارند و برای ایجاد یک توکن می‌توان از بلاک‌چین‌های فعلی توسعه‌یافته استفاده کرد. تفاوت در شیوه ساخت را می‌توان مهم‌ترین تفاوت توکن و کوین دانست. برای مثال ارز شیبا اینو به‌عنوان یک میم کوین، پلتفرمی جداگانه برای پردازش‌ تراکنش‌ها دارد. درصورتی‌که توکن‌های غیرمثلی (NFT) روی بلاکچین ازپیش طراحی‌شده ERC721 توسعه یافته‌اند. در ادامه به بررسی ویژگی توکن‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت کوین و توکن چیست؟ بررسی کاربرد و انواع هر کدام

بررسی ویژگی‌ عمومی توکن‌ها؛ برای درک تفاوت کوین و توکن

توکن‌ها انواع مختلفی دارند که باتوجه‌به کاربردشان ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌دهند. اما تمام توکن‌ها تعدادی ویژگی عمومی ارائه می‌دهند که به شرح زیر است:

  • بلاکچین اختصاصی ندارد.

  • تراکنش‌ها به صورت غیرمتمرکز و با اجماع اعتبارسنج‌های شبکه انجام می‌شود.

  • به عنوان روش پرداخت نیز استفاده می‌شوند.

  • برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب هستند.

  • ساخت آن‌ها آسان و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی است.

  • معمولا از طریق فرایند عرضه اولیه (ICO) ایجاد، توزیع و به گردش در می‌آیند.

  • توکن‌ها با کدهای رایانه‌ای خوداجرا (self-executing) پیاده‌سازی می‌شوند. به‌همین‌خاطر بدون نیاز به پلتفرم شخص ثالث فعالیت می‌کنند.

این ویژگی‌های عمومی بدون توجه به هدف توکن‌ها برای کلیه Tokenها در نظر گرفته می‌شوند. برخورداری از ویژگی‌های خاص، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کوین و توکن است.

کاربرد توکن؛ جذب سرمایه و برگزاری ICO

Tokenها بر پایه خصوصیات و عملکردهایشان کاربردهای مختلفی دارند، اما مهم‌ترین کاربرد توکن جذب سرمایه و برگزاری ICO است. توکن‌ها به روش‌های مختلفی مانند مالکیت دارایی دیجیتال، حسابداری برای اقدامات دیجیتالی، اطمینان از امنیت شبکه و سایر موارد استفاده می‌شوند.

انواع توکن نیز شامل توکن‌های با ارزش ثابت (Stablecoin)، توکن‌های کاربردی (Utility Token)، توکن‌های اجتماعی (Social Tokens)، توکن‌های اوراق بهادار (Security token)،‌ توکن حاکمیتی (Governance token)، توکن پرداخت (Payment token)‌ و رپد توکن (Wrapped token) می‌شوند. هرکدام از این توکن‌ها کاربردهای خاصی دارند و برای امور مختلفی مانند فعالیت در متاورس یا سرمایه گذاری استفاده می‌شوند.

انواع توکن‌ها و کوین‌ها را با بالاترین امنیت در نوبیتکس معامله کنید

در این مقاله به بررسی تفاوت توکن و کوین پرداختیم و کامل‌ترین اطلاعات را به شما ارائه دادیم. حال که با تفاوت کوین‌ها و توکن‌ها آشنا شده‌اید و درک بهتری نسبت به کاربردهای هر کدام دارید، بی شک نسبت به خرید و فروش آن‌ها کنجکاو شده‌اید. برای معامله توکن‌ها و کوین‌ها به یک بستر امن نیاز دارید که توسط نوبیتکس فراهم شده است. در نوبیتکس ارزها با بالاترین سرعت معامله می‌شوند و امنیت تراکنش‌ها تضمین می‌شود. علاوه‌بر این شما می‌توانید در نوبیتکس ارزها را در لحظه خرید و فروش کنید و از ضرر و زیان جلوگیری کنید. برای آشنایی با نوبیتکس و دریافت خدماتی بی‌نظیر، فقط کافی است نام «نوبیتکس» را در گوگل جستجو کنید.

کد خبر 807656

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha