شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعلام اولین مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی در کانادا، این کشور را کانون توجه رسانه‌ها قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که شمار افراد دچار عفونت در آمریکا تقریبا دوبرابر شده،‌ و شمار بیشتری از موارد در آمریکای لاتین یافت شده است.
در آن طرف دنیا، ژاپن و استرالیا اولین موارد ثابت‌شده عفونت انسانی با آنفلوآنزای خوکی را گزارش کردند.

 برزیل روز جمعه تایید‌شده انتقال انسان به انسان بیماری را اعلام کرد، و مکزیک در حال بررسی در مورد 10 مورد دیگر مرگ احتمالی ناشی از آنفلوآنزای خوکی در این کشور است.

 رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما، هشدار داد که آمریکا هنوز از خطر نجسته است، و در همین حال در مرز شمالی این کشور زنی در ایالت غربی آلبرتا به اولین شخصی بدل شد که در کانادا به علت آنفلوآنزای خوکی درگذشته است.

کانادا از لحاظ شمار مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی با 224 مورد، در رده سوم پس از امریکا و مکزیک قرار دارد، و آمریکا نیز روز جمعه از لحاظ شمار بیماران از مکزیک پیشی گرفت.

مکزیک که مرکز اولیه این همه‌گیری جهانی آنفلوانزای خوکی بوده است، گزارش کرد که شمار موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری به 45 نفر رسیده است و تعداد موارد ثابت‌شده بیماری به 1319 نفر رسیده است که بیش از نیمی از آنها کمتر از 20 سال دارند. دو نفر نیز در آمریکا در اثر این بیماری مرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که 2500 نفر در 25 کشور از لحاظ ویروس آنفلوآنزای ای (H1N1) مثبت شده‌اند و 46 مورد مرگ و میر رخ داده است.

در حالیکه شمار موارد بیماری در آمریکا با انجام آزمایش‌های بیشتر افزایش یافته است، اوباما هشدار داد که آمریکایی‌‌ها باید هشیار بمانند.

 اوباما در یک سخنرانی عمومی گفت: "آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که ویروس به آن اندازه که ما ابتدا نگران بودیم، ‌بیماری‌زا نیست."

"اما ما هنوز از خطر نجسته‌ایم. ما هنوز باید اقدامات احتیاطی را انجام دهیم."

 رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که در پاییز و زمستان که فصل آنفلوآنزای معمولی شروع می‌شود،‌ممکن است "حتی وضعیت بدتر" شود و شاهد اوج گیری مجدد موارد بیماری باشیم.

 برزیل اولین مورد منتقل‌شده از انسان به انسان را در این کشور گزارش کرد.

 وزیر بهداشت، خوزه گومز تمپورو گفت این مورد جدید، یکی از دو موردی  که در روز جمعه در این کشور شناسایی شده است، " تا به حال تنها موردی بوده است که انتقال انسان به انسان ویروس در برزیل رخ داده است."

 به این ترتیب شمار موارد شناسایی‌شده در برزیل، بزرگترین کشور آمریکای لاتین، اکنون به شش مورد می‌رسد.

 پیش‌تر پاناما موردی از آنفلوآنزای خوکی را تایید کرده بود، و گوآتمالا گفته بود که دو نفر از ساکنانش به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 در همین حال، زندگی در مکزیک پس از یک هفته تعطیلی، با بازگشایی مدارس و محل‌های گردشگری، غذاخوری‌ها، تئاترها و سینماها به وضعیت بازمی‌گردد.

 در ناحیه آسیا-اقیانوسیه،‌استرالیا و ژاپن به آخرین کشورهایی بدل شدند که موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) را گزارش کردند.

 به گفته مقامات دولتی یک زن استرالیایی که آزمایشش از لحاظ این ویروس مثبت اعلام شد، از سفری به آمریکا به این کشور بازگشته بود.

 در ژاپن نیز به گفته مقامات، یک معلم و دو دانش آموز که از آمریکای شمالی بازگشته بودند، در آزمایش لحاظ آنفلوآنزای خوکی مثبت اعلام شدند، و در شمار اولین موارد بیماری در این کشور جزیره‌ای قرار گرفتند.

 در هنگ‌کنک که هنوز خاطره همه‌گیری بیماری سارس را در سال 2003 که به مرگ 300 نفر منجر شد را به یاد دارد، بیش از 290 میهمان و خدمه یک هتل پس از یک هفته قرنطینه اجباری، اجازه ترک هتل را یافتند. یکی از مهمانان هتل فردی مکزیکی که از در آزمایش لحاظ آنفلوآنزای خوکی مثبت شده بود، نیز روز جمعه از بیمارستان مرخص شد.

 آنفلوآنزای خوکی و  آمادگی برای پاندمی احتمالی ناشی از آن در صدر دستور مقامات بهداشتی  جهان قرار دارد که قراراست در 18 مه در اجلاس سالانه سازمان جهانی بهداشت گرد هم آیند.

کد خبر 80947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز